تضمین انتقال دارو به ایران با سازوکار تجاری جدید

شنبه،۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

رییس بخش اقتصادی روابط دوجانبه وزارت اقتصاد سوئیس با اظهار اطمینان از اینکه به‌زودی شرکت‌ها و قراردادهای تجاری زیادی در سازوکار جدید مبادله کالا میان سوئیس و ایران فعال خواهند شد، تاکید کرد این روند، انتقال دارو به ایران را تضمین می‌کند.

 تضمین انتقال دارو به ایران با سازوکار تجاری جدید

«اروین بولینگر» درباره سازوکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران، ضمن ارائه توضیحاتی درباره آن، گفت که شرکت‌های زیادی برای استفاده از این سازوکار ابراز علاقه‌ می‌کنند.

این مقام اقتصادی سوییس یادآور شد که پس از خروج آمریکا از برجام، کار برای شرکت‌ها و بانک‌ها به منظور تامین منابع مالی همکاری‌های اقتصادی، حتی در حوزه اقلامی که تحریم نبودند دشوار بود.

وی با بیان اینکه سوییس موفق به انجام هماهنگی‌های بین‌المللی لازم درخصوص سازوکار جدید شده است، گفت: اهمیت سازوکار در این است که می تواند انتقال دارو به ایران را تضمین کند. 

تفاوت سازوکار جدید با اینستکس

او درباره تفاوت این سازوکار با سازوکاری که سه کشور اروپایی عضو برجام حدود دو سال پیش برای تسهیل همکاری‌های مشروع تجاری با ایران (اینستکس) راه‌اندازی کردند گفت: اینستکس به عنوان یک شرکت از سوی کشورهای اروپایی ثبت شده، اما ما از ابتدا با مقامات آمریکا، وزارت خزانه داری و دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در تماس بودیم، ریز اطلاعات شرکت‌هایی را که در این سازوکار همکاری می‌کنند  با آمریکا به اشتراک می‌گذاریم؛ معاملات را به طور دقیق ارزیابی می کنیم و برخی از این اطلاعات را با آمریکا به اشتراک می‌گذاریم. 

وی با بیان اینکه سوییس موفق این سازوکار را با آمریکا تقریبا نهایی کرده است، گفت: اهمیت سازوکار در این است که می تواند انتقال دارو به ایران را تضمین کند. 

بولینگر نتیجه گرفت که این ابتکار نتیجه رایزنی مقام های سوییس با مقام‌های آمریکا و ایران است که از این لحاظ با اینستکس متفاوت است.

این سیاستمدار سوئیسی عنوان کرد که این سازوکار در حال حاضر برای شرکت‌هایی که در سوییس ثبت شده‌اند خدمت رسانی می‌کند و هیچ محدودیتی به لحاظ معاملات و مبادلات تجاری وجود ندارد.

سازوکار جدید محدودیتی ندارد

بولینگر درباره معامله دارویی هفتم بهمن هم گفت: ما می خواستیم مطمئن شویم که این سازوکار کار می کند. لذا تا زمانی که اعتبار کافی نزد بانک‌های سوئیسی باشد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

پیشتر گزارش شد که نخستین پرداخت برای محموله ای از دارو به مقصد ایران در تاریخ ۷ بهمن ماه ۹۸ مورد موافقت قرار گرفت. این محموله شامل داروهای مربوط به سرطان و نیز داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضاست که ارزش آن‌ها به ۲.۳ میلیون یورو می‌رسد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران در این باره توضیح داد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد ۲.۵ میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سویسی و از طریق شرکت‌های سویسی بوده است.

همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی‌ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

رییس کل بانک مرکزی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهم سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی‌ها اعلام کرد.

رئیس بخش اقتصادی روابط دوجانبه وزارت اقتصاد سوییس در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفت؛ انتقال منابع و تأمین مالی بخشی از سازوکار است. به گفته او زمانی که از حساب هزینه می شود باید بتوان موجودی آن را پر کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با تبادل مالی میان بانک‌های ایرانی و سوییسی در زمینه تحقق این سازوکار موافق است افزود: نمی توانم وارد جزئیات بشوم اما از این بابت می توانید مطمئن باشید که [اهرم های] سازوکار باید به‌گونه‌ای متعادل عمل کنند که موجودی کافی برای ادامه فعالیت آن وجود داشته باشد.

وی بدون ارائه اطلاعات بیشتر،  از برخی هماهنگی‌ها با آمریکا برای تداوم این سازوکار خبر داد.

بولینگر در بخش دیگری از این گفت وگو توضیح داد که شرکت‌های زیادی برای استفاده از این سازوکار ابراز علاقه‌ کرده‌اند. 

او آمار دقیقی از تعداد آنها ارائه نداد اما گفت؛ با برخی از شرکت‌ها در تماس بوده و آنها نسبت به استفاده از این سازوکار ابراز علاقه‌ کرده اند. وی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر یک بانک در این سازوکار همکاری دارد.

رئیس بخش اقتصادی روابط دوجانبه وزارت اقتصاد سوییس در پاسخ به سوالی درباره معاملات بعدی با ایران از طریق این سازوکار افزود؛ برخی صحبت‌ها در سطح فنی در جریان است « اما کاملا اطمینان دارم که به زودی شرکت‌ها و قراردادهای تجاری زیادی در این سازوکار فعال خواهند شد.»