نگاهی به مهدکودک آبزیان در خلیج فارس

چهارشنبه،۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷

تالاب خورخوران بندرخمیر هرمزگان در واقع یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تالاب‌های دریایی ایران و خاورمیانه با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت است که به لحاظ ارزش این منطقه، به ذخیره‌گاه زیست‌کره لقب گرفته و می‌توان از آن به عنوان مهدکودک آبزیان خلیج فارس یاد کرد.

نگاهی به مهدکودک آبزیان در خلیج فارس

از این زیست‌گاه و زیست‌کره‌ی امن و آرام آبزیان، پرندگان و دلفین‌ها که چشم هر رهگذری را می‌نوازد، ۲ معاهده‌ی بین‌المللی (یونسکو و رامسر) مراقبت می‌کنند و از سال ۹۶ تاکنون همواره مورد توجه ویژه کنواسیون(رامسر) و همچنین مسوولان و متولیان زیست محیطی درسطح ملی و بین المللی قرار گرفته است.

همچنین شهر خمیر درهفته جاری طبق گفته‌ی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست و گواهی عضویت در این شبکه را دریافت کرد.

تالاب بین‌المللی و حفاظت شده خورخوران بندرخمیر از دیرباز برای مردم و همچنین مسوولان زیست محیطی منطقه خمیر، استان هرمزگان و حتی کشور دارای اهمیت ویژه بوده و با حفظ آن از سوی اهالی این منطقه و وجود هم‌مرزی شهری با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون تعرضی به آن نشده است.

این تالاب بکر و زیبا که درحد فاصل خمیر و قشم واقع شده، درسال ۱۹۷۵ به عنوان تالاب بین المللی در کنواسیون رامسر ثبت شد و شهر خمیر در غرب هرمزگان نیز به واسطه‌ی مجاورت با این تالاب در بهمن‌ماه سال ۹۷ توانست عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند.

از آن جا که خورخوران بندرخمیر طبق اعلام اداره کل محیط زیست هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین تالاب استان و حتی جنوب ایران شناخته شده است لذا ثبت جهانی آن از سه سال گذشته تاکنون در کانون توجه مسوولان ومتولیان زیست محیطی در سطح ملی و بین المللی و همچنین یونسکو قرار گرفته و دراین مدت نشست‌ها و کارهای متعدد و ارزشمندی برای حفظ و حراست از این طلای در آب صورت گرفته است.

شهر تالابی بندرخمیر بویژه در سه سال اخیر که میزبان همایش بزرگ جهانی روز تالاب‌ها به صورت ملی و استقبال گسترده علاقه مندان زیست محیطی وگردشگری دراین منطقه همراه بوده به‌عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران درفرایند ثبت جهانی قرارگرفت و امسال نیز سعی براین شده که برای سرعت بخشیدن به این جریان اقدام‌های ارزنده و ویژه‌ای با کمک مسوولان ملی، استانی، محلی وسمن‌های محیط زیستی و مردمی انجام شود.

استارت معرفی وحفظ تالاب خمیر از سال ۹۶ زده شد

مدیر گردشگری شهرداری خمیر گفت: تالاب خورخوران در درون خوری وسیع بوده که بین جزایر لجنی پست، جنگل‌های حرا و لجن زارهای بین جزر و مدی قرار گرفته و بزرگترین اکوسیستم جنگلی منحصر به فرد و زیبای حرا در ایران را شکل می‌دهد.

محمد رضا برترانگ در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: وجود جزیره‌های متعدد و اکوسیستم منحصربه فرد و زیبا تالاب خورخوران و داشتن زیستگاه گونه‌های مختلف آبزی، جانوری و پرندگان مهاجر، آبراهه‌های کوچک ومتعدد و همچنین درختان سرسبز حرا، در این منطقه جنوبی شرایط خوبی را پیش روی نگاه گردشگران و توریست‌ها قرار داده است.

وی بیان داشت: این تالاب بکر و حفاظت شده یکی از تالاب‌های بزرگ هرمزگان و مورد توجه جامعه محلی و همچنین مسوولان زیست محیطی در استان و کشور به شمار می‌آید که برای معرفی، حفظ، حراست و استفاده خردمندانه از آن نیازمند حمایت جوامع محلی، مردم و مسوولان زیست محیطی بودیم.

این مسوول زیست محیطی ابرازداشت: برای تثبیت این موضوع از سال ۹۶ گام و اقدامام‌های ارزشمندی برداشته شد که نخستین حرکت برای معرفی آن و آگاهی بخشی به مردم از بهمن ماه سال ۹۶ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها آغاز شد.

برترانگ گفت: در این روز (۱۳ بهمن سال ۹۶ ) ابتدا به صورت محلی همایش روز جهانی تالاب‌ها را با دعوت از مسوولان تالابی محیط زیست کشور برگزار کردیم که میزبانی خوبی در این سال صورت گرفت و توانستیم با فعالیت‌های صورت گرفته برای نخستین بار در جنوب کشور میزبانی ملی این همایش را که هرساله در شمال از جمله انزلی و رامسر برگزار می‌شد، به دست بگیریم تا درسال ۹۷ بتوانیم میزبان رسمی این مراسم باشیم.

خمیر در سال ۹۷ نخستین شهر ملی تالابی ایران شد

این فعال گردشگری یادآورشد: درسال ۹۷ (۲۰۱۸) در واقع در نشست سالانه کنواسیون رامسر یک عنوان بین المللی به عنوان شهر تالابی یا( CEPA Center)  «سیتی سنتر» در دنیا به وجود آمد که شهرهایی که کارهای هوشمندانه دربحث حفظ، بهره برداری خردمندانه و همچنین آگاهی بخشی به مردم در زمینه تالاب انجام می‌دادند را با معیارهای سخت گیرانه به عنوان شهر بین المللی تالابی انتخاب کنند که در آن سال این نشست در دوبی برگزار شد و ۱۸ شهر از جمله خمیر به عنوان یکی از نمایندگان ایران برای آشنا شدن با این فرهنگ در این آیین حضور یافت.

 برترانگ گفت: تلاش‌هایمان بعد از این همایش برای این که بتوانیم عنوان بین المللی را بدست آوریم و شرایط اخذ کاندیداتوری داشته باشیم، بیشتر شد و شرایط را به صورت ویژه و شبانه روزی پیگیری کردیم و توانستیم با کارهایی که درسطح ملی و حرکاتی که درسطح بین المللی انجام داده بودیم از تعداد زیادی از کاندیداهایی که در ایران بودند، پیشی بگیریم.

وی ابرازداشت: در این راستا خمیر به همراه شهر ورزنه اصفهان به عنوان کاندیدای اصلی معرفی شده و پرونده این ۲ شهر برای اخذ شهر تالابی به مقر کنواسیون رامسر ارسال شد که خود تا اینجای کار دستاورد بزرگی بود.

این مسوول زیست محیطی خمیر ادامه داد: کلیت داستان شهر تالابی خمیر که درسال ۹۷ ثبت شد، اینست که برای حفظ تالاب در واقع از روش سنتی فاصله گرفته، معیشت‌های پایداری را برای مردم تعریف و زندگی مردم به حفظ تالاب گره خورده شود، آگاهی‌های مردم افزایش یابد، استفاده هوشمندانه از تالاب صورت گیرد و با اینکه بهره وری خردمندانه از تالاب داشته باشیم، خود تالاب هم حفظ شود.

به گفته‌ی وی، در دنیا شهر و مناطقی که تالاب دارند هرساله مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها را برای اینکه مردم مجدد اهمیت تالاب را بدانند و در حفظ آن بکوشند و همچنین استفاده خردمندانه از آن داشته باشند، برگزارمی‌کنند که شهر خمیر نیز از سال ۹۶ هرساله آیین باشکوهی را در این زمینه برپا می‌کند.

وی یادآورشد: تالاب‌ها علاوه بر اینکه خدماتی به جوامع محلی ارائه می‌دهند، دارای کارکردهای جهانی نیز هستند و نباید هیچکدام را به نفع دیگری از بین برد و باید نفع مردم و جوامع را در کنار ایفای نقش جهانی تالاب‌ها درنظرگرفت و در این راستا تعادل ایجاد کرد، که مهم‌ترین هدف کنوانسیون رامسر از ثبت شهرهای دارای تالاب نیز همین است.

 

گردشگری پایدار مهم‌ترین اقدام برای شهر تالابی خمیر

مدیر گردشگری شهر تالابی خمیر به اقدام‌های صورت گرفته برای شهر تالابی خمیر اشاره کرد و گفت: زمانی که شرایط و ظرفیت شهر خمیر را بررسی کردیم، یکی از نخستین معیشت‌هایی که به ذهن‌مان خطور ‌کرد، بحث گردشگری پایدار بود.

برترانگ ادامه داد: گردشگری پایدار تفاوتی عمده با گردشگری انبوه دارد و آن اینست که ما قرار نیست به مرکزی برای گردشگری انبوه تبدیل شویم بلکه این کار را به عنوان یکی از معیشت‌های پایلوت انتخاب کردیم و سعی کردیم آموزش جامعه محلی را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه درواقع بعدها معیشت‌های بیشتری را در این زمینه نشانه می‌گیریم، بیان داشت: خوشبختانه درسه سال گذشته که این کار را آغاز کردیم، کسانی که در این حوزه به صورت سنتی کار می‌کردند، آگاهی خیلی خوبی پیدا کردند و اکنون در کنار اینکه نوع ارائه گردشگری شان تفاوت کرده، به علم و دانش‌شان نسبت به تالاب‌ها افزوده شده است.

این مسوول اظهارداشت: تاکنون شاید مردم استفاده خاصی از تالاب نکرده بودند بلکه به صورت سنتی آن هم به شغل دریانوردی و ماهیگری پرداخته و از آن بستری که در واقع برای تالاب وجود داشت، استفاده کامل صورت نگرفته بود، در این بین ما سعی کردیم با کارهای مختلف فرهنگی آگاهی مردم را نسبت به موضوع تالاب اضافه کنیم.

 

طرح‌ها و اقدام‌های موثر گردشگری برای اخذ عنوان بین المللی تالاب

مدیر گردشگری شهرداری بندرخمیر گفت: می‌دانیم که تالاب‌ها قوانین سختگیرانه دارند و در کنار آن نمی‌توانیم دست به هر اقدامی بزنیم مگر اینکه مجوز مناسب و زیست محیطی داشته باشد که چه از لحاظ بین المللی و چه از لحاظ ملی این مجوزها داده شود.

برترانگ بیان داشت: برای حفظ تالاب خورخوران و اخذ عنوان بین المللی الگوهای گردشگری مناسبی را ایجاد کردیم که برای مثال می‌توان در بحث خدماتی به راه اندازی نخستین رستوران تمام بازیافتی چوبی ایران که دریک پروسه کامل محیط زیستی استارت آن زده شد، اشاره کرد.

«رستوران بازیافتی گارکوب که برای ساخت آن از وسایل چوب‌های دورریختنی و در و پنجره‌های قدیمی استفاده شده، در واقع یک طرح زیست محیطی محسوب می‌شود که درون آن را ساختار سنتی شکل داده و غذاها، دسرها و حتی ظرف‌های آن از همان ساختار محلی و سنتی پیروی می‌کند.

گارکوپ که در مجتمع گردشگری حرای خمیر و سه کیلومتری اتوبان بندرخمیر به بندرعباس قرارگرفته؛ با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در کنار بزرگ‌ترین تالاب دریایی خاورمیانه اجرا شده که برای ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده‌است.»

وی ادامه داد: همچنین یک لنج بوم قدیمی به نام بوم گوهری را که درحال از بین رفتن بود، پس از بازسازی و احیا، به لنج موزه تبدیل کردیم که بحث فرهنگ دریانوردی منطقه خمیر احیا شود و خود مردم با گردشگری آشنا شوند.

«این آلاچیق شناور دارای یک فانتوم فایبر گلاس و یک آلاچیق چوبی بوده که توسط متخصصان شرکت شناورسازی و شهرداری خمیر در خصوص تولید شناورهای تالابی و بهره برداری گردشگران ساخته شده است.

بوم، لنج (کشتی) چوبی با ساختار اصلی ایرانی است، این نوع از لنج‌ها اقیانوس پیما و دارای بادبان بوده‌اند که سفرهای طولانی را به هند، آفریقا و دیگر مناطق دوردست  انجام می‌دادند، به دلیل نوع ساختار خلاقانه‌اش دربرابر امواج‌های سهمگین و طوفان‌های دریایی در اقیانوس بسیار مقاوم بوده‌اند.

وجه تسمیه بوم گوهری به روایتی که بین محلی‌ها وجود دارد بر اثر بزرگی و خاص بودنش درمنطقه ی خمیر برمی‌گردد که همچون دٌرّ و گوهری در میان سایر لنج‌های هم ساختار خود بوده است.

بوم گوهری علاوه بر ارزش، تاریخ و هویتی که دارد دارای لوکیشن بسیار خاصی می‌باشد که از فراز آن می‌توان چشم انداز زیبایی بر فراز بخشی‌هایی از تالاب بین المللی خورخوران بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه دید.همچنین علاقه مندان می‌توانند از بلندای آن درجهت پرنده نگری نیز استفاده کنند. در این بوم قدیمی تمام ابزارهای مورد نیاز و دانشی که برای سفرهای دور در دل اقیانوس‌های بی‌انتها لازم بوده، قرار می‌گیرد و روایتگری خواهد شد.»

این مدیر گردشگری در خمیر اضافه کرد: دفتر اطلاعات گردشگری را نیز در حوزه معیشت پایدار تالاب و رفاه حال گردشگران راه اندازی کردیم که این مرکز در یک بادگیر قدیمی که نمایانگر هویت سازه‌ای منطقه است، شکل گرفته و وظیفه‌ی راهنمایی گردشگران و حلقه‌ی اتصال آن‌ها به مراکز مختلف است.

برترانگ همچنین به افتتاح مرکز ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی بخشی تالاب نشینان بندرخمیر (مرکز سیپا سنتر) که برای نخستین بار در ایران انجام شد، اشاره کرد و گفت: سیپا در واقع مرکزی است که آگاهی بخشی و مشارکت مردم را در زمینه تالاب افزایش می‌دهد و ارتباطات مناسب را برقرار می‌کند.

طرح‌های یاد شده دهه فجر سال گذشته همزمان با روز جهانی تالاب‌ها به دست حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افتتاح شد.

وی یادآورشد: طرح مدیریت زیست بومی تالاب خورخوران نیز هم اکنون در دست اقدام است و مراحل آخر خود را طی می‌کند که این طرح در واقع می‌آید مدیریت محلی را به صورت قانون درمی‌آورد و مردم نیز به شکلی در حفافظت از تالاب دخیل می‌شوند و کارهایی که جوامع محلی از قدیم انجام دادند در آن دیده می‌شود.

این مسوول یادآورشد: همچنین استارت طرح مطالعات گردشگری پایدار نیز با همکاری دانشگاه آزاد هرمزگان و سازمان برنامه و بودجه  استان زده شد و زون‌های تفرج و گردشگری شهر تالابی خمیر درحال بررسی هستند و قرار است در مسیرهایی که کمترین آسیب در واقع به محیط زیست وارد می‌شود، مشخص شوند و کار جدید دیگری که در دست اقدام داریم تاسیس پژوهشکده تالابی است که با همت دانشگاه آزاد اسلامی کلنگ آن بر زمین زده شد.

وی گفت: در این راستا برای معرفی تالاب خورخوران و حوزه معیشت پایدار گردشگری وب سایت‌هایی را طراحی کردیم که می‌توان به وب سایت ۲ زبانه EPA( (آموزش، مشارکت و آگاهی بخش) KHAMIRTOURISM.IR  تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود و همچنین وب سایت khuranstraits.com  که در حال بروز روستانی بوده و در چند روز آینده مجدد با امکانات جدید بازنگری می شود، اشاره کرد.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: در واقع همایش‌ها و رویدادهای متفاوتی شامل روز مردمان بومی، روزهای مانگرو، روز پرندگان مهاجر، برنامه‌های مختلف در حوزه‌های مختلف معیشت، فرهنگ، تالاب نشینی و بسیاری از موارد دیگر در راستای حفظ و حراست از تالاب خورخوران هرساله برگزار می‌کنیم.

 دیوار نگاره ها و زیرساخت ها برای  شناسایی اهمیت شهر تالابی خمیر

مدیر گردشگری شهرداری بندرخمیر گفت: در ورودی شهر تالابی خمیر تابلوها و دیوار نگاره‌های خوبی در رابطه با حفظ وحراست از محیط زیست نصب شده است، این اقدام، احساس محیط زیستی خوبی را به انسان دست می‌دهد.

وی بیان داشت: همچنین برای اینکه بتوانیم به یک عنوان بین المللی دست یابیم استاندارد سازی مراکز گردشگری و زیرساخت های لازم با ظرفیت بین المللی به تدریج آغاز می شود؛ به عنوان مثال یکی از کارهایی کوچکی که می‌توانیم استفاده کنیم نصب تالاب های ۲ زبانه در سطح شهر و تابلوهای راهنمای مسیر اشاره کنیم که از قبل وجود نداشت.

حیات میلیون‌ها انسان به خورخوران بستگی دارد

مدیر گردشگری شهرداری بندرخمیر گفت: تالاب خمیر به عنوان ذخیره گاه زیست کره و زیرمجموعه تعهد نامه (انسان و محیط پیرامونش) هست  از آن لحاظ که در واقع به مهد کودک آبزیان خلیج فارس به حساب می‌آید، بسیار اهمیت دارد.

برترانگ ادامه داد: به اندازه‌ای این زیست کره مهم است که از بین رفتن آن در واقع از بین رفت حیات چندین میلیون حتی تا یک میلیارد انسان را قلمداد می‌کند.

وی بیان داشت: این تالاب همچین منطقه حفاظت شده در سطح ملی و زیستگاه پرندگان است که در واقع ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر از مناطق مهم جهان به این تالاب می آیند.

ثبت جهانی خورخوران یک شاهکار به حساب می‌آید

شهردار خمیرنیز اظهارداشت: شهرداری نمی‌تواند ادعا کند که شهر را ساخته است بلکه شهر را مردم می‌سازند و شهر تالابی  خمیر تنها بهانه ای است برای اینکه مردم به هویت خودشان پی‌ببرند و این شاهکاررا در دنیا خلق کنند.

جواد محمودی افزود: جشنواره تالاب‌ها سه سال متوالی است که درمنطقه خمیر برگزار می‌شود و این شهرتالابی در انتظار کسب عنوان جهانی است که در این راستا پرونده‌ای ۲ زبانه تشکیل و از طریق سازمان محیط زیست استان هرمزگان به کشور و سپس وزارت امور خارجه ارسال شده که پس از بررسی نهایی تحویل کنوانسیون رامسر خواهد شد که امیدواریم به کسب این عنوان دست یابد.

وی بیان داشت: در حوزه پرونده ثبت جهانی شهر تالابی خمیر از سال گذشته تاکنون تحولات چشمگیری بویژه در زمینه زیرساخت‌های گردشگری تالابی پایدار در این منطقه صورت گرفته است.

شهردار خمیر اظهارداشت: در دهه فجر پارسال گذشته شاهد بهره برداری از مرکز احیای هنرهای سنتی تالاب نشینان با هدف تولید سوغات، احیای هنرهای دستی وغذاهای تالاب نشینان، نخستین رستوران بازیافتی چوبی ایران درجهت افزایش آگاهی مشتریان و لنج موزه بوم گردی به‌عنوان انتشار و افزایش آگاهی مردم درخصوص دانشگاه دریانوردی و تالاب‌های مختلف سنتی وقدیمی بودیم که در واقع همه این زیرساخت‌ها به‌خاطر دستیابی به گردشگری تالابی پایدار است.

محمودی یادآورشد: در کنار تالاب خورخوران، خمیر ظرفیت‌ها وجاذبه‌های دیگری نیز همچون چشمه‌های آب گرم، بزرگترین پل تاریخی ایران(پل لاتیدان)، بندرپل، قلعه‌های دیدنی، دیوارهای تاریخی ومکان‌های گردشگری دارد که هرساله بویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز گردشگران زیادی را به سوی خود سراریز می کند.

فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمیر در زمینه تالاب

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم در اواخر شهریور ماه امسال در سفر به هرمزگان و شهر خمیر با اشاره به تالابی این منطقه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خمیر نقطه‌ای از شبکه این دانشگاه است که در زمینه تالاب فعالیت می‌کند و دارای ۲ دانشکده شامل دانشکده تالاب و دانشکده مهارت و کارآفرینی می‌شود.
محمدمهدی تهرانچی افزود: پژوهشکده تحقیقاتی تالابی مرکز بندرخمیر اکنون کلنگ زنی شده که برای احداث آن ۱۵ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و دارای حوضچه‌های متعدد در زمینه تحقیقاتی و آزمایشگاهی خواهد شد.
وی بیان داشت: شبکه دانشگاه آزاد اسلامی با افزون بر یک میلیون دانشجو، ۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲۲ هزار عضو هیات علمی از شعبه بندرخمیر استفاده می‌کند و به آن خدمات می‌دهد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهارداشت: نمی‌شود دانشگاه با ظرفیت و امکانات مردم ساختمان سازی کرده اما متناسب با نیاز به مردم خدمات ندهد و یا اینکه با امکانات آنان ساخته شود اما با فرهنگ‌شان کاری نداشته باشد.
تهرانچی خاطرنشان کرد: الگوهای رهایی از زیست بوم رشد نمی‌کنند و به موفقیت نمی‌رسند، بنابراین دانشگاه از ابتدای شکل‌گیری در هر منطقه بایستی براساس نیازها و شرایط محیط پیرامونی خود گام بردارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نگاه دانشگاه آزاد اسلامی اجتماعی بوده و در مسیر آموزش و فناوری و پژوهش به نیازها و خواسته‌های مردم توجه دارد. 

هرمزگان ۳۳ درصد از تالاب های کشور را در بر می‌گیرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: این استان در حوزه تالاب‌های کشور در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و افزون بر ۳۳ درصد از تالاب‌های کشور را دربرمی‌گیرد.
حبیب مسیحی تازیانی افزود:استان هرمزگان همچنین از نظر وسعت حوزه تالابی پس از استان خوزستان در جایگاه دوم و از نظر ساختار و وسعت جنگل‌های حرا جایگاه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه تالاب‌های بین المللی هرمزگان شامل خورخوران، مصب رودخانه‌های شور، شیرین و میناب، مصب رودخانه‌های گز و آذینی در سیریک واقع شده از زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند،
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهارداشت:  تالاب خورخوران در بندر خمیر بزرگترین تالاب استان و تالاب شیدوَر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش و آبسنگ های مرجانی دارای اهمیت بین المللی است.
وی ادامه داد: تالاب های شورشیرین شهرستان میناب از پهنه های بزرگ گِلی و تالاب گز و حرای سیریک از جاذبه های شرق و تالاب گابریک از مهم ترین عرصه‌های زیست محیطی و گردشگری هستند.
مسیحی ادامه داد: بزرگ‌ترین پهنه از جنگل‌های حرای کشور در شهرستان خمیر و در منطقه تالاب خورخوران واقع شده که با حفاظت و برخورد مناسب مردم این شهرستان از نیاکان تاکنون نسل به نسل منتقل شده است.
وی گفت: ثبت جهانی شهر تالابی بندرخمیر وظیفه  اداره‌کل محیط زیست را دوچندان می‌کند و می‌طلبد که ما بیش از پیش نسبت به حفاظت ونگه‌داری از این میراث خدادادی تلاش کنیم.

​​​​​​تالاب‌ها منطقه‌هایی‌ شبیه به دریاچه‌ وجایی بین آب و خشکی‌اند

تالاب‌ها منطقه‌هایی‌ شبیه به دریاچه‌ و جایی بین آب و خشکی‌ هستند که ممکن است در بعضی از روزهای سال خشک و در بعضی از روزها پر از آب باشند، داخل این تالاب‌ها پر از گِل‌ولای است و زیستگاه پرندگان مهاجر یا بومی و گیاهان متنوع است.

کمبود آب و تامین حقابه تالاب‌ها، آلودگی‌ فاضلاب‌های شهری و روستایی، زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی، تغییر کاربری غیر مجاز تالاب‌ها که بیشتر تالاب‌های شمال کشور با آن مواجه هستند و ورود گونه‌های مهاجم و غیر بومی مضر مانند ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان و سنبل آبی در انزلی؛ عوامل تهدید تالاب‌های کشور هستند.

تالاب همان گونه که در کنوانسیون رامسر (کنواسیون حفاظت از تالاب‌ها) بیان شده؛ منطقه‌ای پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی دائمی یا موقت بوده که در آن آب‌های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود و شامل آبگیرهای دریایی است که عمق آن‌ها در پایین‌ترین حد جزر از ۶ متر تجاوز نکند.

ثبت تالاب ها در کنواسیون رامسر از سال ۱۹۷۱

 اهمیت تلاب‌ها درزندگی همه جانداران باعث شد کنوانسیون رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برای حفاظت از تنوع زیستی و تالاب‌ها در جهان ایجاد شد که در آن سال ۱۸ کشور به عضویت آن در آمدند و هم اکنون ۱۷۰کشور به عضویت کنوانسیون رامسر در آمده اند تا از ۲۳۷ تالاب بین المللی حفاظت کنند. ایران ۳۵ تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت رسانده است.

براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

از حدود یکهزار تالاب شناخته شده در ایران، ۸۴ تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از ۲۲ تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، ۶ تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست درهرمزگان واقع شده است.

تالاب‌های بین المللی هرمزگان شامل خورخوران حد فاصل بندرلافت جزیره قشم و بندرخمیر به طول ۱۰۰هزارهکتار، مصب رودخانه‌های شور، شیرین و میناب در ۷۰کیلومتری شرق بندرعباس به مساحت ۵۴هزارهکتار، مصب رودخانه‌های گز وحرا در ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و آذینی با ۲۸هزار هکتارهم در سیریک واقع شده که هریک از زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند.

از مزیت‌های تالاب‌های بین المللی هرمزگان می‌توان به واقع شدن درمسیر عبور آب‌های سیلابی به دریا و یا واقع شدن در کنار دریا عنوان کرد که جنگل‌های حرا و مانگرو را درخود جای داده است.

شهرستان بندرخمیر در ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.