پیک دوم کرونا، جشنواره تابستانی کیش را لغو کرد

چهارشنبه،۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱

دوره جدید شیوع ویروس کرونا، یکماه پس از برداشتن محدودیت ها و قرنطینه سراسری، موجب نگرانی بسیاری از سیاست گذاران و مدیران اجرایی کشور شده است.

پیک دوم کرونا، جشنواره تابستانی کیش را لغو کرد

کیش از جمله پاک ترین مناطق کشور در مقوله کنترل بیماری کرونا در ماههای گذشته بود. با ورود مسافران و گردشگران به این جزیره زیبا از اول خرداد، شمار موارد ابتلا به کووید 19 روبه افزایش گذاشته است. مرگ 5 نفر بخاطر ابتلا به کرونا و مثبت بودن نتایج تست بیش از صد نفر از آغاز شیوع این بیماری، موجب شد تا شورای سلامت این جزیره از اول تیرماه بخشی از محدودیت ها را مجددا اعمال کند.

بر اساس تصمیم تازه، برگزاری هر نوع تجمع در کیش اعم از مجامع، نمایشگاه، همایش، مراسم عزاداری و عروسی ممنوع شده است. در حال حاضر، استفاده از ماسک در طول پروازها و در تمامی نقاط جزیره الزامی شده ، فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید بیشتر قرار گرفته و احتمالا شمار پروازهای ورودی و خروجی برای مدتی کاهش یابد.

محدودیت سفرهای دریایی کیش وندان و گردشگران به مقصد کیش نیز از یکم تیر به اجرا درآمده است. بر این اساس، شناورهایی که برای جا به جایی مسافر به مقصد کیش فعالیت می کنند با کاهش50درصدی تردد مجاز به ارائه خدمات می باشند. ورود خودروهای سواری پلاک سرزمین اصلی به جزیره کیش نیز از چهارم تیرماه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. ورود خودورهای سورای یاد شده به این منطقه از چهارشنبه چهارم تیر ممنوع است

هر چند این محدودیت ها برای کسب و کارها بوِیژه کسب و کارهای کوچک و متوسط سخت و دشوار است، برای درنیفتادن در دام بحرانی فراگیر و تلخ، به نظر می رسد ایجاد تعادل بین رونق کسب و کار و محدودیت های هوشمند و هدفمند، امری لازم و گریزناپذیر است.

در تازه ترین اتفاق، خبر ابتلا چند کارگر در خط تولید ماسک شرکت " ساز و برگ " کیش، موجب نگرانی شد. این ماسک در یک ماه اخیر در تمام داروخانه های کیش عرضه شده است. با این حال رئیس اداره استاندارد و سخنگوی شورای سلامت نیز تاکید کردند که ماسک ها پس از بسته بندی، با اشعه یووی فرابنفش و قرار گرفتن در گرما و اتوکلاو، پاک و سالم عرضه می شوند و مردم نگران نباشند.

بیست و سومین جشنواره تابستانی کیش هم که قرار بود با تخفیفات و سایر جذابیت ها از اول تیر تا آخر مرداد برگزار شود، علیرغم تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده، در نشست امروز شورای سلامت کیش مجددا لغو شد. چر که جشنواره موجب افزایش ورودی مسافر می شود در حالی که برای کنترل این بیماری خطرناک، نیاز به ایجاد محدودیت و استفاده حداقلی از ظرفیت ها دارد. جشنواره تابستانی کیش با ارائه تخفیفات در قیمت سفر، هتل و کالا و در نظر گرفتن جوایز بر مبنای قرعه کشی، نقش مهمی در شلوغی و رونق کیش در گرمترین ایام سال داشته است.