مرز ترکیه و ترکمنستان تا هفته آینده باز می‌شود

سه شنبه،۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

طبق اعلام مسئولان گمرک و طی رایزنی‌های صورت گرفته مرزهای زمینی و هوایی ترکیه و همچنین مرز ترکمنستان تا هفته آینده باز خواهد شد. 

مرز ترکیه و ترکمنستان تا هفته آینده باز می‌شود

از اسفند ماه و با شیوع ویروس کرونا تبادلات تجاری و البته عبور و مرور مسافر در مرزها با مشکلاتی مواجه شد؛ بطوریکه اغلب مرزها بسته شده و امکان تردد کاهش یافت اما بعد از آن با رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده مرور برخی مرزها بازگشایی شد و تعدادی همچنان بسته است. 

بر اساس آخرین اطلاعات از وضعیت مرزها که روح الله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - به ایسنا اعلام کرده است مرز ترکمنستان که قرار بود ۱۲ خرداد ماه باز شود، ۲۱ خرداد بازگشایی خواهد شد.

دو کشور در حال انجام و کنترل نهایی پروتکل‌های بهداشتی هستند و در این رابطه تکالیف جدیدی بر عهده آنها قرار گرفته که باید انجام شود. بر این اساس با توجه به بازدیدی که صورت گرفت و جلساتی که برگزار شد مقرر شده است تا ۲۱ خرداد مرز ایران و ترکمنستان بازگشایی شود. 

مرز ترکیه تا ۱۹ خرداد باز می‌شود 

اما مرز ترکیه که از سوم اسفند ماه بسته شده بود و فقط در مسیر ریلی امکان تردد وجود داشت قرار است طی روزهای آینده هم زمینی و هم هوایی باز شود. 

به گفته لطیفی قرار بود که طی این هفته این اتفاق رخ دهد اما اگر اینگونه نشوددر نهایت به نظر می‌رسد تا ۱۹ خرداد مرزهای زمینی و هوایی ترکیه باز شود. 

وضعیت مرزهای عراق 

در رابطه با مرزهای عراق نیز مرزهای عربی که احتمالاتی در رابطه با بازگشایی آنها وجود داشت همچنان بسته است و وضعیت‌شان مشخص نیست.

اما در مورد سایر مرزها با اقلیم کردستان فعالیت مرز باشماق از ساعت ۲۴ روز گذشته متوقف شده تا بررسی اجرا یا اصلاح پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی اقلیم کردستان عراق در این مرز انجام شود. 

در سایر مرزهای عراق نیز مرز پرویزخان، تمرچین، کیله، شیخ صله، شوشمی و سیرابند باز است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.