چینی‌ها خورشید مصنوعی ساختند

چهارشنبه،۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

با نهایی شدن فرآیند ساخت رآکتوری که محققان چینی در تقلید از خورشید ساخته‌اند، این خورشید مصنوعی در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

چینی‌ها خورشید مصنوعی ساختند

به گزارش تارنمای روزنامه «مورنینگ پست» چین، دانشمندان چینی یک خورشید مصنوعی موسوم به HL-۲M ابداع کرده‌اند که بناست راه دستیابی به انرژی پاک را هموار کند.

خبرگزاری شین‌هوا روز سه‌شنبه از تکمیل کار ساخت این رآکتور خبر داد و اعلام کرد که این دستگاه از سال ۲۰۲۰ میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد. 

این دستگاه در واقع یک رآکتور همجوشی هسته‌ای است که  قابلیت رسیدن به دمایی ۱۳ برابر دمای خورشید را دارد. به عبارت دیگر،  HL-۲M می‌تواند به دمای ۲۰۰ میلیون سلسیوس برسد. این در حالی است که حداکثر دمای خورشید تنها ۱۵ میلیون درجه سلسیوس است. علت ایجاد این دمای بالا آن است که فرآیند همجوشی در این دستگاه بر مبنای ادغام اتم‌ها صورت می‌گیرد که حرارتی را آزاد می‌کند که می‌توان آن را به انرژی تبدیل کرد. این دقیقا عکس آن چیزی است که در نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای موجود اتفاق می‌افتد. در این نیروگاه‌ها فرآیند همجوشی بر مبنای شکافت اتم‌ها که معمولا هم اتم‌های اورانیوم هستند، انجام می‌شود.

همجوشی بر مبنای ادغام اتم‌ها علاوه بر آن‌که پسماند سمی کمتری برجای می‌گذارد، انرژی‌ای آزاد می‌کند که در مقایسه با دیگر گزینه‌های اتمی موجود تمیزتر و ارزان‌تر است.