برپایی بزرگترین گردهمایی مدیران فناوری و نوآوری

چهارشنبه،۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳

سیزدهمین کنفرانس ملی و نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری با محوریت موضوعی ارتقاء تاب آوری اقتصاد ملی و توسعه پایدار در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این رویداد که امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود، به عنوان بزرگترین گردهمایی مدیران فناوری و نواوری ایران با استقبال صدها تن از استادان، مدیران، سیاست گذاران، پژوهشگران و دست اندرکاران زیست بوم فناوری و نواوری در تهران رو به رو شد.

برپایی بزرگترین گردهمایی مدیران فناوری و نوآوری

تاب آوری در کانون توجه

منوچهر منطقی رئیس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری و رئیس همایش، گفت: با توجه به مسائل و دغدغه های کشور در شرایط حائز و نیز اهتمامی که این کنفرانس علمی به کیفیت و طرح مسائل تازه و اساسی دارد، امسال به موضوع تاب آوری که مقوله ای اساسی در اداره هر کشوری است، توجه نشان دادیم. وی افزود: علاوه بر نشست عمومی روز نخست کنفرانس و ایراد سخنرانی های کلیدی، 11 پنل تخصصی و 8 کارگاه آموزشی طی این دو روز برگزار می شود. این پنل ها به نیازهای کشور پرداخته و در دل هر نشست، طرح مسائل چالشی و انتقادی برای رسیدن به رهیافتی استوار در نظر گرفته شده است.

چالش های فراروی زیست بوم استارت آپی کشاورزی، ماشین سازی صنعت راهبردی فراموش شده و نقش آن در تاب آوری زیرساخت های صنعتی کشور، ارائه رویکرد نوین اتاق ایران به مبحث نواوری و فناوری و نظام اقتصاد نوین، چرایی و چگونگی نقش افرینی زنان برای توسعه فناوری و نوآوری، یادگیری فناورانه در نسل سوم طرح های کلان پژوهشی وزارت نفت، ساخت داخل و تاب آوری صنعتی، پیدا و پنهان مقررات در تقویت اکوسیستم پایدار نواوری، راهبرد مناسب برای سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی ، متنوع سازی اکوسیستم استارت آپی و گذر به شکل گیری استارت آپ های فناوری محور، رویکرد دولت در توسعه بازار سرمایه گذاری خطرپذیر، تاب آوری سامانه های هوانوردی در برابر حملات سایبری، موضوع 11 پنل کنفرانس بود که مورد اشاره رئیس کنفرانس قرار گرفت.

تکانه ها و روندهای ناپایدار در کشور

زهره بشارتی راد، سخنران دوم همایش  با اشاره به روندهای توسعه در کشور طی 2 دهه گذشته، گفت: علیرغم اینکه در بسیاری از زمینه ها، بحث توسعه و رسیدن به استانداردهای جهانی را در کشور محقق کرده ایم، اما روندهای ناپایدار و نوسانات قابل ملاحظه هم بسیار وجود دارد که موجب فراز و فرودهای فراوان در حوزه های مختلف و اقتصاد کشور شده است. هر چند سایر مناطق جهان نیز با نوساناتی روبروست، ولی شدت و دامنه آن در ایران بسیار شدیدتر است.

وی انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا در کشور را از جمله تهدیدات و مشکلات دانست و گفت: آمارهای این حوزه در مقایسه با استانداردهای جهانی نگران کننده است. به گفته این محقق، بهره وری آب نیز در ایران از متوسط جهانی پائین تر است. بهره وری زمین هم شرایط مطلوبی ندارد.

بشارتی راد از این چالش ها اعم از طبیعی و آسیب های ناشی از عملکرد انسان و سیستم ها در رده های مدیریتی و عملیاتی به عنوان تکانه ها و فشارهای وارد بر مردم نام برد و گفت: نظریه تاب آوری، مواجهه جهان معاصر با انواع تهدایدات انسانی و طبیعی همراه با آثار مخرب آنها را بررسی می کند تا بتوان با این شوک ها مقابله کرد. در این نظریه، رویکرد جامع و تمام مخاطره مد نظر است. به گفته وی، تاب آوری تحقیقاتی چند تخصصی است که کاربرد آن در زمینه مکانیک، روان شناسی و محیط زیست از قرن نوزدهم آغاز شده، اما در کشور ما موضوع تازه تری است. در عین حال در 20 سال گذشته، انتشارات علمی در دنیا در این حوزه رشد فراوانی داشته است.

این استاد دانشگاه با ذکر این نکته که موضوع تاب آوری از سال 2013 به مجمع جهانی اقتصاد راه یافته است، گفت: همه کشورها در حال حاضر به موضوع تاب آوری توجه نشان می دهند. در مورد ایران باید گفت که زیرساختها بسیار ضعیف بوده و از این رو بررسی تاب آوری در حوزه های مختلف، باید به عنوان مساله ای اساسی مورد توجه قرار گیرد.

او در پایان سخنانش گفت: ما به تفکر تاب آورانه در زندگی شخصی، اجتماعی، کاری و در حکمرانی نیازمندیم. هر حرکت ما روی جهان مان تاثیر می گذارد. در دنیای پیش رو، راز موفقیت و تحول از مسیر انعطاف پذیری، تنوع، مشارکت و یادگیری می گذرد و در این زمینه باید از صاحب نظران بیشتر استفاده کنیم.

پیوند صنعت و دانشگاه در غرب

مارال مهداد، استاد ایرانی مقیم هلند نیز در مراسم افتتاحیه رویداد مدیریت فناوری و نوآوری گفت: نزدیکی دانشگاه و صنعت در غرب تجربه ممتازی است که در ایران به آن توجه لازم نشده است. وی افزود: مراکز تحقیقی و نواوری در کشورهای توسعه یافته در درون دانشگاهها ایجاد شده و نیازها با مشارکت و همراهی جمعی طراحی و برای رفع آن اقدام می شود.

او با ذکر مثالهایی از موفقیت و عدم موفقیت درحوزه نوآوری و فناوری در کشورهای مختلف اظهار داشت: این تجربه های موفق و ناموفق این درس را با خود دارد که یادگیری زیادی در شکست ها وجود دارد. استارت آپ ها به عنوان کسب و کارهای نوپا نباید از شکست بترسند و نا امید شوند.

محققین تاثیر گذار نداریم

حبیب اله طباطبائیان رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری هم در این کنفرانس با بیان سیر زمانی شکل گیری جامعه علمی مدیریت فناوری و نوآوری در کشور گفت: اجتماعات علمی کوچک در کشور ما زیاد است، ولی این اجتماعات ارتباطات اندکی با یکدیگر دارند و بنابراین از عمق لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: یکی از ناکامی های ما این است که در زمینه مدیریت فناوری و نوآوری در کشور، محققین تاثیر گذار نداریم و اغلب انعکاس دهنده نظریات دیگران در زمینه های مختلف هستیم. نکته مهم دیگر وجود چالش های عملی و نظری است. در حال حاضر، جامعه مدیریت فناوری و نواوری در کشور در هر دو زمینه دچار چالش و مشکل است. در زمینه چالش های نظری، در زمینه تبدیل شدن ایده ها به یک قطب علمی، نشریات علمی و تخصصی، گروههای آموزشی در دانشگاهها و نهادهای پزوهش دولتی چالش های نظری داریم. در زمینه چالش های عملی هم در رشد استقبال از انجمن در جامعه علمی، تخصیص جایزه ملی و سایر سازوکارهای اجرایی با مسائلی دست به گریبانیم و باید تلاش کنیم با مشارکت و همفکری جمعی به دنبال بهبود بوده و بر آنها فائق آئیم.

تجربه های موفق یک هلدینگ مالی

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد آخرین سخنران مراسم آغازین رویداد بود. او در آغاز سخنانش به زحمات صورت گرفته در مجمع تشخیص مصلحت در سالای گذشته برای بکارگیری واژه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست؛ بلکه اقتصادی است که پیشگامی دانش بنیان را با درونزا سازی، همراه کرده است.

وی در تبیین پیشگامی گروه مالی پاسارگاد و بانک پاسارگاد در اجرای دیدگاههای اقتصاد مقاومتی گفت: سال گذشته، حمله سایبری بزرگی از سه کشور آمریکا، هند و چین علیه شبکه بانک پاسارگاد صورت گرفت و ما با اتکا به بخش فناوری بانک و مجموعه فناپ در این هلدینگ، با مقاومتی جانانه، تهدید را رفع و اوضاع را کنترل کردیم و هیچ باجی به باج گیران بین المللی ندادیم.

وی میدکو به عنوان یکی دیگر از شرکتهای گروه که در زمینه معادن فعالیت دارد را از دیگر رویکردهای فناورانه دانست و گفت: در حال حاضر، سیستم بایو ماینینگ در میدکو فعال است. این فناوری، قیمت تمام شده محصول را در بازارهای جهانی برای ایجاد توان رقابتی بالا برده است.

وی تاسیس دانشگاه خاتم را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای گذر به نسل چهارم و پنجم دانشگاهها دانست و گفت: دانشگاهی، دانشگاه نسل پنجم است که بتواندکارافرینانی برای رقابت در گستره بین المللی تربیت کند.

این فعال اقتصادی در انتها گفت:اتکاء صرف به میراث فکری سنتی و نواوری های فردی برای حضور موفق در دنیای امروز کافی نیست. همه ما باید در مجموعه های تحت مدیریت، با ایجاد روش و سازه، به توسعه نوآوری در همه سطوح اقدام کنیم.

میهمانان خارجی، ویژه نامه اختصاصی

در این کنفرانس دو روزه، اساتید میهمان از کشورهای اروپایی نیز در کارگاهها و پنل های کنفرنس به طرح دیدگاهها و نظرات خود در زمینه توسعه فناوری و نواوری می پردازند.
رسانه مکتوب و برخط اقتصاد کارا نیز همزمان بابرگزاری این رویداد، ویژه نامه ای اختصاصی در 88 صفحه منتشر نمود. برنامه پنل ها و کارگاهها، مقالات چهره های علمی و فعالان کسب و کار و نیز خلاصه مقالات علمی پذیرش شده به دو زبان فارسی و انگلیسی در این ویژه نامه قابل دسترس است