پرداخت بیمه بیکاری کرونا در انتظار تخصیص بودجه

سه شنبه،۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور می‌شود.

پرداخت بیمه بیکاری کرونا در انتظار تخصیص بودجه

در شرایط عادی، چنانچه کسی شغل خود را از دست بدهد و مانند مشمولان قانون کار، سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته باشد، می‌تواند ضمن درخواست استفاده از بیمه بیکاری در ادارات کار و پس از طی مراحل اداری، تا سقف ۸۰ درصد حقوق ماهانه خود را به‌عنوان مستمری در دوره بیکاری دریافت کنند.

این مبلغ از صندوق بیکاری بیمه تأمین اجتماعی و در ازای سه درصد حق بیمه‌ای که به نام کارگر در دوره اشتغال پرداخت شده، به‌حساب کارگران واریز می‌شود. 
اما کسانی که در دوره کرونا بیکار شده‌اند و از بیمه بیکاری محروم بوده‌اند، شرایط متفاوتی دارند و باید به دنبال استفاده از نوع تازه‌ای مستمری بیکاری باشند که دولت در نظر گرفته است.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند. 

برای همین منظور سامانه ای به ادرس bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در ان ثبت کنند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایرنا گفت: تا کنون ۷۶٠ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و  ۶۵٠ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناسایی شدند. 

«مسعود بابایی» اظهار داشت: در مرحله اول از میان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری که تا ۱۵ فروردین ماه ثبت نام‌کرده بودند لیست حدود ٢٧۵ هزار مشمول را به تامین اجتماعی ارسال کردیم و ١٨١ هزار نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند. 

وی افزود: لیست افرادی که تا ١۵ فروردین ماه ثبت نام کرده ومشمول دریافت بودند، در اختیار استان ها قرار گرفت و آنها نیز به ادارات تامین اجتماعی ارسال کردند. این ادارات باید تفکیک رسته های ١٠ گانه را که مشمول دریافت بینه بیکاری کرونا هستند را انجام دهد. 

بابایی با اشاره به اینکه فعلا سامانه فعال است کفت: افرادی که از ١۵ فروردین تا ٣١ فروردین ماه ثبت نام کردند فایل اطلاعاتی آنها در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت تا پالایش اطلاعات از لحاظ نوع بیمه پردازی شود و سپس استانها اطلاعات را به اداره کل تامین اجتماعی ارسال کنند

وی درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت: مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می کنند و مشاغل کم خطر که به دستور رییس جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. 

بابایی اظهارداشت: اگرچه موارد قانونی  را به سازمان برنامه و  بودجه اعلام کردیم اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.

وی درباره پرداخت مجدد بیمه بیکاری به مشمولان گفت: دریافت مجدد بیمه بیکاری منوط به این است که ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کند که آیا با ادامه شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه ها افراد مشمول دریافت مجدد هستند یا نه؟

بابایی افزود: پیش‌بینی شده در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه عناوین شغلی نیاز به بازنگری داشت بازنگری شود.