پلاسکو به سرعت بالا می رود

سه شنبه،۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴

با وجود اختلاف شهرداری و بنیاد مستضعفان بر سر مجوز ساخت پلاسکو، این ساختمان در دست ساخت است.

پلاسکو به سرعت بالا می رود

در روزهای اخیر، مردم تهران شاهد آن بودند که با وجود تعطیلی کسب و کارها به دلیل کرونا، تیرآهن‌های ۱۵ طبقه ساختمان نیمه سوخته پلاسکو کامل شده و پس از وقفه‌ای سه ساله، این ساختمان بسرعت در حال ساخت است. پیشرفت کار این ساختمان در تصویری که منتشر کرده بخوبی قابل مشاهده است.

در نامه‌ای که پیروز حناچی، شهردار تهران، ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ در پاسخ به تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص "طولانی شدن احداث ساختمان پلاسکو و عدم دریافت پروانه توسط بنیاد مستضعفان" نوشته، آمده‌است که با توجه به سرعت عملیات ساختمانی و پیشرفت فیزیکی پروژه تا مرحله اسکلت‌بندی طبقه هفتم و بتن‌ریزی سقف، ادامه رسیدگی به پرونده پلاسکو در واحد صدور پروانه میسر نیست و پرونده پلاسکو برای تعیین تکلیف باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده شود. کمیسیون ماده ۱۰۰، مرجعی برای رسیدگی به تخلفات قوانین ساخت‌وساز است.

حناچی در این نامه، به ان موضوع اشاره کرده که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بر اساس صورت جلسه کمیسیون ماده پنج قائل به رایگان بودن پروانه ساختمانی است. اما این موضوع در چارچوب صلاحیت و اختیارات کمیسیون ماده پنج نیست.

ساختمان پلاسکو، واقع در چهارراه استانبول تهران، ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ دچار آتش سوزی شد و فروریخت. در این حادثه ۲۲ نفر، از جمله ۱۶ آتش نشان، جانشان را از دست دادند ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو هنگامی که در سال ۱۳۴۱ به بهره برداری رسید، بلندترین ساختمان تهران بود. حبیب‌الله القانیان، مالک آن، و رئیس انجمن کلیمیان تهران، در سال ۱۳۵۸ اعدام شد. همچون بسیاری دیگر از ساختمان‌هایی که پس از انقلاب مصادره شدند، ساختمان پلاسکو هم به دست بنیاد مستضعفان افتاد و مغازه‌داران، مستاجر بنیاد شدند. برخی از مغازه‌داران، صاحب سرقفلی مغازه خود بودند.

تنها دو طبقه پایین پلاسکو از آتش در امان ماند و این ساختمان دیگر قابل استفاده نبود. با وجود آواربرداری سریع، ساخت این ساختمان بسیار بیش از حد انتظار طول کشید و ۵۷۴ واحد صنفی این ساختمان بلاتکلیف ماندند.

ساختمان سوخته پلاسکو که با دیوار موقتی که تصویر آتش‌نشانان روی آن نقاشی شده محصور شده بود، در سال‌های اخیر به بخشی از منظر شهری در مرکز تهران تبدیل شده بود تا اینکه نیمه دوم سال ۱۳۹۸ اختلافات شهرداری و بنیاد مستضعفان رسانه‌ای شد. علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که شهرداری در جلسات متعدد از بنیاد مستضعفان خواسته که نقشه‌های ساختمان جدید پلاسکو را ارایه کند که این کار را نکرده ‌است. شهردار این منطقه مرکزی تهران همچنین اعلام کرد که اجازه داده برای مستحکم‌کردن گود ایجاد شده در پی تخریب ساختمان قدیم پلاسکو و پیشگیری از خطر برای خیابان جمهوری و ساختمان‌های مجاور اقدام شود اما آنها هنوز نقشه‌ها را هم ارائه نکردند.

افزون بر هزینه پروانه ساخت، پارکینگ‌ مورد نیاز هم از موارد اختلاف شهرداری و بنیاد است. شهردار منطقه ۱۲ بار دیگر آذرماه تاکید کرد که ساخت پلاسکو باید متوقف شود و بنیاد مستضعفان باید به قانون احترام بگذارد: "نه در شأن مردم و کسبه و نه در شأن بنیاد مستضعفان است که یک ملک غیرقانونی احداث شود."

حدود دو ماه بعد از این اظهارات شهردار منطقه ۱۲، باشگاه خبرنگاران جوان ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ با انتشار گزارش تصویری خبر داد که اسکلت ساختمان جدید پلاسکو در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد. در این گزارش اعلام شد که ساختمان جدید ۲۰ طبقه، شامل ۵ طبقه زیر و ۱۵ طبقه روی زمین است و تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. چنانچه در نامه‌های شهرداری به بنیاد مشخص است، یک طبقه از این بنا برای یادبود "آتش نشانان شهید" در نظر گرفته شده‌است.

چنانکه از شواهد برمی آید، مخالفت شهرداری و وزارت مسکن با ساخت ‍‍پلاسکو نیز راه به جایی نبرده و این ساختمان بدون پرداخت هزینه‌های شهرداری و دریافت پروانه، بسرعت در حال تکمیل است.

پلاسکو به سرعت بالا می رود