حال بد گردشگری

سه شنبه،۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کرونا موضوع سفر و گردش را ضربه فنی کرد

ویروس‌ها همواره جزئی از زندگی بشر بوده‌‌اند و هرازگاهی با نا‌‌می‌جدید پا به زندگی انسان‌ها گذاشته و آنها را با چالش‌ها و دغدغه‌ها‌ی جدیدی مواجه کرده‌‌اند. این بار هم ویروس جدیدی از خانواده کرونا پا به زندگی انسان‌ها‌ گذاشته و موجب شده سازمان بهداشت جهانی وضعیت هشدار بین‌المللی را در رابطه با این ویروس اعلام کند. به گونه ای که امروزه، کروناویروس به یک بحث داغ جهانی تبدیل شده است.

حال بد گردشگری

کرونا و درگیری جهانی

کرونا، ویروسی است که از یک شهر بزرگ در مرکز چین آغاز شد و به طور شگفت‌انگیزی  اکثر کشورهای جهان را درگیر خود کرد. متاسفانه کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و در حالی‌که چیزی به عید نوروز باقی نمانده، در ایران جولان ‌‌می‌دهد و همه شهرهای کشور را درگیر خود کرده‌است. هراس از شیوع اجتناب‌ناپذیر این ویروس تا آنجا ادامه پیدا کرده که تا کنون بسیاری از موسسات و مراکز آموزشی، مکان‌ها‌ی فرهنگی و سازمان‌ها‌ی دولتی و خصوصی را به تعطیلی کشانده است.

البته این شرایط تنها مختص ایران نبوده و شیوع گسترده این ویروس که از ویژگی‌ها‌ی منحصربه‌فرد آن نیز هست، همه کشورهای جهان را به حالت آماده‌باش درآورده و صنعت گردشگری اکثر کشورهای جهان را با چالش جدی مواجه کرده‌است. ورود این ویروس به ایران نیز با پایان سال مقارن شده و اثرات منفی را با خود به همراه آورده که قطعا شامل حال صنعت گردشگری نیز شده‌است.

حال بد صنعت گردشگری

البته از شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع کرونا که بگذریم، به طور کلی صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال ۹۸ بنا به دلایل زیادی روزهای بدی را سپری کرده و اینک شیوع این بیماری مسری، مزید بر علت شده‌است.

ضمن اینکه، آنچه دست‌‌اندرکاران صنعت گردشگری در سرتاسر جهان را با نگرانی مواجه ‌‌می‌کند اظهارات مرکز اطلاع رسانی اقتصادی هوشمند است که خاطر نشان می‌کند شیوع کرونا ویروس و نگرانی‌های ناشی از آن، در آینده نزدیک پایان نمی‌یابد و این موضوع باعث خواهد شد، بسیاری از گردشگران سفر خود را برای مدت نامعلو‌‌می‌ به تاخیر بیندازند.

آینده صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری ایران در حالی با ایجاد وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی جان تازه‌ای گرفت که به صورت مداوم در معرض تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی قرار داشت.

به گونه‌ای که علیرغم اینکه ایران مقصدی ارزان است، اما تبلیغات منفی علیه کشور باعث شد تا مسافرانی که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب ‌‌می‌کنند، احساس امنیت نداشته‌باشند.

به تدریج با برنامه‌ریزی‌های مناسب توسط وزارت جوان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اوضاع این صنعت در کشور ما وضعیت بهتری پیدا کرد. این روند رو به رشد ادامه داشت تا اینکه در نیمه دوم سال 98 اتفاقاتی به صورت پی در پی رخ داد و این صنعت را با چالشی جدی مواجه کرده و مهر تایید به عدم وجود امنیت در ایران زد. حوادث اخیر برای کشوری که به لحاظ سیاست خارجی در شرایط بحرانی قرار دارد، مانند بمب ساعتی بود که مسوولان و دست‌‌اندرکاران مربوطه توانستند با ‌‌اندیشیدن تمهیداتی تا حدودی آن را مهار کنند.

اما گویا شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران صنعت گردشگری کشورمان را ضربه فنی کرد. البته این نگرانی‌ها‌ تنها مربوط به کشور ما نبوده و در سطح جهانی پیرامون شیوع و ابتلای افراد به این ویروس وجود دارد.

سفرهای نوروزی و دغدغه کرونا ویروس

با توجه به پیش‌رو بودن تعطیلات سال نو و از آنجاکه سفرهای نوروزی همواره یکی از تفریحات مورد علاقه ایرانیان است. باید به این نکته توجه کرد که ممکن است سفر کردن به دلیل قرار گرفتن افراد در شرایط آب و هوایی منطقه مبدا و قرار گرفتن در محیط‌های گوناگون مسافران را بیشتر مورد تهاجم ویروس‌ها قرار دهد. اما نکته‌ای که در این میان امید را در دل‌هایمان زنده نگه ‌‌می‌دارد این است که  با رعایت نکات بهداشتی اولیه تا حد زیادی ‌‌می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

گرچه همه مسوولان و دست‌‌اندرکاران مربوطه بارها و بارها اعلام کرده‌‌اند که حتی المقدور از انجام سفرهای غیر ضروری اجتناب کرده و برای سلامتی خود و دیگران سعی کنید در منزل بمانید. اما اگر سفر کردن برایتان موضوعی اجتناب ناپذیر است، بهتر است با داشتن اطلاعات کافی از این ویروس و فراگیری راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن تا جای ممکن از سلامتی خود و عزیزانتان محافظت کنید.

کنترل این ویروس به دلیل پنهان بودن مدت ابتلای فرد به آن، به سختی امکان‌پذیر است و همین موضوع نکته‌ای است که نگرانی‌ها‌ی زیادی را پیرامون آن ایجاد کرده‌است. زیرا احتمال دارد بسیاری از مسافران که به شهرهای مختلف سفر ‌‌می‌کنند بدون آنکه خودشان بدانند ناقل این بیماری باشند. بنابراین، رعایت نکات بهداشتی هم بر مسافران و هم بر کسانی که ساکن شهرهای توریستی هستند بیش از پیش لازم و ضروری به نظر ‌‌می‌رسد.

مسافران، چگونه سفری ایمن داشته باشند؟

برای در امان ماندن از کروناویروس و سایر ویروس‌ها‌ی مشابه، بهتر است مسافران قبل از آغاز سفر، وسیله‌ها‌یی مانند ماسک، اسپری الکل، ژل شست و شو، دستمال کاغذی و تب سنج را در چمدان خود جای دهند.

علاوه بر این، اگر قصد دارید حتما به سفر نوروزی بروید و شهر خاصی به عنوان مبدا مد نظرتان نیست، به شما توصیه ‌‌می‌کنیم مناطقی که آب و هوای گرمتری دارند را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنید. نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس درست مانند سرماخوردگی است. ضمن اینکه در مقابله با این ویروس سیستم ایمنی بدن نقش به‌سزایی دارد، پس تا ‌‌می‌توانید در تقویت سیستم ایمنی بدنتان بکوشید.

هنگام رسیدن به شهرو مقصد مورد نظر نیز سعی کنید محل اقامت خود را در مناطق دور از مرکز شهر انتخاب کرده و برای رفت و آمد از خودروی شخصی و ماشین‌ها‌ی دربستی به جای وسایل نقلیه عمو‌‌می‌استفاده کنید. علاوه بر همه اینها فراموش نکنید که در طول سفر دست ندادن، رو بوسی نکردن و شستن مکرر دست‌ها قطعا شما را از ابتلا به بیماری کرونا مصون نگه ‌‌می‌دارد.

ساکنان شهرهای توریستی چه وظیفه ای دارند؟

در کنار این توصیه‌ها‌ ساکنان شهرهای توریستی نیز باید تما‌‌می‌ اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنند و اگر در مسافران و افراد غریبه علائمی ‌مانند سرفه و عطسه مکرر مشاهده کردند، به صورت جدی از آنها دوری کنند.

افراد ساکن شهرهای توریستی، حتما در خارج از خانه از ماسک و دستمال استفاده کرده و پس از استفاده، آنها را رها نکنند و به سطل زباله درب‌دار بیندازند. ضمن اینکه حین ارائه خدمت و سرویس دهی به مسافران نوروزی در هر شغلی که هستند به صورت مکرر دست‌ها‌ی خود را با آب و صابون شستشو دهند و اگر امکان این کار را نداشتند، از ژل‌ها‌ی بهداشتی استفاده کنند.

علاوه بر اینها، بر همه واجب است همواره یک و نیم متر فاصله خود را از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا و افراد غریبه حفظ کرده و تا جایی که امکان دارد از تماس با آنها پرهیز کنند.

تبدیل تهدید به فرصت

از آنجاکه، بسیاری از کشورهای خارجی مرزهای خود را به روی ایرانیان بسته‌‌اند، قطعا نوروز امسال سفر به خارج از کشور به پایین ترین حد خود خواهد رسید؛ از سوی دیگر، با توجه به اینکه سفرهای نوروزی جزء لاینفک زندگی برخی از افراد است، بر مسوولان و دست‌‌اندرکاران صنعت گردشگری لازم است با ‌‌اندیشیدن تمهیدات لازم و با برنامه‌ریزی صحیح، در راستای مقابله با این ویروس و مدیریت سفرهای نوروزی داخلی در چنین شرایطی بکوشند.

استان‌‌های کشور نیز فرصتی برای جذب گردشگر پیدا خواهند کرد که با هوشمندی ‌‌می‌توانند از آن بهره مند شوند تا اینگونه چرخه اقتصادی کشور همچنان در حرکت بماند و از رونق نیفتد.

علیرغم تما‌‌می‌ مباحثی که در این گزارش به آنها اشاره شد، حال که شرایط کشور بحرانی است، انتظار ‌‌می‌رود کسانی که اجباری برای سفر رفتن ندارند، طبق خط‌ مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسافرت خود را به تاریخی دیگر که شرایط بهتر ‌‌می‌شود، موکول کنند. اگر هم باز خواهان مسافرت هستند، توجه داشته باشند که ‌‌می‌توانند به راحتی با رعایت موارد بهداشتی سفر کرده و خاطره‌ای خوش برای خود و عزیزانشان به یادگار بگذارند.

هانیه حقیقی