خسارت ۷ تریلیون دلاری کرونا به اقتصاد آمریکا

جمعه،۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

 دکتر فاوچی، مشاور ارشد بهداشتی دولت ترامپ درخصوص پاندمی ویروس کرونا گفته است که این بیماری آمریکا را به زانو درآورده است و ایالات‌متحده احتمالا نزدیک به ۷ تریلیون دلار خرج کرونا خواهد کرد.

خسارت ۷ تریلیون دلاری کرونا به اقتصاد آمریکا

به گزارش اقتصاد کارا به نقل از سی‌ان‌ان، ترامپ در بحبوحه بدترین مشکلات داخلی آمریکا در دهه اخیر که با مبارزات نژادپرستی نیز همراه شده، خطر بیماری جدید را نادیده گرفته است. سوءمدیریت سیاسی موجود، عدم وجود یک استراتژی ملی و مبارزه خسته‌کننده و ناامیدانه مردم با ویروس تاجی شکل سه تحول مهم آمریکا در این روزها به‌حساب می‌آید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از ایالت‌های آمریکا شاهد افزایش بیماری با اوضاع حاد بوده‌اند. از این میان می‌توان به تگزاس، فلوریدا و آریزونا اشاره کرد که در تدارک بازگشایی نیز هستند. اتحادیه اروپا که در مهار بیماری کرونا موفق‌تر از ایالات‌متحده عمل کرده، در مورد سفر به آمریکا هشدار داده است و این می‌تواند یک شرمساری بزرگ برای دولت ترامپ به‌حساب آید. در این راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با استدلال غیرمنطقی خود می‌گوید: به این دلیل که آمریکا تست بیشتری می‌گیرد، آمار کرونا در این کشور بالا رفته است، این در حالی است که ترامپ میزان مرگ‌و‌میر را نادیده گرفته است.

ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را در آریزونا و در فینیکس برگزار کرد، بی‌توجه به قانون اجباری ماسک زدن، بدون ماسک در میان جمعیت حضور پیدا کرد. او همچنین پس از سخنرانی در تماس با مردم، بدون ماسک حاضر شد. ترامپ در سخنرانی خود همچنین با یک اصطلاح چینی و نژادپرستانه از واژه «کونگ‌فلو» استفاده کرد و چین را مبدا و منشا این بیماری معرفی کرد. او با استفاده از واژه «کونگ» که از کونگ‌فو می‌آید و «Flu» که به معنی آنفلوآنزا است، چین را مقصر اصلی شیوع این بیماری معرفی کرد. این در حالی است که دکتر آنتونی فاوچی با حضور در کنگره در مورد این بیماری صحبت کرد و درباره تصمیم ترامپ برای خروج از سازمان بهداشت جهانی گفت: «با من در این ارتباط مشورت نشد و مقامات بهداشت عمومی آمریکا همچنان به همکاری خود با سازمان بهداشت جهانی ادامه می‌دهند.» این مساله از این‌رو حائز اهمیت است که ترامپ سازمان بهداشت جهانی را متهم به همکاری با چین در پنهان‌کردن ابعاد خطرناک این بیماری کرده است. همچنین مدیر مرکز کنترل آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا درباره واکسن کرونا گفت: «پیشرفت‌هایی برای ساخت واکسن احتمالی کرونا صورت گرفته است و این واکسن تا پایان امسال یا در آغاز سال ۲۰۲۱ آماده می‌شود.» فاوچی درباره ادعای ترامپ برای کاهش میزان تست کرونا در این کشور ادامه داد: «آزمایش‌ها در حال افزایش است و تعداد آنها کاهش نمی‌یابد.» افزون بر این رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا هم از مردم خواست که واکسن آنفلوآنزا را امسال بزنند و توضیح داد که بیماری آنفلوآنزای فصل آینده به‌طور همزمان با کووید-۱۹ اتفاق می‌افتد و فشار بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی افزایش می‌یابد. دکتر آنتونی فاوچی که در کنگره آمریکا صحبت می‌کرد، از مردم خواست از ماسک استفاده کرده و تدابیر لازم برای فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. دکتر آنتونی فاوچی به همراه دیگر کارشناسان امور بهداشتی ایالات‌متحده در کنگره آمریکا شهادت دادند  رئیس‌جمهوری آمریکا از آنها نخواسته است که از سرعت انجام تست کرونا بکاهند. وی تاکید کرد که تعداد بیشتری تست ویروس کرونا انجام خواهد شد.

دکتر آنتونی فاوچی در ادامه گفت: «قابل‌فهم است که بعد از ماه‌ها ماندن در خانه و تعطیلی کسب و کار همه تمایل دارند امور به وضعیت عادی بازگردد.» وی تاکید کرد: «چنین روندی باید به‌صورت تدریجی و گام به گام انجام شود.» سه‌شنبه وضعیت شیوع ویروس کرونا در چند ایالت بدتر شد و از نظر تعداد مبتلایان جدید در یک روز رکورد تازه‌ای ثبت شد. برخی از فرمانداران گفته‌اند در نظر دارند تا بار دیگر محدودیت‌ها را اعمال کنند یا کاهش محدودیت‌ها را به تعویق بیندازند. در ایالت آریزونا تنها در روز سه‌شنبه حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا ثبت شده است. در ایالت تگزاس نیز پنج هزار مورد ابتلای جدید به این ویروس ثبت شده است. بیش از یکصد و ۲۱ هزار نفر در آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان از ۹ میلیون نفر گذشته و آمار رسمی جان‌باختگان در حال رسیدن به نیم میلیون تن است. البته در قطعیت و درستی این آمارها، با در نظر گرفتن شرایط کشورهای مختلف، کیفیت خدمات درمانی و میزان آزمایش‌ها، شفافیت در اطلاع‌رسانی و سانسور رسانه‌ها، تردیدهای مختلفی مطرح است.