10 درصد سهام کیش ایر در بورس عرضه می شود

پنج شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از آماده سازی کیش ایر برای واگذاری بخشی از سهام آن در بازار سهام  در سال 1399 خبر داد.

10 درصد سهام کیش ایر در بورس عرضه می شود

ناصر آخوندی گفت: در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴، ده درصد سهام کیش ایر به عنوان نخستین ایرلاین کشور در بورس عرضه خواهد شد. در این خصوص، ساختار شرکت بر اساس استاندارد ها و چارچوب مقرراتی سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اصلاح است و هماهنگی های لازم با سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش، وی ادامه داد: حرکت به سمت کاهش پروازهای چارتری و تلاش برای سود دهی کیش ایر آغاز شده و گام های موثری در این زمینه برداشته شده است. در طول هشت ماه گذشته ظرفیت مسافری و ناوگان کیش ایر توسعه و رشد دو برابری داشته و یک فروند ایرباس A321، یک فوکر F100 و دو فروند بوئینگ MD که زمین گیر بودند به ناوگان فعال این شرکت بازگشته است. این روند بر درآمد زایی کیش ایر اثر مطلوبی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: صنعت هوایی دچار پیری شده است باید دانش، تخصص، تجربه و پشت کار در کالبد مدیریتی این صنعت تزریق شود.

وی با اشاره به اهمیت جذب توریسم و توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: در کلیه پروازها، انتظار سوددهی وجود ندارد و در مجموع میانگین عملکرد یک ایرلاین است که می توان آن را به سوددهی عملیاتی رساند.

وی گفت: همانگونه که بارها مدیرعامل محترم و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرده اند، شفافیت و افزایش بهره وری از بزرگترین محورهای فعالیت سازمان منطقه آزاد کیش است که این فرآیند از مسیر بازار سرمایه تحقق می‌یابد و با عرضه سهام کیش ایر در بورس عملیاتی میشود.

وی تاکید کرد: با ورود کیش ایر به بورس، نخستین گام ورود صنعت هوایی به بازار سرمایه و بورس برداشته خواهد شد و خرسندیم که این پیشگامی از کیش ایر آغاز شده است.

وی در پایان با تاکید بر اقدامات مهم و مثبت انجام شده در هواپیمایی کیش ایر ضمن حمایت خود و سازمان از تیم مدیریتی این شرکت عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش با نگاه و مداخله گری در عرصه و صنعت توریسم و گردشگری  به دنبال خدمات رسانی و ارائه سرویس شایسته به گردشگران و مسافرین داخلی و خارجی است تا بتواند با ارتقا و کنترل کیفی کیش ایر در آینده نزدیک شاهد بازگشت این شرکت به روزهای اوج صنعت هوایی و پرواز درخشان آن بر فراز کیش و سراسر کشور باشیم.

شرکت هواپيمايي کيش با هدف توسعه فعاليت هاي جزيره زيباي کيش، از طريق برقراري ارتباط با مراکز استان هاي کشور و اتصال به کشورهاي حاشيه خليج هميشه فارس درسال 1370 تاسيس شد. اين شرکت پس از ثبت و دريافت مجوزهاي قانوني به عنوان يکي از شرکت هاي تابعه سازمان منطقه آزاد کيش و در قالب يک شرکت سهامي خاص، فعاليت خود را از خرداد ماه همان سال با دو فروند هواپيماي اجاره اي شروع کرد.

 پس از طي دوره تاسيس و راه اندازي، از اواخر سال 1372 با تغيير استراتژي و رويکرد شرکت، به کارگيري متخصصان کارآزموده و رعايت اصل صرفه جويي و فعاليت مداوم سبب شد تا شرکت در مدت کوتاهي ضمن رفع مشکلات، به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در زمينه بازرگاني، عمليات، فني، خدمات فرودگاهي و پشتيباني دست يابد که تحقق چنين اموري، بستر مناسبي را در جهت رشد و سازندگي فراهم آورد.

همزمان با گذراندن موفقيت آميز دو دوره ابتدايي، دوره سوم به نام مرحله بازنگري و شکوفايي شرکت، از اواخر سال 1376 و با تغيير مجدد مديريت، آغاز شد.کيش اير در اين زمان، 10 فروند هواپيماي اجاره اي شامل هواپيماي ياک 40 و توپولف 154 در اختيار داشت که با تغيير سياست هاي ارزي بانک مرکزي، عدم واگذاري ارز دولتي و افزايش نرخ ارز براي شرکت هاي هواپيمايي، امکان نگهداري و انجام حداقل ساعت پرواز تعيين شده براي آنها عملي نبود. لذا به منظور پيشگيري از ضرر و زيان احتمالي، تعداد هواپيماهاي اجاره اي کاهش و درعوض، ساعت پرواز هواپيماهاي باقيمانده افزايش يافت.

 از اين مرحله مي توان به عنوان آغاز دوره چهارم، يعني اتخاذ استراتژي نويني براي خروج از بحران مربوطه ياد کرد. عدم هماهنگي شرکت هاي غيردولتي به منظور خريد هواپيما و فشارهاي ناشي از نرخ بالاي اجاره بها با تغيير نرخ ارز سبب شد تفکرخريد هواپيما درکيش اير بيش از پيش دنبال شود. افق بلند شرکت در جهت استقلال کامل، کارآفريني و ارتقاء ايمني، از ديگر شاخص هايي بود که کيش اير را به خريد هواپيما، استفاده از خدمه پروازي ايراني به جاي خدمه پروازي خارجي و انجام امور مهندسي تعميرات در داخل تشويق مي کرد.

اين امر اگرچه وقت گير، پرهزينه و پرزحمت بود؛ ولي نتيجه مثبت در ابعاد مختلف، به ويژه اقتصادي براي شرکت، سازمان منطقه آزاد کيش و کشور در بر داشت. اکنون نيز در مرحله پنجم از تاريخچه کيش اير، شرکت توانسته است سياست استراتژي نوين خويش را به مرز بلوغ برساند که ثمره آن را مي توان افزايش ناوگان ملکي و نيز جايگزيني هواپيماي غربي به جاي هواپيماي شرقي دانست و در حال حاضر اين شرکت داراي 7 فروند هواپيماي بوئينگ MD و 2 فروند هواپيماي فوکر 100 و 2 فروند اير باس A321 مي باشد .اين شرکت درحال حاضر، با تمام خصوصيات و استانداردهاي لازم بين المللي، يکي از شرکت هاي عضو IATA (ياتا) و اولين شرکت داخلي دارنده گواهينامه IOSA (آيوسا) است.