برق‌گرفتگی در سی و سه پل اصفهان ، ابهامی که رفع نشد

سه شنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴

پس از بروز ۲ حادثه برق‌گرفتگی منجر به فوت و کما در مردادماه امسال در سی و سه پل اصفهان، آیا مشکل موجود در این پل رفع عیب و خطر شده است یا تنها راه حل، کشیدن نوارهای خطر اطراف این اثر تاریخی است؟

برق‌گرفتگی در سی و سه پل اصفهان ، ابهامی که رفع نشد

حدود یک ماه پیش یعنی ۱۳ مردادماه بود که خبری مبنی بر برق‌گرفتگی و غرق‌شدگی یک پسر ۱۲ ساله در سی و سه پل اصفهان به سرعت تیتر رسانه‌ها شد.

خبری که هم عنوان برق‌گرفتگی و هم غرق‌شدگی را با هم یدک می‌کشید. موضوعی عجیب اما در عین حال واقعی.

پسری نوجوان که در چله تابستان و برای فرار از گرمای جانسوز در دهانه‌های پایینی سی و سه پل پا به آب زده بود اما با پای خود به خشکی بازنگشت و با مرگ نابهنگام خویش آتش به جان پدر و مادرش انداخت.

اما وی که نامش پرهام بود در این موضوع بی‌تقصیر بود.

شاهدان عینی حاضر در محل از جمله چند کودک دیگر عنوان کردند که وی را برق گرفته است. این کودکان نیز برق‌گرفتگی ضعیف‌تری را با حس سوزن سوزنی شدن پاهایشان تجربه کرده بودند.

دقایقی پس از انتشار این خبر که عنوان برق‌گرفتگی نیز در آن بیان شده بود مسوولان شهرداری اصفهان این موضوع را رد و عنوان کرده بودند که در آن نقطه خطری برای برق‌گرفتگی وجود نداشته و این حادثه  ارتباطی با برق‌گرفتگی ندارد.

۲ روز بعد هم جوان حدود  ۱۸ ساله‌ای که با دوستان خود به آب زده بود تا در قسمت کم عمق آب در دهانه‌های زیرین سی و سه پل پیاده‌روی کند.

به گفته شاهدان در محل، این جوان نیز درست در همان محدوده‌ای که پرهام دچار حادثه شده بود با برق‌گرفتگی دچار لرزش می‌شود ولی در این حادثه دوستان وی به قصد کمک دستش را می‌گیرند و این موضوع حرکت جریان برق را از بدن او و با شدت کمتر از بدن دوستانش عبور می‌دهد و وی زنده ‌مانده اما به کما می‌رود.

به گفته نزدیکان وی، او بیش از یک روز در کما به سر برد و پس از آن دچار اختلال حافظه شد.

یکی از نیروهای اورژانس اصفهان روز بعد از حادثه رخ داده برای این جوان ۱۸ ساله پیگیر ماجرا می‌شود تا این حادثه قربانی دیگری نداشته باشد.

با کمی پیگیری شماره مسوول مربوطه در منطقه ۳ شهرداری را می‌یابد تا ماجرا را با وی مطرح کند و این مسوول عنوان می‌کند که اکنون برای بررسی مورد در محل بروز حوادث اخیر حاضر شده است.

رفع عیبی که به گفته یکی دیگر از عوامل شهرداری که مایل به بیان نامش نبود نیازمند اعتباراتی برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات نورپردازی و روشنایی است که هنوز به منطقه مربوطه پرداخت نشده است.

 مسوولان شهرداری چه زمانی قرار است رفع خطر کنند؟

در چند هفته اخیر و به دنبال وقوع این حوادث، شهرداری به مسدود کردن مسیرهای زیرین پل‌های تاریخی و سه پل و خواجو اقدام کرده است و نیروهای کنترل و نظارت شهرداری به هیچ عابر پیاده‌ای اجازه عبور از این مسیر را نمی‌دهد.

به گفته مسوولان اورژانس اصفهان دیگر حادثه‌ای مبنی بر برق‌گرفتگی در سی و سه پل و هیچ پل دیگری گزارش نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری اصفهان طرح بهینه‌سازی و ایمن‌سازی نورپردازی سی و سه پل را یکسال پیش بررسی کرده و اکنون این طرح در دست تدوین نهایی است.

منصور شیشه‌فروش افزود: پیش از این، موضوع الزامات ایمنی برق در تاسیسات شهری و مخاطرات موجود به همه بخش‌ها ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی استان و از جمله شهرداری موظف به رعایت این موضوع هستند.

یک منبع آگاه در شهرداری اصفهان که خواست نامش فاش نشود نیز درباره این موضوع گفت: هنوز نظریه کارشناسی اداره برق و جوابیه پزشکی قانونی اعلام و فوت آن نوجوان براثر برق‌گرفتگی محرز نشده است بنابراین تا اعلام نظر کارشناسان مربوطه نمی‌توان درباره دلیل قطعی این حادثه اطلاعاتی عنوان کرد.

وی معتقد است مسدود شدن دهانه‌های سی و سه پل و به تبع آن پل خواجو بنا به احتیاط و برای پیشگیری از تکرار حوادث بوده است.  

این منبع همچنین بیان کرد: اداره برق پس از بررسی تاسیسات برقی پل به صورت شفاهی عنوان کرده که هیچ مشکل برقی در قسمت پایینی سی و سه پل وجود ندارد اما همچنان باید منتظر ماند و دید که نظر مکتوب و رسمی این اداره چیست.

وی تصریح کرد: طرح بهینه‌سازی نورپردازی سی و سه پل مربوط به پیش از حوادث اخیر است و نباید آن را طرحی برنامه‌ریزی شده ناشی از حوادث یکماه گذشته دانست.

اکنون باید دید این نوارهای زرد رنگ خطر و داربست‌ها تا چه زمانی قرار است چهره زیبای پل‌های قدیمی اصفهان را دستخوش نازیبایی کند.

این موضوعی است که خواستیم از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی آثار تاریخی استان است جویا شویم اما وی طی چندین روز تماس، پاسخگوی تلفن همراه خود نبود.