هفدهمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شد

سه شنبه،۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹

هفدهمین دوره همایش تعالی سازمانی و هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی که بخاطر شیوع کرونا در اسفند سال گذشته مجال برگزاری نیافت و به تعویق افتاد، روز یکشنبه در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد

هفدهمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شد

در چارچوب برنامه‌های توسعه صنعتی و به منظور ارتقای سطح بهره وری و توسعه تعالی در شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی، معرفی الگوی ملی تعالی سازمانی و ارزیابی سازمان‌ها با حمایت وزارت صنایع و معادن وقت از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به پشتوانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و به همت مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی تاکنون تداوم داشته و روند رو به توسعه‌ای را طی کرده است.

بر این اساس، سازمان مدیریت صنعتی امسال نیز همچون ۱۶ سال گذشته اقدام به اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی از طریق تشکیل تیم‌های ارزیابی، ‌بازدید از سازمان‌ها و شناسایی شرکت‌ها و سازمان‌های سرآمد و برتر براساس مدل علمی و معتبر کرده است.  این جایزه با دارا بودن نظام نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاییدیه سازمان ملی بهره‌وری، هم‌اکنون معتبرترین و با قدمت ترین جایزه ملی در حوزه تعالی و بهره‌وری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به کسب تندیس زرین هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان های بزرگ شد. شرکت مادر تخصصی میدکو و شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا نیز موفق به دریافت تندیس سیمین بخش ساخت و تولید در سطح سازمان‌های بزرگ شدند. شرکت صنایع پمپیران، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و شرکت پتروشیمی زاگرس موفق به دریافت تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان‌های بزرگ شدند.

در ۱۷ سال اخیر برگزاری جایزه ملی تعالی سازمانی تعداد سازمان‌های حاضر در فرایند جایزه ملی تعالی از لحاظ ابعاد سازمانی شامل ۷۰ درصد سازمان‌های بزرگ (بالای ۱۵۰ نفر)، ۲۲ درصد سازمان‌های با ابعاد متوسط (بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر) و هشت درصد سازمان‌های کوچک (زیر ۵۰ نفر) بوده اند.  با توجه به بخش‌بندی‌های جایزه ملی تعالی سازمانی، در حوزه ساخت و تولید ۵۱.۹ درصد، در حوزه خدمات ۴۱.۹ درصد، ۴.۲ درصد در حوزه سلامت و دو درصد در حوزه‌های آموزش و بخش عمومی در فرایند جایزه ملی حاضر بودند.

در این دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی، برخی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی در حوزه‌های بانک و بیمه، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، شهرداری‌ها، دستگاه‌های دولتی استانی، عمرانی، رسانه، تشکل‌ها، دارویی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، کاشی و سرامیک، خدمات مهندسی و مشاوره مورد ارزیابی قرار گرفتند.   برای هفدهمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۹۸، تعداد ۱۵ سازمان در سطح تندیس، ۳۱ سازمان در سطح تقدیرنامه برای تعالی و ۱۲ سازمان برای گواهی تعهد به تعالی از بین شرکت‌های بزرگ و معتبر کشور در جایزه ملی تعالی سازمانی ثبت نام کردند.

سخنرانی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو

امیر بیات ترک در این همایش با اشاره به تحریم ها علیه کشور اظهار داشت: هر تحریمی که ایجاد می شود باید روشی برای عبور از آن  پیدا کنیم و دراین جنگ نابرابر اقتصادی تمام همه دخیل هستند.  وی با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال برای عبور از بحران ها افزود: فضای مجازی و فضای دیجیتال موضوعی است که جهان به سمت آن رفته است و به  مشتری، بازار و توسعه آن کمک های زیادی کرده است و کاهش هزینه ها، افزایش مشتری را در پی داشته است.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: تکنولوژی تغییرات و تحولی را ایجاد می کند که می تواند برندها و صنایع بزرگ را از بین ببرد و استفاده از آن عامل بسیار مهمی در توسعه است. وی در خصوص اهمیت تحقق جهش تولید در کشور خاطر نشان کرد:  جهش تولید باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شود و روند مالی و اقتصادی کشورافزایش پیدا می کند در نتیجه امنیت اجتماعی بهبود می یابد.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود: یکی از عوامل دستیابی به جهش تولید، رعایت شایسته سالاری در سازمان ها است که به تبع آن پاکدستی، تخصص و تعهد به وجود می آید و باید بتوانیم آن را در سازمان اجرا کنیم تا اعتماد فراهم گردد. بیات ترک تاکید نمود: اگر در چارچوب مدل عمل کنیم و عواملی که در زیر ساخت ها مطرح هستند مانند رهبری، سرمایه های انسانی و خط مشی ها را ببینیم با همدلی و همفکری می توانیم موفق شویم.

سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

بنا به این گزارش، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این همایش اظهار داشت: برای تحقق جهش تولید یکی از راهبردها همپایه سازی صنعتی است که روشی براي رسیدن به سطحی از کیفیت و استاندارد  است که کشورهای رقیب به آن دست یافته اند.

این راهبرد  ضمن جبران عقب ماندگی ها موجبات پیشی گرفتن را هم فراهم می آورد که در صنايع با اصالت بالا و چرخه عمر طولاني همچون صنعت خودرو، فولاد، نساجي، دارو و ... امکانپذیر است. وی افزود: راهبرد دیگر استفاده از جهش در صنايع با اصالت كم و چرخه عمر كوتاه و ارزش افروده بالا همچون صنايع پيشرفته، تراشه هاي حافظه، تلفن همراه،بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، مواد پيشرفته و ... می باشد. وی الزامات مشترك جهش توليد در کشورهای توسعه يافته را شامل فرهنگ صنعتی بعنوان زیربنای تولید، تغییر و اصلاح ساختارها، سیاست ها، قوانین و مقررات؛ تولید دانش بنیان با تمرکز بر ارتباط صنعت با دانشگاه و شرکت های دانش بنیان و بهبود فضای کسب و کار عنوان نمود.

کیانی بختیاری یادآور شد: كشورهاي در حال توسعه علاوه بر تلاش براي الگو برداري از راهبردهاي كشورهاي  صنعتی از روش های دیگری همچون پیوند تفکر و اقدام در صنعت، مردمی کردن تولید و اقتصاد با الگوهاي صحيح خصوصي سازي؛ فرهنگ کمال گرایی و تعالی صنعتی و همچنین تقویت باور به محصولات و برند هاي داخلي و بومي خود استفاده کرده اند.

وی با بیان این نکته که آینده از آن کسب‌وکارهایی است که دیجیتالی شده‌اند اظهار داشت: جهش تولید به كمك پياده سازي مولفه هاي تحول ديجيتال و انقلاب صنعتي چهارم امکان تحقق دارد.  وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مدل تعالی دیجیتال پرداخت و در خصوص ویژگی های آن اظهار داشت: مدلDE  پتانسیل تحول در تجارت دیجیتال را بر اساس تحلیل رویکردها و مدلهای مختلف جهانی تحول دیجیتال ارزیابی می کند و  در هر حوزه معیارهایی را تعیین می کند که پتانسیل تحول دیجیتال را نشان می دهد.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان نمود: این مدل برتری دیجیتالی تجارت سازمان ها را تعیین می کند و یک مدل باز است ، به این معنی که در کنار معیار های موجود ، شرکت ممکن است موارد دیگری را نشان دهد که می تواند در موفقیت تحول دیجیتال تأثیر بگذارد.

کیانی بختیاری در ادامه 5 حوزه اصلی در مدل تعالی دیجیتال را شامل سطح استراتژي؛ سطح ارزش آفرینی؛ سطح شایستگی های دیجیتال؛ سطح فرهنگ سازمانی و رهبری تغییرو سطح سیستم های مدیریت چابک و دیجیتالی شده عنوان کرد.

وی در پایان تاکید کرد: مدیرانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند و مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند. اینکه مترصد فرصت ها باشیم، خوب است، اما گاهی باید یک قدم فراتر رفت و فرصت ها را ساخت و براي تغييرپاراديم توسعه حداقل بايد سه مولفه استعداد، زير ساخت فناورانه و پذيرش يا روامداري وجود داشته باشند.