آخرین مسافر قطار دولت دوازدهم

سه شنبه،۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

5 ماه پس از برکناری  رضا رحمانی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت توسط رئیس جمهور،فردی سکان این وزارت خانه را در دست میگیرد، که می داند کمتر از یکسال، سوار قطار دولت دوازدهم خواهد بود؛ با انبوهی از مشکلات و چالش ها از جمله ارز 30 هزارتومانی، رشد حیرت زای قیمت خودرو، تورم افسارگسیخته و بازگشت کوپن و سهمیه بندی ارزاق.

آخرین مسافر قطار دولت دوازدهم

مجلس بعد از رای عدم اعتماد  به مدرس خیابانی در ماه گذشته، امروز، دومین وزیر پیشنهادی را تائید کرد تا در بحران اقتصادی و التهاب این روزهای بازار، اوضاع بیش از پیش بدتر نشده و چرخه تولید، متولی داشته باشد. رزم حسینی با سابقه حضور در سپاه و استانداری چند استان، روزهای دشواری پیش رو دارد. آیا او می تواند کمی از انبوه مشکلات موجود را از سر راه تولید بردارد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع، به وی اعتماد کردند.

صبح امروز بی آنکه رئیس جمهور در مجلس حضور یابد، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس هم با اشاره به حضور نیافتن رئیس جمهور در مجلس،  گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که  از آن عبور می‌کنیم.

در ادامه  و در حالی که  مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت رزم حسینی شده بود، اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضوریافت.

علیرضا سلیمی نماینده محلات  در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد، خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست. سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا نیز در تذکری خواستار اعلام نظر شفاف کمیسیون صنایع در مورد برنامه و صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

اظهارت موافقان و مخالفان

- حسین نوش آبادی نماینده مردم پیشوا در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت اضافه کرد: از نمایندگان می‌خواهم با حمایت از آقای رزم حسینی، وزارت خانه را از این وضع نجات دهند. مخالفین نیز با حفظ حرمت و اخلاق اسلامی از اظهارنظرهایی که موجب وهن مجلس می‌شود پرهیز کنند و با رعایت عدالت و تقوا صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

- احسان ارکانی نماینده نیشابور در موافقت با وزیر پیشنهادی با انتقاد از تهمت‌ها و شایعات به وجود آمده برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت که طبق گفته رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دو تابعیتی بودن آقای رزم‌حسینی احراز نشده است پس اگر سندی دارید منتشر کنید نه این‌که فقط تهمت بزنید.

- اردشیر مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: انقلابی صفتی نیست که به هر مجلسی داده شود، لذا مسئولیت ما در قبال حاکمیت و مردم دوچندان شده است. ایشان دو دهه خارج از کشور و در کشور کانادا زندگی می‌کردند. کسانی پشت پرده انتصاب رزم حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید. وی در مورد وزیر پیشنهادی صمت گفت:‌ دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی مسئله‌ای منحرف کننده است که فساد ایشان دیده نشود. آقای رزم حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند. آقای رزم حسینی به اتفاق خانواده‌اش باید در خصوص ثروت، داشته‌هایش و ارتباطاتش صحبت کند.

- محمدحسین فرهنگی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد. این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: آقای رزم حسینی چه میزان اشراف در مهارت‌های اداری دارد. مهارت‌های ایشان مربوط به مدیران میانی است. ایشان در سطح استاندار و مدیرکل موفق بوده و هست، اما مثلا راهکار روشنی برای ذخایر استراتژیک ندارد در حالی که ما مسائلی در ارتباط با حوزه صنعت، معدن و تجارت داریم. با مسئولیت ایشان اتفاقی برای این حوزه نخواهد افتاد. کالای اساسی توزیع نمی‌شود و ذخایر استراتژیک فراهم نخواهد شد.

- مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی تاکید کرد که رزم حسینی علیرغم تجربه کاری، تحصیلات لیسانس داشته و از سوی دیگر توان مدیریتی سنگین وزارت صمت را ندارد.

- علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رزم حسینی فردی شجاع و کارگشا در چنبره بروکراسی پیچیده نظام تولید و تجارت ما است. رزم حسینی مردمی، مومن و پاکدامن است. او برای پیش بردن امور تعامل می‌کند. عده‌ای شبهه می‌کنند که رزم حسینی سابقه وزارت ندارد. ایشان هم در صنعت و هم در معدن و تجارت سال‌ها فعال بوده و مسائل این حوزه را به نحو خوبی درک می‌کند.

- محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: ملت به این مجلس امید بسته است، این مجلس از دعای خیر و نظر مثبت مقام معظم رهبری برخوردار است و عنوان مجلس انقلابی گرفته است. ما به نمایندگی از مردم موظف هستیم موضع و رای خود را با موضع افرادی که به ما نیابت داده‌اند منطبق کنیم، ما باید براساس منافع مردم و منافع کشور برای رای مثبت یا منفی خود حجت شرعی داشته باشیم. وی گفت: آقای رزم حسینی ما به یک شرط به شما رای می‌دهیم که در مقابل مافیاها ایستادگی کنید.

جلسه مجلس دقایقی متشنج شد

در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت علی‌اصغر عنابستانی که به عنوان موافق رزم‌حسینی صحبت می‌کرد اقدام به پخش کلیپی چند دقیقه‌ای از سردار قاسم سلیمانی کرد. در این کلیپ سردار قاسم سلیمانی در کنار رزم‌حسینی در جلسه‌ای نشسته بود که به گفته عنابستانی مربوط به سال ۱۳۹۵ است که البته صدای واضحی از این کلیپ شنیده نمی‌شد. پخش این کلیپ از مانیتورهای مجلس شورای اسلامی اعتراض و فریاد نمایندگان را به دنبال داشت.

رد اظهارات منتسب به رئیس دفتر رئیس جمهور

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه، یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور را به این شرح قرائت کرد: «نقل قول از جناب آقای واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر این‌که اگر چوپ هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند، اساسی ندارد.»

سخنان وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت  در سخنان خود گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد، باید برای مبارزه با فساد، آبرو گذاشت.

علیرضا رزم حسینی تامین کالاهای اساسی را به عنوان یکی از برنامه هایش برشمرد و گفت: امروز سفره مردم خالی شده، ما شرمنده مردمی هستیم که وفادار انقلاب و نظام بوده و پای آن ایستاده اند. یکی از برنامه هایم تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم و مدیریت بازار همراه با نظارت و کنترل آن با مشارکت اصناف و بازاریان است.

علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در توضیح برنامه‌های خود برای فعالیت در این وزارتخانه گفت: برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه کرده‌ام که تأمین کالا‌های اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آن‌ها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی بیان داشت: تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار از دیگر برنامه‌ها است، همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالا‌های اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار از دیگر برنامه‌هاست.

وزیر پیشنهادی صمت، افزود: باید در این حوزه غربالگری انجام شود و یکی از برنامه‌های وزارت صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه فعال کردن معادن راکد غیرفعال در دستور کار است، ادامه داد: با این اقدام فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌شود، البته رهاسازی معادن حبس شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا این معادن سال هاست در دست رانتخوارانی است که با آن‌ها پولشویی می‌کنند و قانون اجازه برخورد با آن‌ها را داده است. وی افزود: تجارت داخلی و خارجی و روانسازی و حذف فرآیند‌های صدور مجوز مورد توجه قرار می‌گیرد.

رزم حسینی بیان کرد: سرکشی به استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر اموری است که باید در وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد؛ در زمان تصدی استانداری خراسان رضوی ظرف کمتر از یک ماه به تمام شهرستان‌ها سرکشی کرده و از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌ها آشنا شدم. وی گفت: طی ۷ سال گذشته در دولت مشغول به فعالیت بودم لذا از همه مسئولیت‌ها در بخش خصوصی در سال ۹۲ استعفا دادم؛ هم اکنون در هیچ شرکت خصوصی سهامدار و هیأت مدیره نیستم، همچنین یک ریال از دولت کریمه در زندگی من وارد نشده است.

وی در ادامه به برنامه‌های خود در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: اکنون در شهرک‌های صنعتی کشور، واحدهایی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و یکی از برنامه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های خالی این واحدهاست. احیای واحدهای تعطیل شده و راکد با عنایت به تجربه موفق راه‌اندازی کلینیک‌های صنعتی و مشاوره‌ای در استان خراسان رضوی، در دستور کار خواهد بود. وی، همچنین بر تامین به موقع و آسان مواد اولیه واحدهای صنعتی و پشتیبانی از واحدهای فناور و دانش‌بنیان در راستای حمایت و تقویت جوانان، به عنوان برنامه دیگر خود اشاره کرد.

وی به  اشاره به شرایط نامطلوب بازار خودرو گفت: در صنعت خودرو انحصار وجود دارد، رقابت‌پذیری نیست و قیمت تمام‌شده و هزینه‌های سربار آن بالاست. وابستگی برخی قطعات خودرو به خارج و قیمت تمام شده بالا به دلیلی وابستگی به ارز، از دیگر مشکلات در این حوزه است.

رزم‌حسینی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره فولاد و توزیع عادلانه آن، یادآور شد:‌ این روزها گرانی فولاد به بسیاری صنایع آسیب جدی رسانده است؛  در این راستا طرحی آماده شده که با هماهنگی کمیسیون صنایع مجلس و با اتفاق نظر آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی گفت: ‌تاکنون فقط ۱۰‌ درصد معادن کشور مورد اکتشاف قرار گرفته و به یک غربال‌گری در حوزه اکتشافی، همچنین توسعه اکتشافات و تکمیل مطالعات تفصیلی نیازمندیم تا استان‌های امیدبخش هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، به فعال کردن معادن غیرفعال و همچنین معادن حبس شده که چندین سال در دست برخی افراد باقی مانده و از طریق آن مجوزفروشی و رانت‌خواری می‌کنند،اشاره کرد.

وی در ادامه، روان‌سازی تجارت، تهاتر کالایی با واردات کالاهای ضروری در مقابل صادرات، جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری، توسعه صادرات با همسایگان و فعال کردن قراردادهای تجاری ترجیحی مانند موافقت‌نامه اوراسیا، به عنوان بخشی از برنامه‌های خود در حوزه تجارت عنوان کرد.

رزم حسینی با اشاره به تجربه خود در استان خراسان رضوی، اضافه‌کرد: این استان سالیانه دو میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه خود دارد و باید از نظیر چنین تجربه‌ای در استان‌های کرمانشاه، کردستان، خوزستان و غیره برای شکست تحریم ها با قدرت بهره ببریم.

وی با اشاره به لزوم توسعه برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورها و بازارهای همسایه، تاکید کرد: باید از ‌امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالاها که امکان اشتغال‌زایی بالایی داشته و صادرات مجدد و ارزآوری را به دنبال دارد، استفاده بهینه شود.

وزیر پیشنهادی صنعت تصریح‌کرد:‌ وزارت صنعت یک وزارتخانه تخصصی است نه یک بنگاه سیاسی، بنابراین اجازه نمی‌دهیم بازی‌های سیاسی و جناحی در آن به جریان بیفتد، همچنین تمرکز ما در این وزارتخانه بر مدیریت جهادی است و تلاش می‌کنیم با تدبیر و درایت و نه خط بازی و جناح بندی، امور را به پیش ببریم. وی همچنین، از برنامه‌ریزی برای حذف امضاهای طلایی در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و حذف رانت‌های مرتبط خبر داد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شکستن انحصار در تجارت، صنعت، واردات و صادرات در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد کار سختی است، اما برای حذف امضای طلایی که ریشه هرگونه رانت خواری است برنامه هایی دارم، البته برای مبارزه با هر نوع فساد باید تحمل تخریب را داشت زیرا گاهی پای آبرو نیز به میان می آید. وی با اشاره به اینکه از همین امروز تخریب ها بر علیه فعالیت های من آغاز شده است، تاکید کرد: نمی توان بدون پرداخت هزینه های اینچنینی با رانت خواری و فساد مبارزه کرد و به همین دلیل است که به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز دارم.

رزم حسینی با بیان اینکه در این دوره انتصاب مدیران به صورت اتوبوسی نخواهد بود، تاکید کرد: افرادی برای مدیریت انتخاب می شوند که کارشناس و جوانان پاکدست بوده و  کار خود را بلد باشند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه راز موفقیت وزارت صمت هماهنگی و وحدت رویه در کار است، اظهار داشت: مهم است که وزیر منتخب صنعت، معدن و تجارت حداقل یک دوره در مقام استاندار کار کرده باشد تا راه های همکاری و همراهی با مجلس شورای اسلامی را تجربه کند و من در کارنامه خود در دو استان معدنی و صادراتی به مدت هفت سال استاندار بوده ام. به گفته وی، برای پیشبرد اهداف وزارت صمت هماهنگی و انسجام بانک مرکزی، وزارت جهات کشاورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی با کمیسیون های مرتبط مجلس در اولویت است.

رزم حسینی با بیان اینکه اگر پول ها در بانک مرکزی به درستی هدایت شود از التهاب بازار جلوگیری می کند، گفت: باور دارم تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کار کارشناسی و استفاده از بخش خصوصی کار آمد و مشروع به نتایج مهمی منتج خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید برای وضعیت خودرو تصمیمی گرفته شود، تاکید کرد: برای حل مشکلات کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و مدیران بخش خصوصی باید به وفاق برسیم زیرا با اختلاف نمی توانیم کارها را ادامه دهیم و یکی از نشانه های وزیر این است که قدرت هماهنگی داشته باشد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه باید در استان ها تمرکز زدایی و تفویض اختیار صورت گیرد، تصریح کرد: این موضوع در برنامه های توسعه پیش بینی شده است اما تاکنون مسئولیت ها به استاندار داده می شده، اما در عمل،  اختیاری به آنها واگذار نمی شود. وی با بیان اینکه مجلس در راس امور است، خاطرنشان کرد: این نهاد جایگاه رفیعی دارد و مردم سالاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا می کند که با پشتیبانی و هم فکری در جنگ اقتصادی باید به کمک دولت بیاید زیرا ما همه خادم مردم هستیم.

وی با بیان اینکه معیشت مردم چالش جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: رفع قوانین مزاحم موجب می شود فضای کسب و کار مردم بهبود پیدا کند زیرا یک مورد از میان ۱۱ شاخصه رشد اقتصادی مربوط به تجارت فرامرزی است و بقیه آنها داخلی است که رفع برخی مقررات می تواند به ارتقای آن کمک کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به شفافیت در وزارت صمت اشاره کرد و گفت: این نهاد را باید به وزارتخانه‌ای شیشه ای تبدیل کنیم و دولت الکترونیک را به سرانجام برسانیم تا رابطه فیزیکی مردم با وزارتخانه قطع شود. وی با اشاره به فعالیت های خود در بخش خصوصی تصریح کرد: سختی های بسیاری را در این بخش تجربه کردم و می دانم که فعالان این بخش مجاهدین اقتصادی امروز ما هستند و البته این نکته را باید یادآوری کنم که در هفت سالی که در خدمت دولت و مردم هستم در هیچ شرکت خصوصی سهام نداشتم.

رزم حسینی با بیان اینکه توانمند سازی مردم را باید از روستاها آغاز کرد گفت: اگر معیشت مردم درست باشد آنها وفادارتر به کشور خواهند بود. وی افزود: اگر شرکت های دولتی و خصوصی مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهند روستاها توسعه پیدا می کنند که اگر تاکنون این شرایط محقق شده بود امروز شاهد ۲۵ میلیون مهاجر حاشیه نشین نبودیم.

وزیر پیشنهادی صمت خاطر نشان کرد: همکاری و برقراری روابط تنگاتنگ با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر اموری است که وزارت صمت به شدت پیگیری خواهد کرد.

رای گیری

پس از دفاع وزیر پیشنهادی از برنامه هایش، نوبت به رای گیری رسید. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بت اعلام آغاز رای گیری،  از اعضای دولت درخواست کرد که جلسه علنی را ترک کنند. پس از انتخابات داخلی، وزیر پیشنهادی که از افراد نزدیک به اسحاق جهانگیری معاون اول است، در سال آخر دولت به کابینه پیوست.

سابقه وزیر جدید

علیرضا رزم‌حسینی که در سال 1340 در کرمان به دنیا آمده است، تاجر و نظامی بازنشسته است. او استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم و پیش از آن استاندار استان کرمان در دولت یازدهم بوده که در سال ابتدایی دولت دوازدهم استعفا داده است.  وی تحصیلکرده کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

رزم‌حسینی طی سال‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های امام مهدی در سال ۱۳۵۹ جبهه سوسنگرد و عملیات ثامن الائمه، بیت‌المقدس، فتح‌المبین، رمضان، بدر و خیبر حضور داشته‌است. وی از بنیان‌گذاران مهندسی مخابرات عملیات جنگ در جبهه‌های جنوب بود و از هم‌رزمان سرداران احمد کاظمی، حسین خرازی، احمد متوسلیان و هم‌رزم و دوست حسن باقری بوده‌است. وی قائم‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان زیر نظر شهید قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرد.

رزم‌حسینی سابقه مدیریت چند شرکت بزرگ، عضویت در هیات مدیره چند واحد تولیدی و فعالیت‌های بازرگانی را در کارنامه خود دارد. او عضو هیات مدیره چند واحد معدنی بوده و با امور صنعت، معدن و تجارت آشنایی دارد.

 

 

علیرضا رزم حسینی ,وزیر جدید صمت ,رای اعتماد به رزم حسینی , بحران اقتصادی , برکناری رضا رحمانی , عدم اعتماد به مدرس خیابانی