تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت پالایشگاه سیراف

دوشنبه،۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۶ سال گذشته ظرفیت تولید بنزین از ۵۲ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است، گفت: براساس توافق با بانک مرکزی تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت پالایشگاهای سیراف در نظر گرفته شده است.

تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت پالایشگاه سیراف

بیژن زنگنه، در حاشیه افتتاح رویداد نوآوری وزارت نفت در جمع خبرنگاران افزود: عزم راسخ داریم تا از استارتاپها حمایت کنیم زیرا معتقدیم حمایت از آنها کمک به صنعت نفت است.

وی در پاسخ به منتقدان در ارتباط با مخالفت  وی با پالایشگاه سازی در کشور، افزود: چنانچه فردی که ظرفیت تولید بنزین را از ۵۲ به ۱۱۰ میلیون لیتر  میرساند مخالف است، بنابراین موافق چه کسی است؟

وی گفت: اقدامهای موثری در  پالایشگاه سازی انجام شده که شامل پالایشگاه تبریز، اصفهان، بندرعباس، آبادان، ستاره خلیج فارس و پالایشگاه های سیراف میشود.

زنگنه با بیان اینکه مشکل سوخت کشور در پالایشگاه نیست، افزود: امروزدرفناوری خودرو مشکل وجود دارد و در این ارتباط از سوخت سی ان جی با عنوان سوخت ملی حمایت میشود، زیرا سوحت ۵۰ سنتی بنزین را به سوخت ۲۰ سنتی کاهش  میدهد.

وی تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که با رییس جمهوری به ژاپن بروم و افزود: چنانچه قرار باشد بحث تحریمها برداشته شود، محدود به یک کشورنیست.

وزیر نفت تاکید کرد: بانک مرکزی طلب نفتی ایران از کره جنوبی و سایرکشورها را دنبال میکند و یکی از دلایل تحریم نفتی ایران و ونزویلا از سوی آمریکا، به دست آوردن بازار برای تولیدات نفت غیر متعارف این کشور بوده تا آنجا که درسال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هر سال ۱۰۵ میلیون بشکه به تولیدات نفت آمریکا اضافه شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس و با وجود بازار فروش ،سرمایه گذاران تشویق شدند تا روند تولید ادامه پیدا کند و این کار  با خارج کردن ایران و ونزویلا ازبازار نفت انجام شد.

وزیر نفت افزود: باید بیش از آنکه نگران بازار باشیم، نسبت به عقب ماندن فناوری و پایین ماندن ضریب بازیافت در میادین نفت و گاز نگران باشیم.

وی گفت: پیش از این ثابت کردیم که بازار نفت را میشناسیم و میدانیم چگونه سهم ایران را از بازار احیا کنیم و چگونگی کسب بازار رانیز مطلعیم و باید تلاش شود تا تحریمها را عزتمندانه برداریم در آن صورت بازار نیز به دست می‌آید.