لوازم خانگی از ۱۶ بهمن با شناسه کالا خریداری شود

دوشنبه،۳۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱

رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران گفت: براساس اجرای طرح شناسه کالا، خریداران لوازم‌خانگی از ۱۶ بهمن ماه با دریافت این شناسه از فروشندگان و اطمینان از اصالت کالا نسبت به خرید اقدام کنند.

لوازم خانگی از ۱۶ بهمن با شناسه کالا خریداری شود

«سیدمرتضی میری»‌ افزود: این طرح از حدود دو سال پیش و به ابتکار وزارت صنعت، معدن وتجارت کلید خورد و در ماه‌های گذشته با اعلام فراخوان به همه فروشندگان، درارتباط با این طرح و عملیاتی شدن آن اطلاع رسانی شد.

وی گفت: اجناس وارداتی باید در گمرک و اجناس داخلی باید در کارخانه این شناسه را دریافت کنند و روی محصول الحاق شود، ضمن اینکه برای اجناس تولیدی در سال‌های گذشته که در انبارها باقی مانده بود نیز فرخوان داده شد تا فروشندگان اطلاعات آنها را همراه با شماره سریال ارائه کنند تا در سامانه یادشده وارد شود.

میری تاکیدکرد: این شناسه در حقیقت یک کد رهگیری است و خریداران لوازم‌خانگی می توانند شماره سریال مندرج در آن را به کد دستوری #۷۷۷۷*۴* ارسال کنند و با تایید اصالت کالا، نسبت به خریدآن اقدام کنند.

وی یادآورشد: حدود ۲۲ ماه پیش و با ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، با رشد قاچاق و کالاهای تقلبی در این دسته از کالاها روبرو شدیم.

رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران تاکیدکرد:‌ چنانچه افراد متوجه تقلبی بودن اجناس خود پس از خرید شدند، می‌توانند با ارتباط تلفنی با سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، مراجعه حضوری به قسمت شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا مراجعه به اتحادیه لوازم خانگی، طرح شکایت کنند.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ پس از قطعیت تقلبی بودن جنس، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال می شود و در یک هفته گذشته نیز دو فروشگاه بزرگ لوازم خانگی پایتخت به دلیل شکایت‌های مردمی پلمپ شده است.

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۵۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر از آغاز امسال تا پایان آبان‌ماه و رشد ۴.۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، در مدت یاد شده ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد. این آمار در مقایسه با هشت ماهه پارسال ۲۱.۴ درصد رشد داشته است.

همچنین تا پایان آبان ماه تولید کولر آبی با رشد ۱۷.۹ درصدی به ۶۰۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

تولید تلویزیون در این مدت رشد منفی را تجربه کرد و با کاهش ۷.۲ درصدی در مقایسه با هشت ماهه پارسال به ۴۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید.