ظریف: آمریکا نمی‌تواند از اسنپ‌بک استفاده کند

يکشنبه،۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲

وزیر امور خارجه گفت: اسنپ‌بک آمریکا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است و آمریکایی‌ها می‌دانند که از آن نمی‌توانند استفاده کنند.

ظریف: آمریکا نمی‌تواند از اسنپ‌بک استفاده کند

محمدجواد ظریف، در آیین تکریم و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اسنپ‌بک آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و آنها این را می‌دانند که نمی‌توانند از اسنپ‌بک استفاده کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خیال نکنیم اگر یک حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق با آنها است.

ظریف یادآور شد: روز هشتم می ۲۰۱۸ آقای بولتون در اوج سرخوشی از اینکه برجام را نابود کرد و ظرف ۳ ماه ایران را هم نابود می‌کند، در مصاحبه مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که «ما دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ‌بک استفاده کنیم» هنوز صورتجلسه آن در سایت کاخ سفید وجود دارد مگر اینکه بروند آن جمله را بردارند.

وی با بیان اینکه باید به اصل دفاع از جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی ایمان داشته باشیم، گفت:  وزارت خارجه موظف است اگر وقتی تعارضی پیدا شد بین دفاع از سیاست‌های خودش در داخل و دفاع از منافع کشور در سطح بین المللی، خود را فدای کشور و منافع صنفی،  دستگاهی و فردی خود را فدای منافع ملی کند و اجازه بدهد اگر در داخل مورد هجمه قرار گیرد، ‌حرفی را مطرح نکند و توجیهی را برای سیاست‌ها و اقناع افکار عمومی مطرح نکند که به هزینه پیشبرد منافع ملی در سطح بین‌المللی تمام شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: همانطور که امام (ره) فرمودند همه چیز ما و اقتدار ما از مردم است و مردم باید نسبت به سیاست خارجی توجیه شوند و حامی آن باشند. اگر ما اقتدار بین المللی می‌خواهیم همزمان وظیفه ما دفاع از منافع ملی است. دریافت حمایت عمومی برای سیاست خارجی بزرگترین عامل اقتدار در این عرصه است.

وی با انتقاد از کسانی در داخل کشور که برجام را مرده اعلام می‌کردند، تصریح کرد: سوالی که برای مردم پیش آمده این است که چطور برجامی که در داخل کشور چندین بار تشییع و دفن شد، توانست آمریکا را ۱۳ به ۲ شکست دهد؟ چون ما نخواستیم از خودمان دفاع کنیم بنابراین نگفتیم اخبار مرگ زودرس برجام با حقیقت فاصله زیادی دارد.