اولین اخراجی دولت سیزدهم

پنج شنبه،۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵

نخستین اخراجی دولت سیزدهم قبل از یکسالگی دولت، فردی بود که سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

اولین اخراجی دولت سیزدهم

حجت اله عبدالملکی 41 ساله، در این مدت با فروگذار کردن اولویتهای فراوان پیش روی وزارتخانه برای حل مسائل کارگران، بازنشستگان و پیگیری مطالبات گروهها و اصناف، بیشتر به سخنرانی و تئوری پردازی هایی مشغول شد که جنجال آفرین بود. او طرح موضوعاتی نظیردر دسترس بودن تبدیل ایران به قدرت اول اقتصادی دنیا، امکان ساخته شدن لامبوروگینی در ایران که توسط چند جوان صورت گرفته، تا امکان ایجاد اشتغال برای هر فرد بیکار با یک میلیون تومان سرمایه گذاری، اصرار فراوان بر اینکه تحریم ها هیچگونه اثری بر اقتصاد ایران نداشته و ندارد و عدم نیاز ایران به سرمایه گذاری خارجی، موجب ناراحتی طیف های مختلف و ناامیدی همگان را فراهم کرد تا اینکه دست آخر او وادار به استعفا شد تا از استیضاح در امان بماند.

عبدالملکی در تشریح دلائل رشد اقتصادی کره جنوبی، چنین مثالی زده بود: صنعت خودروسازی کره جنوبی به دلیل «ابعاد درب پارکینگ‌ها» در این کشور رشد کرده‌است، چرا که درب پارکینگ‌ها در خانهٔ کُره‌ای‌ها به اندازه‌ای کوچک طراحی و ساخته می‌شود که ماشین‌هایِ بزرگ آمریکایی از آن‌ها عبور نکنند و شهروندان مجبور شوند، خودروهای ساخت کره را خریداری کنند.

بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آئینه زمان و مکان( فضا)، یکی از آخرین سخنرانی های او بود که منجر به افزایش انتقادات و طرح این مساله شد که وزارت کار ماموریتهای دیگری دارد و طرح این مباحث در تناسب با مسئولیت وی نیست و دولت آقای رئیسی هم که بدنبال بهبود معیست مردم است، چنین رویکردی را از وی نمی پسندد.

در سوابق وزیر مستعفی که از چهره های نزدیک به جبهه پایداری است، تحصیلات اقتصادی در دانشگاه های اصفهان و امام صادق،، عضویت در شورای فقهی، قهرمان کاراته، برنده المپیاد معارف و عناوین دیگری نیز آمده است. او چهارسال پیش و پس از رقص چند دختربچه در یک مراسم با حضور محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران در توییتی نوشت: با نجفی حرفی ندارد ولی برای مسئولین فرهنگی ایران آرزوی مرگ و عذاب الهی میکنم.

موافقت رئیس جمهور با استعفا

همزمان با شدت گرفتن اعتراضات صنفی و بالا رفتن قیمت‌ها، حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار ایران استعفا داد و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با استعفای او موافقت کرد.او اولین وزیری است که ظرف کمتر از یکسال از زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی استعفا داد. عبدالملکی، علت استعفای خود را «افزایش هماهنگی» در دولت عنوان کرده است.

بدنبال این تغییر، محمدهادی زاهدی وفا سرپرستی وزارت کار را به عهده گرفت. آقای زاهدی‌وفا ۵۹ ساله دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا دارد. او در سال‌های گذشته عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) بود. سرپرست جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اکنون فعالیت دانشگاهی خود را در دانشگاه امام صادق به عنوان استادیار ادامه می‌دهد.