نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر نفت قانع نشدند

چهارشنبه،۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر نفت درباره روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی قانع نشدند.

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر نفت قانع نشدند

یژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز  - چهاشنبه - برای پاسخ به سوال ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس درباره روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در مجلس حضور یافت.

نمایندگان مجلس با ۸۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر از پاسخ‌های زنگنه وزیر نفت قانع نشدند.

رضایی: تأخیر در بهره‌برداری فاز ۱۴ پارس جنوبی خسارت چندین هزار میلیاردی داشت

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در طرح سوال خود از وزیر نفت اظهار داشت: بزرگترین میدان گازی جهان مشترک با قطر و تنها سهم ایرانی ما از این میدان متشکل از ۲۹ فاز پالایشگاهی، معادل ۸ درصد گاز دنیا است.

وی گفت: ۱۴ تریلیارد مترمکعب گاز در، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خام ظرفیت اینجاست و به این معناست که ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی کشور، ۸۰ درصد تامین گاز و بیش از ۹۰ درصد صادرات گازی ما از پار جنوبی است. ارزش اقتصادی آن ۶ درصد جی دی پی تولید ناخالص ملی است. به خاطر این میدان تامین کننده حدود ۵۰ درصد ظرفیت پتروشیمی کشور، ۷ میلیارد دلار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: سوال ما درباره فاز ۱۴ پارس جنوبی است. ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی هم از حیث سازنده و هم از جنبه تامین کالا است. قرارداد آن در خرداد ۸۹، همان روزهایی که قطعنامه‌ ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و کار آغاز می‌شود این پروژه را نه یک پروژه بلکه باید در پروژه ملی بدانیم. ارزش و اهمیت بالایی دارد معادل دو فاز پالایشگاهی ما است با افتتاح آن قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود.

رضایی یادآور شد:‌ از خرداد ۸۹ تا مرداد ۹۲ در همان روزی که زنگنه به وزارت نفت آمدند، پروژه در ۳۸ ماه حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. با این شیب می‌بایست سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما تا امروز و تا این لحظه هنوز تکمیل نشده و به افتتاح نهایی نرسیده است.

وی عنوان کرد: سوال اصلی ما این است،  زنگنه در آغاز وزارتشان به‌دلیلی که هنوز هم برای من مبهم است، این پروژه را از اولویت خارج کرد و متاسف هستیم که بگویم فاز ۱۴ پارس جنوبی، رکورددار تاخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است  این تصمیم اشتباه برخلاف اصل ۴۳ قانون اساسی و بندهای ۱۳ و ۱۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی انرژی، و برخلاف سیاست‌های کلی علم و فناوری و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

نماینده دشتستان خاطرنشان کرد: اینکه چرا عدم افتتاح این فاز مهم است و چرا ما وقت ارزشمند مجلس را بابت این سوال گرفتیم و چه ضرری کرده‌ایم، به این دلیل است که، به گفته  زنگنه از هم تریبون، هر سال تاخیر در اجرای هر فاز پارس جنوبی، ۵ میلیارد دلار خسارت برای کشور دارد. ما نمی‌خواهیم بی‌انصافی کنیم، بخش دریای این پروژه با اینکه هنوز افتتاح نهایی نشده است، در سال ۹۷، اولین سکوی آن نصب شده و حداقل دو سال تاخیر در اجرای پروژه که مجموعا ۱۰ میلیارد دلار است.

رضایی بیان کرد: به خاطر یک تصمیم اشتباه مدیریتی، کشور از ۱۰ میلیارد دلار درآمد محروم شده است. این میدان مشترک است یعنی اگر ما کار نکردیم و  اگر پروژه طبق روال پیش نرفت، طرف مقابل و بیگانه سود می‌برد و بیگانه ۱۰ میلیارد دلار در این پروژه از ما جلو افتاد. البته باید استهلاک تجهیزات و خسارتی که پیمانکار پرداخت شد را نیز باید به این مبلغ را اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: مقصر این خسارت کیست؟ چرا این پروژه به نتیجه نرسید اگر این پول امروز وارد خزانه کشور شده بود می‌توانست مشکلات بزرگی را از کشور حل کند. مگر ما امروز درگیر مسائل گرانی و ارز و خیلی مسائل دیگر نیستیم. اگر این ۱۰ میلیارد دلار وارد شده بود، اقتصاد ما امروز مشکلات کمتری داشته، ۱۰ میلیارد دلار پول کمی نیست و به دلار امروز ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است.  

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این پول کارهایی زیادی می‌توانستیم انجام دهیم. می‌توان حداقل ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد، بیش از یک میلیون کلاس درس،  ۱۲ کیلومتر آزاد راه، سه هزار کیلومتر راه‌آهن، ۴۰۰ کیلومتر مترو، بیش از ۴ برابر بودجه عمرانی محقق شده کشور در سال گذشته، ۲۰۰ برابر بودجه استان سیستان و بلوچستان، و ۱۰۰ برابر استان خوزستان در سال ۹۹، یعنی در حدود یک میلیون خودروی دنا پلاس.

رضایی تصریح کرد: اگر به‌دنبال ریشه مشکلات کشور در این سال‌ها می‌گردید باید دنبال این مسائل بروید. این کارهایی که باید در این سالها انجام می‌شده ولی نشده و مصداق ترک فعل است و متاسفانه هزینه آن را امروز ملت ایران می‌پردازد.