عزم ملی برای استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان

دوشنبه،۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

مدیرکل نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته عزم ملی برای استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان شکل گرفته و ۱۲ استان برای استانداردسازی محصولات این حوزه و صدور گواهینامه‌های سی.ا.سی (COC) و سی.او.پی (COP) آماده هستند.

عزم ملی برای استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان

مریم ملونی در نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان در همدان اظهار داشت: کرمان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، همدان، اصفهان، قزوین، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، البرز، یزد و قم استان هایی هستند که برای استانداردسازی محصولات دانش بنیان آمادگی بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: شیوه نامه اجرایی صدور گواهینامه انطباق محصول و نشان "دانش نماد" ویژه محصولات دانش بنیان سال ۹۶ بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و سازمان ملی استاندارد، تدوین و به استان ها ابلاغ شده است. 

مدیرکل نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: برای حمایت و تسهیل در تجاری سازی محصولات دانش بنیان نیازمند هم افزایی و رسیدن به ادبیات مشترک هستیم.

وی تاکید کرد: هم اینک ۱۰۰ خدمت متنوع به شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور ارائه می‌شود، اما استانداردسازی محصولات این شرکت‌ها زیرساختی ضروری برای تقویت و رونق گرقتن اقتصاد دانش بنیان است.

ملونی گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای عرضه فناوری خود در بازار نیازمند گواهینامه استاندارد هستند و تفاهم نامه یاد شده بسیاری از مشکلات این شرکت‌ها را مرتفع کرده است و باید در همه مناطق کشور اجرا شود.

به گفته وی حمایت همه جانبه از ایده‌های فناورانه از مرحله صفر تا رسیدن به بلوغ وظیفه همه دستگاه‌ها است زیرا یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

گواهینامه انطباق سی.ا.سی به محصولات دانش بنیانی اعطا می‌شود که با یک استاندارد ملی، منطقه‌ای، جامعه‌ای و یا کارخانه‌ای مطابقت داشته باشد.

گواهینامه سی.ا.پی به آن دسته محصولات دانش بنیان داده می‌شود که با هیچکدام از انواع استاندارد مطابقت نداشته و محصولی جدید باشد که گواهینامه مورد نظر بر اساس ویژگی‌های محصول و خود اظهاری تولید کننده صادر می‌شود.