برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

شنبه،۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: با پذیرش پیشنهاد گمرک ایران توسط مراجع ذیصلاح و ابلاغ آن به گمرکات اجرایی، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر تسریع می‌شود.  

برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

«مهرداد جمال ارونقی» گفت: مطابق مصوبات ابلاغی به گمرک اجازه داده شده است نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت یک و ۲ گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد و ویژه یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می‌شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تامین ارز بانکی قرار گرفته اند، اقدام کند.

وی افزود: گمرک در تعیین درصد فوق، شاخص‌هایی همچون مأخذ کالا، اهلیت و سوابق قبلی واردکننده، ماهیت و نوع کالا و گروه‌بندی کالایی را ملاک عمل قرار می‌دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: براساس مکاتبات انجام شده و پیشنهاداتی که ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته است، متعاقب ابلاغ بخشنامه مربوطه،  از ابتدای تیرماه سال جاری، گمرکات اجرایی کشور نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته اند، اقدام می‌کنند.  
معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: ترخیص ۹۰ درصد کالای اظهاری، تنها برای کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر است و دارا بودن «ثبت سفارش بانکی» و قرار گرفتن «در صف تامین ارز» دو شرط اصلی برای استفاده از این تسهیلات برشمرد.  

وی افزود: به نظر می رسد با اجرایی شدن این فاز، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر شتاب بیشتری به خود گرفته و مقدار کمی از کالا در بنادر و گمرکات کشور دپو شود.
«حمل یکسره»، «ترخیص شبانه روزی» و «ترخیص نسیه»، از تسهیلات دیگری است که معاون امور گمرکی گمرک ایران پیش از این در این خصوص، توضیحات لازم را ارائه کرده است.