تیک تاک مسدود می شود؟

يکشنبه،۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

رئیس‌جمهور آمریکا در ماههای پایانی دور اول ریاست جمهوری خود در خبرنگاران گفت که با استفاده از اختیارات خود اپلیکیشن چینی تیک‌تاک را در آمریکا مسدود می‌کند. 

تیک تاک مسدود می شود؟

به گزارش اقتصاد کارا به نقل از مدیریت رسانه ، دونالد ترامپ گفت که این کار را با توجه به نگرانی‌های امنیتی که این اپلیکیشن ایجاد کرده انجام می‌دهد و دستور مسدودسازی تیک‌تاک در سریع‌ترین زمان ممکن امضا خواهد شد. بر اساس گفته ها، دستور ترامپ یک حکم حکومتی خواهد بود، اما مشخص نیست او واقعا اختیار مسدودسازی کامل تیک‌تاک را در ایالات متحده داشته باشد. دولت ترامپ از ابتدای ماه جولای از مسدودسازی تیک‌تاک خبر داده بود و نزدیکی این اپلیکیشن به مقامات دولتی چین و دسترسی مقامات چین به اطلاعات داده‌‌های متعلق به ByteDance شرکت مادر تیک‌تاک TikTok است. شرکت تیک‌تاک بارها تکرار کرده که هیچ دیتایی از سوی دولت چین درخواست نشده است.
براساس قانون ۱۹۸۸ ترامپ از اختیار مسدودکردن کسب‌وکارهای خارجی یا فعالیت شرکت‌های آمریکایی با آن برخوردار است. ترامپ تاکنون دوبار از این قانون علیه شرکت‌هایی از چین و سنگاپور استفاده کرده است. همزمان با اعلام مسدودسازی تیک‌تاک وال‌استریت ژورنال گزارش داد مایکروسافت در حال گفت‌وگو برای خرید شرکت تیک‌تاک است. حمله به تیک‌تاک تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ برای حمله به اقتصاد چین است. ماه‌هاست بین این کشور و آمریکا جنگ تجاری سنگینی در جریان است. در همین حال تیک‌تاک بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن نوشته است که صدها میلیون نفر برای سرگرمی و ارتباط با یکدیگر از تیک‌تاک استفاده می‌کنند و این شرکت متعهد به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران است.
تیک‌تاک در سال ۲۰۱۸ در آمریکا عرضه شد و در آن زمان ۸۰ میلیون کاربر داشت. این اپلیکیشن اکنون بالغ بر ۳/ ۲ میلیارد دانلود در سراسر جهان دارد و ارزش آن بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با این حال طی ماه‌های اخیر مقامات دولتی بارها گفته‌اند که در حال بررسی ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا هستند. ترامپ گفته است که ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک می‌تواند مجازات چین به خاطر بیماری‌ همه‌گیر کرونا باشد، اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نگرانی امنیتی را عامل اصلی برخورد با تیک‌تاک اعلام کرده است. سرمایه‌گذاران ByteDance طی هفته‌های اخیر به شدت به دنبال مسیری برای جلوگیری از مسدودسازی این برنامه در آمریکا بوده‌اند. اوایل این ماه گروهی از سهامداران آمریکایی ByteDance از جمله شرکت سرمایه‌گذاری استارت‌آپی Sequoia Capital و General Atlantic در تلاش برای خرید اکثریت سهام این شرکت برآمدند تا مشکلات نسبت دادن این شرکت به چین کاهش یابد. با این حال بر اساس گزارش‌ها این تلاش‌ها با شکست مواجه شد. اپلیکیشن تیک‌تاک برای جلب نظر مقامات آمریکایی در ماه‌های گذشته سنگ تمام گذاشته بود از جمله از حدود یک سال قبل دسترسی ایرانیان به این اپلیکیشن کاملا مسدود شده بود.