هدایت دانش بنیانها به سمت صنعت پتروشیمی

يکشنبه،۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
معاون دفتر هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با خزانه عظیم شرکت های دانش بنیان و با اتکا به دانش فنی و بومی شکل گرفته در این مجموعه ها می تواند نیاز شرکت های بزرگ را در حوزه فناوری رفع کند و در راستای حمایت از ساخت داخل در مسیر کاهش وابستگی به واردات محصولات و خدمات گام بردارد.

هدایت دانش بنیانها به سمت صنعت پتروشیمی

مهرشاد جواهردشتی معاون دفتر هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی واسط، نقش مهمی در هدایت دانش بنیان ها واستارت آپ ها در همکاری با شرکت های بزرگ و فعالان اقتصادی دارد. این نهاد حاکمیتی، راه و مسیر توسعه را برای شرکت های کوچک و فناورهموار می کند تا با شرکت های بزرگ همکاری سازنده ای داشته باشند و در رویداد "حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی" نیز با این رویکرد که شرکت های دانش بنیان با تایید معاونت علمی فناوری می توانند در تعامل با شرکت های پتروشیمی همکاری سازنده ای داشته باشند، به طور جدی ورود کرده است.

وی افزود: در این راستا، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد تا فعالانه در نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل نسبت به متصل کردن شرکتهای دانش بنیان با زیرمجموعه های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس موسوم به هلدینگ خلیج فارس در راستای تامین نیازهای مجتمع های هلدینگ و سایر شرکتها اقدام کند.

وی درادامه با تاکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس با مجموعه وسیعی از شرکت های پتروشیمی در صدد همکاری با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هاست، گفت: معاونت فناوری در این روند، حافظ منافع دو طرف خواهد بود. این فرصت مغتنمی است تا بتوانیم زیست بوم صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم. معاونت علمی و فناوری نیز که درصدد تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان است، از هر اقدامی جهت تقویت صنعت پتروشیمی ودیگر صنایع کشور آن هم در شرایط تحریمی امروز، حمایت خواهد کرد.

وی در زمینه ساخت کاتالیست ها و ورود شرکت های دانش بینان برای دست یابی به این فناوری، گفت: ساخت و تامین کاتالیستهای پتروشیمی که  از دغدغه ها و نیازهای شرکت های بزرگ پتروشیمی است و در گذشته از طریق واردات رفع نیاز می شده، اکنون توسط شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته می شود و این موضوع با هدایت معاونت برای حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است.

وی افزود: ما در معاونت علمی و فناوری معتقدیم دیوار بلندی بین شرکت های بزرگ و کوچک وجود دارد که باید برداشته شود. شرکت های بزرگ باید بدانند بر اساس یک تجربه جهانی، اگر نتوانند از قابلیت و توانمندی شرکت های کوچک و خرد بهره ببرند قطعا دچار مشکلاتی خواهند شد. از این رو به عنوان این نهاد واسط و سیاستگزار، وظایفی را برای معرفی دستاورد شرکت های کوچک مقیاس و توانمند به شرکت های بزرگ، بر عهده گرفتیم و از هر دو بخش برای تقویت ساخت داخل حمایت می کنیم.

معاون دفتر هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: شرکت های بزرگ، پیشران اقتصاد هستند، اما باید این شرکت ها برای تکمیل زنجیره تولید تشویق شوند تا از شرکت های کوچک حمایت کنند. شرکت های بزرگ توان و سرمایه زیادی دارند اما توان رقابت با تغییرات سریع فناوری را ندارند. فناوری های جدید می توانند طوفانی به پا کنند که شاید برای شرکت های بزرگ قابل پیش بینی هم نباشد مثال واضح آن تاکسی های اینترنتی است که در فرصتی بسیار کوتاه توانستند تمامی شیوه های حمل و نقل قدیمی وسنتی را از بین ببرند.

این مقام مسئول در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: بنابراین شرکت های بزرگ نمی توانند از خلاقیت، دانش و نوآوری شرکت های دانش بنیان استفاده نکنند. فناوری شرکت های دانش بنیان در مقابل تغییرات قابلیت انعطاف دارند، اما شرکت های بزرگ همواره نیاز به تغییرات را کمتر احساس می کنند و باید بدانند که نمی توانند در مقابل تغییرات فناورانه روز دنیا دوام بیاورند. از این رو در ترکیب شرکت های بزرگ به دلیل داشتن سرمایه و پیشران بودن اقتصاد از یک طرف و خلاق بودن شرکت های کوچک و دانش بنیان از سوی دیگر می توان به حیات اقتصاد و تداوم آن رسید و اقتصاد را به سمت توانمندی های داخل کشور رهنمون کرد.

وی به تفاهم نامه همکاری هلدینگ خلیج فارس و معاونت علمی و فناوری برای حمایت از ساخت داخل اشاره کرد و گفت: هلدینگ خلیج فارس با نیازمندی ها و همکاری با شرکت های دانش بنیان و استفاده از توان داخل سر میز گفتگو نشسته است و دست همکاری خود را به سوی شرکت ها و کسانی که فناور و خلاق هستند دراز کرده است تا بتواند نیازهای خود را برطرف کند و ما در قالب تفاهم نامه همکاری از این اتفاق حمایت می کنیم. به گفته وی تفاهم نامه همکاری بین هلدینگ خلیج فارس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فرایند امضاست و برگزاری رویداد حمایت از ساخت داخل در کیش یکی از موضوعات این تفاهم نامه است. 

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد، رویداد پیش رو منجربه گسترش همکاری بین شرکتهای دانش بنیان با شرکتهای پتروشیمی و کسب دستاوردهای قابل توجه در این صنعت راهبردی گردد.

نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با همکاری معاونت علمی و وفناوری ریاست جمهوری، انجمن سازندگان و تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، هادینگ خلیج فارس و سایر دست اندرکاران این حوزه استراتژیک، در تاریخ 27 تا 29 بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می شود. بهاران تدبیر کیش، مجری برگزاری این رویداد بزرگ است.