آغاز فاز دوم پروژه «شهر گردشگر»

يکشنبه،۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری از شروع فاز دوم پروژه «شهر گردشگر» با اعلام آمادگی هشت استان برای ارزیابی، با همکاری و حمایت وزارت کشور خبر داد.

آغاز فاز دوم  پروژه «شهر گردشگر»

زاهد شفیعی  با اعلام این خبر افزود: پس از مکاتبات و جلسات متعدد با معاون عمرانی وزیر کشور (رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، موافقت برای حمایت و همکاری با پروژه شهر گردشگر را گرفتیم و بر اساس این توافق شهرداری‌ها ملزم به حمایت از این پروژه شده‌اند.

او تصریح کرد: از آنجا که برای اجرای این پروژه نیاز به همکاری زنجیره‌ای از بازیگران است، این توافق و حمایت شهرداری‌ها در تسریع اجرایی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به اجرای فاز یک این طرح، ادامه داد: سال گذشته با ارزیابی شهرهای شیراز، کرمان، همدان، یزد، اردبیل انجام شد که هر چهار شهر موفق به کسب سه ستاره شدند. برنامه‌ریزی ما برای اجرای فاز دوم ارزیابی تمام شهرهای کشور تا اردیبهشت‌ بود که به علت کرونا این امر میسر نشد و به تعویق افتاد.

او با اشاره به اهمیت حضور گردشگر در شهرهای مورد ارزیابی، افزود: به این علت که در این طرح موضوع گردشگر اهمیت دارد منتظر بودیم وضعیت کرونا رو به بهبود برود که کار اجرایی را آغاز کنیم. با توجه به اعلام آمادگی استان‌های یزد، کردستان، کرمان، البرز، کهگیلویه ‌وبویراحمد، مرکزی، خوزستان و آذربایجان غربی برای ارزیابی و مشخص نبودن زمان پایان کرونا، اجرای فاز دوم را با رویکرد بررسی زیرساخت‌های گردشگری و شناسایی کمبودها و پتانسیل شهرها آغاز می‌کنیم.

شفیعی با بیان اینکه در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستیم، تصریح کرد:‌ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و مکاتبات با استان‌ها در ارتباط با اهمیت این طرح صورت گرفته است که به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

به گزارش میراث آریا او پروژه شهر گردشگر را دارای ساختاری تعاملی و پویا عنوان کرد و در ارتباط با مزایای چندجانبه آن گفت:‌ به مدیران محلی کمک می‌کند که بدانند وضعیت گردشگری شهر در چه سطحی قرار دارد. در ارتباط با مزایای مقصد به گردشگر اطلاعات می‌دهد. رقابتی بین مقاصد گردشگری با رویکرد و ادبیات گردشگری ایجاد می‌کند. برای توزیع تخصصی منابع بین مقاصد به ما کمک می‌کند که کدام مقصد عملکرد بهتری داشته، کدام نقطه ضعیف عمل کرده و دلیل این تفاوت چیست.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری تصریح کرد: همچنین این طرح با ایجاد اکوسیستم شفاف و کارآمد مبنایی برای خودتنظیمی است که موجب می‌شود مقصد به نقاط ضعف و قوت عملکرد خود پی ببرد.

او با تأکید بر اهمیت تقاضا محور بودن رویکرد این طرح، افزود: در گذشته ارزیابی‌ها مشکل داشت و تنها سمت عرضه لحاظ می‌شد. همچنین هیچ معیار دقیقی برای سنجش کیفیت مقصد از منظر گردشگر وجود نداشت، اما در رویکرد کنونی نظر گردشگر درباره شهر لحاظ می‌شود و گردشگر بازیگر اصلی است.

شفیعی با اشاره به اهمیت تجربه گردشگر از مقصد و تعامل مقصد با گردشگر، اضافه کرد: در این طرح گردشگر از نظر تجربه، استقبال، اتمسفر، خدمات‌دهی، دسترسی، مهمان‌نوازی شهر مقصد مورد پرسش قرار می‌گیرد و پاسخ‌های گردشگر به این پرسش‌ها روی رتبه نهایی شهر تأثیرگذار است.

او تأکید کرد:‌ شهر گردشگر جزو پروژه‌های اصلی وزارتخانه برای رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری شهرها با رویکرد رقابت‌پذیری مقصد است که بر اساس چارچوب علمی شهرها استانداردسازی و از لحاظ خدمات و زیرساخت‌های گردشگری توسعه پیدا می‌کنند.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری متنوع‌سازی محصول گردشگری مقاصد کشور، معرفی محصولات جدید مقاصد کشور و مدیریت بهینه منابع گردشگری را از جمله خروجی‌های اجرای طرح شهر گردشگر عنوان کرد.