دورنمای معاملات بورس تا پایان سال ۹۹

سه شنبه،۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

یک کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس تا پایان سال را پیش‌بینی کرد و گفت: برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است روند بورس تا پایان سال صعودی و شاخص به محدوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا سه میلیون واحد برسد.

دورنمای معاملات بورس تا پایان سال ۹۹

«بهادر شمس» با تاکید بر اینکه امسال در کشور سال بسیار خاصی را در بازار سرمایه تجربه کردیم، افزود: در چند ماه ابتدایی سال و تا اواخر مرداد ماه بورس رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرد و طبیعی است که بعد از تجریه چنین رشدی برای مدتی وارد یک اصلاح قیمتی شود.

وی ادامه داد: این اصلاح قیمت، اصلاحی بسیار شدید بود که علت آن ناشی از عدم اعتمادی بود که از اختلاف نظر درخصوص صندوق ETF پالایشی یکم به وجود آمد و از همانجا اصلاح شدید در بازار آغاز شد.

شمس خاطرنشان کرد: به دنبال آن شاهد خروج افرادی از بورس هستیم که در بازار کمتر سابقه حضور داشتند و در چند ماه گذشته به دلیل رشد غافلگیرکننده شاخص بورس وارد این بازار شده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بخشی از این افراد به صورت هیجانی تصمیم به عرضه سهام خود و خروج از این بازار گرفتند که این امر باعث شد تا شاهد افت قیمت‌ سهام در بازار باشیم.

کاهش ۲۵ درصدی شاخص بورس در یک ماه گذشته

شمس به کاهش بیش از ۲۵ درصدی شاخص بورس در طول یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت سهم‌هایی که نماد آنها باز بود حدود ۵۰ درصد اصلاح داشتند و حتی قیمت برخی از سهام به یک سوم کاهش پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این اتفاق در ۲۰ سال گذشته در بازار سرمایه ایران بی‌سابقه بوده است و هیچ‌گاه چنین ریزشی را در بازار تجربه نکردیم.

شمس با بیان اینکه اکنون به لحاظ زمانی شرایط  ویژه‌ای در بازار حاکم شده است، گفت: کمتر از یک ماه دیگر با انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مواجه هستیم که بازارهای سرتاسر جهان متاثر از این موضوع خواهند شد، حتی شاهد بودیم هفته گذشته به دنبال بیماری کرونای ترامپ بازارهای مالی در دیگر کشورها تحت تاثیر قرار گرفتند در حالی که بازار ایران متاثر از این رخداد نبود.

اصلاح شاخص بورس تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این اصلاح ممکن است تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا وجود داشته باشد، افزود: به نظر می‌رسد ریزش قیمت سهام در بورس به پایان رسیده باشد و در بیشتر تحلیل سهام شرکت‌ها شاهد بازگشت الگوی قیمتی در آنها هستیم و مدل اصلاح قیمتی آنها در حال تکمیل کردن فرآیند خود هستند.

وی با بیان اینکه به طور معمول در ایران از سال‌های گذشته شاهد هستیم که بازار در نیمه دوم سال ضعیف‌تر از نیمه نخست سال پیش می‌رود، اظهار داشت: ممکن است امسال این اتفاق رخ ندهد زیرا در یک ماه گذشته که بورس در حال اصلاح قیمتی بوده است بازار ارز در رونق به سر برده است.

به گفته شمس، نرخ دلار زمانی که شاخص بورس دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود ۲۲ هزار تومان بود و اکنون در محدوده های ۳۰ هزار تومان قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به چنین موضوعی، تحلیل‌های بین بازاری بهم ریخته است بدین معنا که یا باید نرخ دلار کاهش یابد یا شاخص بورس به اصلاح خود پایان دهد و در ۶ ماه دوم سال شاهد رونق مجدد در بازار باشیم که به طور طبیعی و با تو جه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور انتظار داریم در ۶ ماه دوم سال این اتفاق رخ دهد.

پیش‌بینی معاملات بورس تا پایان سال

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد پیش‌بینی قرار داد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برخی از کارشناسان برای روند بورس تا پایان سال شاخص دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا سه میلیون واحد است به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران هوشمند در وضعیت فعلی در حال خرید در این بازار هستند.

شمس با بیان اینکه ثروتمند شدن در این بازار کار سختی نیست بلکه سرمایه‌گذاران باید در قیمت‌های ارزان خرید و در قیمت‌های بالاتر سهام خود را به فروش برسانند، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران تازه وارد برعکس این اقدام را انتخاب می‌دهند به همین دلیل اکنون چیزی جز ضرر و زیان عاید آنها نشده است اما با تامل رفتار کردن در بازار می‌تواند مانع بسیاری از این ضرر و زیان‌ها در بازار شود.

 

منبع: ایرنا