آمریکا، 18 بانک ایرانی را تحریم کرد

جمعه،۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵

دولت آمریکا در فاصله کمتر از یکماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روز پنجشنبه تحریم های تازه ای را علیه بخش بانکداری ایران اعمال کرد. با تحریم گسترده اخیر، تمام بانک های ایرانی در فهرست تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و کانالهای مالی مسدود می شود.

آمریکا، 18 بانک ایرانی را تحریم کرد

وزارت دارایی آمریکا دیروز اعلام کرد: ۱۸ بانک مهم ایران را در فهرست تحریم ها قرار می دهد، اقدامی که به گفته ناظران می تواند باعث قطع گسترده ارتباط سیستم بانکی ایران از نظام مالی جهان شود.

وزارت دارایی آمریکا گفت که این تحریم ها ظرف ۴۵ روز به اجرا درخواهد آمد تا شرکت ها فرصت کاهش معاملات با ایران را پیدا کنند.

دولت آمریکا اتهامات مشخصی را علیه بیشتر این بانک ها مطرح نکرد و تاکید کرد که دولت ایران ممکن است از کل نظام بانکداری برای پیشبرد برنامه اتمی و نفوذ  منطقه ای خود استفاده کند. در این رابطه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری گفته که این اقدام مانع دسترسی به دلار آمریکا می شود. او در بیانیه ای نوشت: "برنامه تحریم ها تا زمانی که ایران دست از حمایت از فعالیت های تروریستی برنداشته و به برنامه اتمی اش پایان نداده ادامه می یابد."

این ها شامل بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک سرمایه گذاری امین، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک همکاری منطقه ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک اعتباری مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک توریسم است.

دولت آمریکا سیاست "فشار حداکثری" را در قبال ایران در پیش گرفته و قبلا با خروج از توافق اتمی ایران و قدرت ها، موسوم به برجام، با اعمال تحریم هایی برای متوقف کردن صادرات نفتی ایران وارد عمل شده است. با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها ایران به تدریج تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده است.

اروپایی ها ابراز نگرانی کرده اند که این تحریم ها می تواند باعث رنج بی‌دلیل ایرانیان شود اما مقامات ارشد دولت آمریکا در این باره گفته اند استثناهایی برای تجارت انساندوستانه قائل می شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه دیپلمات های اروپایی گفتند که تحریم ها دارای عواقب ناگواری خواهد بود، چون کمتر نهادی حاضر است با انجام معامله از هر نوعی با ایران، خطر اقدام حقوقی آمریکا را به جان بخرد. کشورهای اروپایی با تحریم یکپارچه خدمات مالی مخالفند چون می تواند موسسات مالی و شرکت های اروپایی را در معرض مجازات های آمریکا قرار دهد.

واکنش مقامات ایران

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مقابل آمریکا را به تلاش برای "نابود کردن باقی کانال های موجود برای پرداخت هزینه مواد غذایی و دارویی" در دوران همه گیری متهم کرد. او در توییتر نوشت: "ایرانی ها این ظلم را پشت سر خواهند گذاشت. اما توطئه برای گرسنگی دادن به یک ملت جنایت علیه بشریت است."

رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به تحریم ثانویه بانک‌های ایرانی گفت: از این پس در کنار بخش‌خصوصی،تمام تلاش خود را برای تامین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار می‌بندیم.

عبدالناصر همتی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و موادغذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملاً معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: هر چند در ماه‌های گذشته برای تأمین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری، به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود و از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.

وی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آن کشور انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعاً چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.