بودجه 99 در کدام مجلس بررسی می شود؟

شنبه،۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱

با رد کلیات بودجه سال 1399 در مجلس، این احتمال وجود دارد که مجلس اصولگرای یازدهم تصویب بودجه را به انجام رساند.

بودجه 99 در کدام مجلس بررسی می شود؟

به گزارش اقتصاد کارا، در جلسه 5 اسفندماه مجلس، 114 تن از نمایندگان به کلیات بودجه سال آینده رای منفی دادند. این در حالی است که 67 نفر موافق و 3 نفر نیز رای ممتنع داشتند.

مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس، که ریاست این جلسه را در غیاب علی لاریجانی بر عهده داشت، گفت به توجه به لزوم اصلاح بودجه توسط دولت و بازگرداندن آن به مجلس برای بررسی بیشتر، این احتمال وجود داردکه بودجه 1399 در مجلس دهم مورد بررسی قرار نگیرد و به مجلس بعد موکول شود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس هم گفته است: "با توجه به رای مخالف مجلس به کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ، دولت باید لایحه جدید به مجلس ارائه کند و با توجه به کمبود وقت احتمال نیاز به چند دوازدهمی بودجه ارائه شود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در دفاع از لایحه بودجه در صحن علنی به بعضی انتقادهای نمایندگان مخالف پاسخ داده است.

او به انتقادهایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و سود سپرده، عدم استفاده از ۳۰ میلیارد تومان از منابع خارجی در بودجه سال بعد و فروش ارواق قرضه اشاره کرده است. آقای نوبخت وابستگی بودجه به نفت در سال آینده را ۸/۵ درصد اعلام کرده است که از نظر کارشناسان واقعی به نظر نمی رسد. وی که از رد کلیات بودجه ناراحت به نظر می رسید، گفت: "می‌گویند بودجه را برای مجلس آینده بگذاریم، این یعنی مجلس فعلی صغیر است و مجلس آینده کبیر."

حسن روحانی، رئیس جمهور ۱۷ آذر ۱۳۹۸ با حضور در مجلس بودجه سال ۱۳۹۹ را جهت بررسی به مجلس ارائه کرد و در سخنانی اذعان کرد که سال آینده به لحاظ اقتصادی، سال "فشار حداکثری و ادامه تحریم‌هاست" و بر همین اساس نیز "بودجه سال آینده بودجه استقامت و مقابله با تحریم است"و "بر این‌مبنا بودجه ۹۹ را طراحی کردیم"و تاکید نمود که "تقریبا" بودجه سال آینده "خیلی به نفت اتکا ندارد". وی رقم بودجه سال آینده را "۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان" اعلام کرده بود و رقم بودجه عمومی دولت ۴۸۴ هزار میلیارد تومان و رقم بودجه شرکتها ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

بر اساس پیشنهاد دولت، در لایحه بودجه سال آینده،‌سقف درآمدهای دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی 5/45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده؛ این رقم در قانون بودجه امسال ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بود. مقایسه این دو عدد حاکی از کاهش حدود ۶۶ درصدی است.

در لایحه بودجه سال آینده همچنین پیشنهاد شده در صورتی که منابع دولت از محل صادرات نفت خام،‌ میعانات گازی و صادرات گاز به سقف تعیین شده نرسد، دولت اجازه دارد این اختلاف را از محل حساب ذخیره ارزی جبران کند. دولت ایران پیشتر گفته بود نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

سقف معافیت مالیاتی؛ دولت ایران در لایحه بودجه سال آینده حقوق‌های ماهانه سه میلیون تومانی و کمتر را معاف از مالیات تعیین کرده است. بر اساس تبصره شش این لایحه سقف معافیت مالیاتی در سال حدود ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است؛ و برای مازاد آن تا ۳۵ درصد به صورت پلکانی مالیات تعلق خواهد گرفت.

در سال جاری حقوق کارکنان تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف بود که در سال آینده ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته.

درآمدهای مالیاتی؛ دولت ایران برای سال آینده پیش بینی کرده از محل مالیات حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد؛ این رقم در مقایسه با بودجه امسال ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

یارانه‌های نقدی؛در لایحه بودجه سال آینده در بخش هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی شده است که تغییر چندانی نسبت به امسال نداشته است. همچنین ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح معیشت خانوارها پیش‌بینی شده؛ این همان یارانه افزایش قیمت بنزین است که گفته شده حدود ۶۰ میلیون نفر را در قالب ۱۸ میلیون خانوار در بر می‌گیرد.

در لایحه بودجه سال بعد، دولت پیشنهاد کرده عوارض خروج از کشور با ۴۰ هزار تومان افزایش به ۲۶۴ هزار تومان برسد؛ این عوارض برای دومین بار ۵۰ درصد و برای سومین بار ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. زائران مشمول این پیشنهاد نمی‌شوند.