دانش بنیان‌ها، نیازهای صنعت نفت و گاز را تامین می‌کنند

دوشنبه،۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

صندوق پژوهش و فناوری برای پشتیبانی از فناوران و استارت آپی های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد.

دانش بنیانها، نیازهای صنعت نفت و گاز را تامین می کنند

بیژن زنگنه وزیر نفت در اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه اقلام پر مصرف صنعت گاز صبح یکشنبه ( 17 آذرماه) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، به اهتمام و اراده مدیران صنعت برای استفاده از فناوری و استارت آپ ها در پیشبرد برنامه ها و فرآیند تولید تاکید کرد و گفت:اگر مدیران علاقه و پیگیری داشته باشند 60 تا 70 درصد کارها از این طریق پیش خواهد رفت. ما باید مانند مربی یا منتور از استارت آپها استفاده کنیم. زیرا ما در جایگاه متقاضیان فناوری چون به حیطه کار آشنایی داریم. می توانیم به حل مشکلات استارت آپها کمک کنیم. بر همین اساس در سال جاری زمان زیادی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپی صرف کردیم.

وزیر نفت به نیاز شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نفت اشاره کرد و گفت :صندوق پژوهش و فناوری برای پشتیبانی از فناوران و استارت آپی ها با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد. هفته پیش سهامداران آن مشخص شده است و بزودی برای حمایت از استارت آپ ها و فناوران آغاز بکار خواهد کرد. فناوران بسیاری در کشور وجود دارند که توان زنجیره را بخوبی شناخته اند و ما کمک می کنیم که مجموعه های فناورانه تضمین کننده آینده صنعت، رشد کنند.

زنگنه با اشاره به زیست بوم فناوری ری خاطرنشان کرد: یک مجموعه یا شهرک بزرگ در ری ایجاد می شود. ۲۵ هکتار از این زیست بوم فناوری برای استقرار و فعالیت شرکت های دانش بنیان در حال آماده سازی است. پیش از بهره برداری از این زیست بوم نیز درهای پژوهشگاه صنعت نفت بروی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها باز است.

وزیر نفت پیشنهاد کرد که شرکت های دانش بنیان فارغ از عرصه های مرتبط با ساخت و مهندسی، در حوزه های غیر فنی نیز به صنعت نفت کمک کنند. او تاکید کرد: صنعت نفت در شرایط عادی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری می کند که بخش مهمی از آن ربطی به مسائل فنی ندارد. زمینه های مهم و هزینه بر دیگری در صنعت نفت وجود دارد که نیازمند فناوری است؛ حوزه هایی چون بهداشت و درمان کارکنان و خانواده های صنعت نفت، جلوگیری از قاچاق سوخت و امکان پایش میزان مصرف بنزین و گازوییل در کشور از جمله این موارد است.

زنگنه در مورد تقاضاهای صنعت نفت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپها اظهار کرد: در عرصه های فنی، تامین اقلام پر مصرف که امکان تهیه آن از خارج از کشور وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد. در عین حال از شرکت های دانش بنیان می خواهیم که فراتر از تامین تجهیزات به مسائل و مشکلات صنعت نفت توجه کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همراهی صنعت نفت با شرکتهای دانش بنیان از طریق این رویداد آغاز شده است. شرکت ملی گاز به عنوان پیشرو آغازگر مسیر بوده است. شرکت نفت و پالایش و پخش و پتروشیمی که دولتی نیستند هم باید در این مسیر ارتباط خود را با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد کنند.

زنگنه در مورد لیست مورد تائید کالاهای دانش بنیان گفت: لیستی از کالاها تعیین خواهد شد که قیمت خرید تضمینی داشته باشد. حتی در شرایطی که شرکت های دانش بنیان برای محصولات خود مشتری پیدا نکنند، بعد از تایید کیفیت از انجمن نفت IPI ، ما کالا را خرید می کنیم و واردات آن را ممنوع می کنیم که علاوه بر رونق تولید به اشتغال نیز کمک می کند.

زنگنه خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: همیشه به دوستان توصیه می‌کنم که نفت را از جایگاه‌های بالا ببینید، ایده بگیرید و دنبال کسب‌وکار باشید، زیرا این موضوع خیلی مهم است که زمینه‌های جدید شناخته شوند. شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز باید در راهی که شرکت ملی گاز ایران پیش‌قدم شده، وارد شوند. این مسیر فقط بحث دولت نیست، بلکه موضوعی ملی است. زمینه‌های متعددی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به آن وارد شوند و کار کنند.

وزیر نفت ادامه داد: در زمینه پیمایش می‌گفتند باید ۶۰۰ دلار بدهیم تا دستگاه جی‌پی‌اس بسازیم، اما بعد دیدیم که تنها سه دلار نیاز است که ساخته و روی همه خودروها نصب شود تا مشخص شود چقدر پیمایش می‌کنند و به چه میزان سوخت نیاز دارند، زیرا موضوع اصلی قاچاق در زمینه گازوئیل است.

وی افزود: در سال‌های اخیرمیزان صادرات و واردات کم شده، اما میزان مصرف سوخت شناورها افزایش یافته است. این به چه معناست؟ معلوم است این وسط یک اتفاقاتی رخ می‌دهد. می‌توان میلیاردها دلار از هدر رفتن ثروت ملی جلوگیری کرد که اینجا دیگر موضوع ساخت تجهیزات نیست، بنابراین زمینه‌های بازرگانی و سیستم‌هایی که به کار می‌گیریم و کنترل پروژه‌ها مسائل خیلی مهمی برای ما هستند.

زنگنه درباره توزیع سوخت اظهار کرد: برای توزیع سوخت نیز می‌خواستیم سیستمی مثل تاکسیرانی اینترنتی راه بیندازیم، برخی مخالفت کردند و گفتند این مثل یک بمب ساعتی است، اما برای آنها توضیح دادیم و فکر کنم قانع شدند. ما در تهران دیگر نمی‌توانیم جایگاه درست کنیم. از میانه تهران به بالا قیمت زمین بسیار گران است، دولت هم زمینی ندارد که برای ساخت جایگاه اختصاص دهد، اما با راه‌اندازی سوخت‌رسانی سیار هم مردم و هم توزیع‌کنندگان نفع می‌برند. این کار هم اشتغال‌زا و هم درآمدزا است.

وی در پایان ضمن اشاره به استفاده از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در پارک علم و فناوری ری گفت: تلاش می کنیم تا تسهیلات اعتباری، دسترسی به امکانات آزمایشگاهی، دسترسی به تاسیسات صنعت نفت، تشویق و ترویج منتورها را برای شرکت های دانش بنیان در این زیست بوم فراهم کنیم و امیدواریم شرکت های دانش بنیان انرژی لازم را از ما دریافت کنند و با عزم جدی برای توسعه این کسب وکار تلاش کنند.

صنایع نفت وگاز به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنند

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از صنایع نفت و گاز خواست تا اعتماد بیشتری به شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تهیه اقلام و تجهیزات مورد نیاز در این صنایع کنند.

علی وحدت افزود: شکل‌دهی اکوسیستم فناوری در سال‌های اخیر بهتر شده و نشانه‌های آن نیز قابل مشاهده است. اکوسیستم نوآوری شامل ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان، ۶ هزار استارت آپ، نزدیک به ۳۰ صندوق پژوهش و فناوری که مجوز اخذ کرده‌اند، شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری و غیره است که در سال‌های اخیر رشد و توسعه پیدا کرده‌اند.

وحدت افزود: با وجود شرایط تحریم، رشد اکوسیستم فناوری در کشور خوب بوده اما مهمترین مساله این است که از توانایی استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حل مسائل مهم کشور و دستگاه‌های اجرایی بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان همواره از توانایی خوبی برای رفع مشکلات در هر حوزه‌ای برخوردارند، گفت: چنین رویدادهایی در محل صندوق نوآوری برگزار و نیازهای فناورانه از سوی صنایع مختلف ارائه می‌شود تا در این مسیر شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با دانشی که دارند مسائل آنها را مرتفع کنند. به عبارت دیگر در رویدادها مسایل و مشکلات مطرح می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان در جلسات با مخاطب خاص مذاکره می‌کنند و بسته مالی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مذاکرات را جذاب می‌کند. همچنین نمایشگاه حاشیه این رویداد نیز در اصل نمایش توانمندی شرکت‌های دانش بنیان است که متقاضیان فناوری و ارائه کنندگان در کنار هم قرار می‌گیرند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از شرکت‌ها و خریداران محصولات دانش بنیان گفت: اگر مساله‌ای به درستی توسط شرکت‌های دانش بنیان حل شود صندوق نوآوری و شکوفایی برای فروش آنها تسهیلاتی را اعطا می‌کند. از سوی دیگر تسهیلاتی را به خریداران محصولات دانش بنیان اختصاص می‌دهیم. فارغ از دولتی یا خصوصی بودن، هر مجموعه‌ای که از شرکت‌های دانش بنیان محصول یا خدمات خرید کند می‌تواند از تسهیلات لیزینگ ۹ درصد سه ساله صندوق بهره ببرد..

وی تصریح کرد: امیدواریم صنعت نفت و گاز به عنوان مهمترین صنعت کشور اعتماد بیشتری به جوان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد و بسیاری از نیازها در حوزه گاز برطرف شود و میزان قراردادهای این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها پیشی بگیرد.

بر اساس این گزارش، دکتر وحدت همچنین در حاشیه این رویداد در جمع خبرنگاران گفت: راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری حوزه نفت در حال بررسی است تا بتواند به شرکت‌های دانش بنیان این حوزه تسهیلاتی را اعطا کند.