کیش ظرفیت مناسبی برای توسعه هنرهای معاصر دارد

دوشنبه،۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کیش برای توسعه هنر معاصر ظرفیت بسیار مناسبی دارد و باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

کیش ظرفیت مناسبی برای توسعه هنرهای معاصر دارد

سید محمد مجتبی حسینی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه معاونت هنری یکی از ماموریت ها استفاده از ظرفیت های عمومی کشور در راستای توسعه فرهنگ و هنر بود.
وی با بیان این که حضور مناطق آزاد 7 گانه از جمله این ظرفیت هاست اظهار داشت: هنر در سطح سرگرمی در این مناطق رواج داشته است به ویژه هنرهایی که جنبه عمومی تر و مردمی تری داشته اند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حامی مناطق آزاد برای استفاده از ظرفیت های آنها برای بهره گیری از هنر هستیم.
حسینی گفت: با این نگاه پس از مطالعات به ایجاد نهاد دائمی برای هنر معاصر در جزیره کیش رسیدیم و قرار شد با اختصاص یک ساختمان استاندارد موزه هنرهای معاصر در این جزیره ایجاد شود که استعداد همکاری با سایر موزه های معاصر کشور را داشته باشد.
وی اظهار داشت: همچنین ایجاد مدرسه عالی هنر برای پوشش خلا آموزشی است و در این راستا دوره‌های بازپروری و بازآموزی علاقمندان هنر در نظر گرفته شد و قرار نیست این مدرسه با دستگاه‌های آموزشی عالی و آزاد کشور رقابت کند.
وی ادامه داد: تلاش برای رسیدن به بازار هنر و رویدادهایی که به رونق اقتصاد هنر منجر می شود، رکن اساسی این اقدام و تصمیم است که در نهایت حمایت از صنایع پشتیبان وابسته به هنر را رقم خواهد زد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کیش باید در حوزه هنر در کشور موثر واقع شود افزود: حوزه مدنیت و فرهنگ را با زبان تازه باید در این منطقه شاهد باشیم.
حسینی گفت: تفاهم نامه های جنبی دیگری در راستای تفاهم نامه اصلی در حوزه هنرهای تجسمی برای ایجاد گنجینه سازمان منطقه آزاد کیش و ایجاد جشنواره موسیقی مورد گفت و گو قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: معتقدم که مدیران یا مدینه ساز هستند یا مدنیت پرور یعنی یا به ساخت شهر علاقه ‌مندند یا به توسعه فرهنگ شهروندی و تجربه تاریخی نشان می‌دهد کسانی که بر مدنیت پروری تاکید کردند و عمر محدود انسانی را سرمایه قرار دادند در تاریخ ماندگار تر هستند.
حسینی گفت: در طول تاریخ استثنا مدیرانی بودند که بتوانند بین مدینه سازی و مدینه پروری نسبت را رعایت کرده باشند اما مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اگر چه ذات مدنیت پروری دارند اما به مدینه سازی بی‌توجه نبوده‌اند و این نسبت را رعایت کردند.
تفاهم‌ نامه همکاری مشترک بین سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط ابراهیم انصاری لاری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مأموریت‌های قانونی و وظایف اساسنامه‌ای در زمینه مبادلات هنری، ایجاد بازار کسب و کار هنری و ایجاد مدارس هنری امضا شد.
بر اساس این تفاهم نامه طرفین بر توجه به جایگاه و امکانات منطقه آزاد کیش و رونق گردشگری هنری با در نظر گرفتن تمامی منابع و امکانات اعم از فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص اعلام همکاری کردند.
ایجاد کارخانه ‌های صنایع هنری و امکان سنجی برای احداث موزه هنرهای معاصر از دیگر مواردی بود که 2 طرف در این تفاهم‌نامه در قالب پنج ماده بر آن تأکید داشتند.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ، تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.