چین صادرکننده شد؛ ‌نفت عقب نشست

چهارشنبه،۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

افزایش حجم ذخیره نفت در جهان و به ویژه چین که حالا رویای صادرات نفت را نیز در سر دارد، ‌ باعث شد تا قیمت نفت حدود یک درصد کاهش پیدا کند.

چین صادرکننده شد؛ ‌نفت عقب نشست

حجم ذخیره‌سازی نفت چین آنچنان بالا رفته که حالا این کشور نفتی را که با قیمت‌هایی پایین‌تر خریده، ‌ به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

در اولین گام، دو پالایشگاه کره‌ای هر کدام ۵۰۰ هزار بشکه نفت از بورس انرژی شانگهای خریدند. جالبتر اینکه معاملات فیوچرز نفت در این بورس بر پایه یوان انجام می‌شود.

چین با این اقدام در تلاش است تا علاوه بر تاثیر بر بازار نفت، ‌ یوان را به عنوان واحد پول جدید در معاملات نفتی وارد کند و از قدرت دلار بکاهد.

این موضوعی است که می‌تواند زنگ خطر را برای تولیدکنندگان نفت به صدا در آورد زیرا کنترل قیمت که با تغییر در میزان عرضه نفت به بازار صورت می‌گرفت با اینگونه اقدامات بی‌اثر خواهد شد.

در واقع چین در تلاش است تا حجمی از نفت ذخیره شده خود را به بازار بین‌المللی عرضه کند زیرا با این اقدام، ‌ می‌تواند توافق کاهش تولید نفت بین اوپک و اوپک پلاس را تا حدی بی‌اثر کرده و قیمت‌ها را در سطوح پایینی نگه دارد. با این حال اگرچه چین (با تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز) می‌داند که هیچگاه نمی‌تواند با تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان رقابت کند اما با این اقدام در کوتاه مدت بر بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود و همچنان بازار را شکننده نگه می‌دارد.

هر چند که تاکنون تنها یک میلیون بشکه از طریق بورس اوراق بهادار شانگهای به فروش رفته و از مخازن ذخیره‌سازی بی‌شمار بورس که در سواحل شرقی این کشور واقع شده‌اند، بارگیری شده اما نکته قابل تامل آن است که تا پیش از این، بنادر شرقی چین محل تخلیه نفتی بود که از خاورمیانه راهی کشور اژدهای زرد می‌شد.

افزایش حجم ذخیره‌سازی‌ها در چین و دیگر نقاط جهان و به ویژه آمریکا، ‌ باعث شد تا قیمت نفت در معاملات امروز با کاهش همراه شود.

نفت برنت کاهش ۰.۸ درصدی را تجربه کرد و در هر بشکه به قیمت ۴۳ دلار و ۹۶ سنت معامله شد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۹ درصد پایین آمد و به ۴۱ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.

در کنار این موضوع، ‌افزایش شیوع کرونا در جهان در چند روز گذشته باعث تضعیف بیشتر قیمت نفت در بازار شده و امیدها را برای رشد قیمت نفت و رسیدن به کانال ۵۰ دلاری کمرنگ کرده است.