حراج نوبل اقتصاد

چهارشنبه،۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) دو اقتصاددان آمریکایی به نام پل میلگروم و رابرت ویلسون را به دلیل مشارکت در «نظریه حراج»، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ اعلام کرد.

حراج نوبل اقتصاد

به گزارش اقتصاد کارا ، میلگروم و ویلسون که هر دو استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا هستند، به دلیل یافته‌های نظری ارزشمندشان که باعث بهبود عملکرد حراج‌ها شده، برنده جایزه نوبل امسال شدند. بنا بر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، متولی اعطای جوایز نوبل، این دو دانشمند همچنین قالب‌های حراج را برای کالاها و خدماتی طراحی کرده‌اند که فروش آنها به روش سنتی دشوار است.

پیتر فردریکسون، رئیس کمیته جایزه نوبل با اعلام نام نوبلیست‌ها گفت:برندگان امسال در علوم اقتصادی کار خود را با نظریه‌ای بنیادین آغاز کرده و بعداً نتایج کار خود را در کاربردهای عملی که در سطح جهانی گسترش یافته، استفاده کرده‌اند. اکتشافات آنها برای جامعه بسیار سودمند است.

بنا به گفته آکادمی علوم سوئد، این دو اقتصاددان آمریکایی قالب‌های جدیدی را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توان اشیا متعدد مرتبط با یکدیگر را با شیوه‌ای به جز بالا بردن قیمت و به نحوی که به سود حراج‌گذار باشد، به حراج گذاشت.

تئوری حراج

برای آنکه بدانیم برندگان نوبل اقتصاد امسال چه کاری انجام دادند که شایسته دریافت این جایزه شدند، لازم است کمی درباره تئوری حراج حرف بزنیم.

نتیجه یک حراج به سه عامل بستگی دارد. نخستین مورد، قالب یا قاعده حراج است؛ یعنی اینکه پیشنهادها باز هستند یا بسته و مخفی؟ مشارکت‌کنندگان چند بار می‌توانند پیشنهاد خود را در حراجی مطرح کنند؟ برنده چه قیمتی را پرداخت می‌کند؟ قیمتی که خود پیشنهاد داده یا قیمتی که توسط دومین نفر ارائه‌کننده بالاترین قیمت اعلام شده است؟مورد دوم مربوط به کالا یا خدمتی است که به حراج گذاشته شده است. آیا این کالا یا خدمت، ارزش متفاوتی برای هر یک از پیشنهاددهندگان دارد یا در نظر همه آنها ارزشی یکسانی دارد؟ مورد سوم مربوط به بی‌اطمینانی است؛ یعنی اینکه دیگر پیشنهاددهندگان اطلاعاتی درباره ارزش کالا یا خدمتی که به حراج گذاشته شده دارند یا خیر.

با استفاده از تئوری حراج می‌توان توضیح داد چگونه این سه عامل بر رفتار استراتژیک پیشنهاددهندگان حکمرانی می کند و نتیجه حراج را رقم می‌زند. تئوری حراج همچین نشان می‌دهد چگونه می‌توان حراجی را طراحی کرد که بیشترین ارزش ممکن را ایجاد کند. هر دو مبحث یعنی توضیح رفتار پیشنهاددهندگان و طراحی سازوکار یک حراجی با در نظر گرفتن عوامل چندگانه‌ای که همزمان یک حراجی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، امر دشواری است؛ برندگان جایزه نوبل اقتصاد امسال توانستند کاربرد تئوری حراج را با ایجاد قالب‌های تغییر یافته آن، بهبود دهند.

مبلغ جایزه نوبل اقتصاد ۱۰ میلیون کرون سوئد، تقریبا معادل ۹۶۱ هزار یورو است، مبلغی که باید میان دو برنده تقسیم شود.