تجارت خارجی کشور از ۹ میلیارد دلار فراتر رفت

يکشنبه،۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

کارنامه تجارت خارجی در دو ماه اول سال حاکی از تجارت ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلاری است.

تجارت خارجی کشور از ۹ میلیارد دلار فراتر رفت

جدیدترین آمار گمرک در زمینه تجارت خارجی حاکی از آن است که در دو ماه ابتدای سال، چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و همچنین پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار واردات انجام شده است.  

حجم کالاهای مبادله شده ۲۱ میلیون تن ارزیابی شده که از این حجم ۱۴.۵ میلیون تن مربوط به صادرات و حدود ۶.۵ میلیون تن واردات بوده است.

پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد،  عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲ میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از هستند درصدی هستند و بنابراین در ترکیب مقاصد صادراتی ایران تغییری نسبت به ماه‌های گذشته حاصل نشده است.  
پنج مبدا نخست واردات کالا در این مدت نیز به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵میلیون دلار، روسیه با ۳۵۶میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

در ترکیب پنج مقصد وارداتی ایران در این بازه زمانی، تغییراتی نسبت به فروردین‌ماه اتفاق افتاده است که بر اساس آن،  در ماه نخست سال، هند پنجمین کشور عمده طرف معامله واردات بود و هلند چهارمین رتبه را به خود اختصاص داده بود.