پنجره واحد برای ورود خصوصی ها به بورس

دوشنبه،۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶

اتاق بازرگانی ایران، شرکت بورس تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی، تفاهم‌نامه همکاری در راستای ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه امضا کردند.

پنجره واحد برای ورود خصوصی ها به بورس

این تفاهم‌نامه که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو به امضا رسید، درگاهی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفت: اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران است. درواقع این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با بیان این نکته که تفاهم‌نامه در ۵ ماده و ۴ نسخه تنظیم شده است، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه‌دار است و در این راستا اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه، تعریف شده‌اند، صورت گرفته و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم شود.

سلاح ورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مباحثی که در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: بررسی وضعیت ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی با ارائه گزارشی از گمرک، محور اصلی این جلسه بود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده اقدامات مناسبی در راستای الکترونیکی شدن کلیه فرآیند گمرک برای تسهیل تجارت انجام شده است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی آنچه دراین‌بین به‌عنوان ضعف جدی در گمرکات مرزی کشور از سوی بخش خصوصی مطرح شد، نبود مدیریت واحد مرزی است. در این راستا پیشنهاد شد که اتاق ایران و گمرک با یکدیگر وارد همکاری جدیدی شوند و بخشی از فعالیت‌های گمرکی واگذار شود که موردتوافق قرار گرفت. در این رابطه مقرر شد کمیته‌ای بین دو نهاد ایجاد شود و بسترهای اولیه برای این امر را مهیا سازد و گزارش آن را تا دو ماه آینده در اختیار شورا قرار دهد.