علت گرانی‌ها از زبان رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

شنبه،۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: پرونده چهار خودروساز هاوال، بسترن، سی‌۳ و کرمان موتور را به دلیل تخلفات انجام داده به تعزیرات ارسال کرده‌ایم.

علت گرانی‌ها از زبان رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: پرونده چهار خودروساز هاوال، بسترن، سی‌۳ و کرمان موتور را به دلیل تخلفات انجام داده به تعزیرات ارسال کرده‌ایم.

«عباس تابش » امروز شنبه در نشستی خبری اضافه کرد: امیدواریم هرچه سریعتر به تخلفات این خودروسازان رسیدگی شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ هزار خودروی ناقص به دلیل کمبود قطعه در انبارها مانده‌ اند، گفت: آماده کردن خودروی ناقص راحت‌تر از تولید خودرو است؛ در نتیجه، منطقی آن است که بر رفع کمبود قطعات این خودروها متمرکز شویم.

رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی ارزی خودروسازان گفت: خودروسازان برای کاهش وابستگی ارزی‌ خود، فراخوان بهره‌مندی از پتانسیل جوانان و شرکت‌های دانش بنیان داده‌اند و تا امروز ۳۸ میلیون دلار در سایپا و ۴۰ میلیون دلار در ایران خودرو صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

تابش همچنین اعلام کرد که خودروسازان موظف شده‌اند اموال مازاد خود را بفروشند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: تاکنون مصوبه‌ای برای تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: همچنان سازمان حمایت مرجع قیمتگذاری خودرو است که قیمت‌های آن با مصوبه تنظیم‌ بازار ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت نداشته‌اند، گفت: تا این لحظه هیچ وظیفه‌ای از سازمان حمایت به شورای رقابت واگذار نشده است.

وی گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان حلقه آخر نظارت بر بازار در بحث تامین و توزیع و رصد قیمت‌ها قرار دارد که مردم مباحث گران‌فروشی را از آن مطالبه می‌کنند.

معاون وزیر صنعت درباره ساختار فعالیت‌های سازمان حمایت توضیح داد: اولین مورد نظارت است. ما روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالا را در بازار رصد کرده و هشدارهای قیمتی لازم را به سازمان های مربوطه می‌دهیم. کالایی سراغ نداریم که گران شده باشد و سازمان حمایت هشدار گرانی آن را از شش ماه قبل به سازمان متولی نداده باشد.

تابش با بیان اینکه بعضی سازمان‌ها به این هشدارها توجه نمی‌کنند، ادامه داد: با توجه به هشدارها شاهد سیر نزولی قیمت در بسیاری از کالاها بودیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت‌گذاری کالا که دومین وظیفه سازمان حمایت است، توضیح داد: این سازمان دو نوع قیمت‌گذاری انجام می‌دهد: اول قیمت کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری هستند و ارز دولتی دریافت می‌کنند. اگر این کالاها توسط سازمان قیمت‌گذاری نشوند اجازه فروش ندارند.

وی ادامه داد: دومین گروه کالاهایی هستند که توسط شرکت‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند و سازمان حمایت این قیمت‌ها را رصد می‌کند. در این مورد سازمان به دو شکل ورود می‌کند: یا قیمت‌ها شاکی خصوصی دارد و یا سازمان حمایت به عنوان مدعی حقوق مصرف‌کننده تشخیص می‌دهد ضوابط قیمت‌گذاری رعایت نشده است.

تابش با تاکید بر اینکه گران‌فروشی با گران شدن متفاوت است، اظهار کرد: منشا بخشی از گرانی کالاها خارجی است، مثلا قیمت جهانی کالایی افزایش می‌یابد و در نتیجه روی قیمت تمام‌شده محصول ایرانی هم تاثیر می‌گذارد.

اگر قیمت بعضی کالاها افزایش نیابد، چرخه تولید به مشکل می‌خورد

وی منشا بخشی دیگر از گرانی‌ها را تصمیمات داخلی دانست و افزود: مثلا برای موضوع ماکارونی، وقتی گندم ماکارونی از ۹۰۰ تومان به ۱۸۵۰ تومان و دستمزدها افزایش می‌یابد، اگر این‌ها را در قیمت تمام‌شده لحاظ نکنیم چرخه تولید با مشکل مواجه می‌شود.

تابش با اعتقاد بر اینکه اگر چرخ تولید داخلی بچرخد، حقوق مصرف‌کننده هم تامین می‌شود، تاکید کرد: سازمان حمایت همزمان هم حقوق مصرف‌کننده و هم حقوق تولیدکننده را رصد می‌کند.

علت گرانی تن ماهی از زبان رئیس سازمان حمایت

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت تن ماهی توضیح داد: ما سالیانه ۴۰۰ میلیون قوطی تن ماهی تولید می‌کنیم و برای آن به ۲۰۰ هزار تن، ماهی تن داریم. از طرفی دیگر ۵۰ درصد این ماهی وارداتی است و وقتی ارز آن از دولتی تبدیل به نیمایی می‌شود یعنی ۵۰ درصد ماده اولیه آن گران شده است.

تابش ادامه داد: همچنین آسان‌بازشوها تن ماهی وارداتی است و افزایش قیمت جهانی داشته، در نتیجه قیمت تمام شده تن ماهی در داخل کشور افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از گرانی تن ماهی به دلیل تغییر قیمت مواد اولیه جهانی و بخشی به دلیل عدم تولید داخل است، افزود: تنها این  موارد دلایل گرانی نیستند و عده‌ای سودجو نیز به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید از ۴ واحد تولید تن ماهی در بوشهر گفت: سه واحد تولیدی تعطیل بودند چرا که عده‌ای به آن‌ها گفته‌اند صبر کنید قرار است ارز ماهی تن مجددا ۴۲۰۰ تومانی شود، در حالیکه تغییری در ارز قرار نیست بوجود آید.

ردپای سودجوها در بازار خرما

تابش درباره وضعیت خرما گفت: ما در استان‌های مختلف سردخانه ایجاد کرده‌ایم که زمان برداشت خرما بتوانیم آن را ذخیره و در زمان لازم به بازار عرضه کنیم. ولی در انباری ۳۰۰ تن خرما انبار شده در حالیکه تنها چند ماه به فصل جدید برداشت باقی نمانده است. چرا؟ چون یک نفر از تهران کل خرماهای یک انبار را خریده تا به بازار عرضه نشود و قیمت آن بالا برود.

احتکار ۲۱ هزار تنی شکر تنها در یک انبار

وی با اشاره به وضعیت شکر اظهار کرد: من خودم ایزوگام کارخانه تولید شکر را باز کردم، چه معنی دارد ۲۱ هزار تن شکر در انباری ذخیره شده و در آن را باز نمی‌کنند؟

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به احتکارکنندگان هشدار داد: کسی فکر نکند چون در استان‌های دیگر است در حاشیه امن قرار دارد؛ شب و روز در استان‌ها هستیم.

اصناف مکلف به ارائه فاکتور هستند، حتی برای بیسکوئیت

تابش با اشاره به گران‌فروشی برخی واحدها، اصناف را مکلف کرد که برای کوچکترین واحد خرید هم به مشتری سند فاکتور بدهند.

وی همچنین با بیان اینکه سامانه ۱۲۴ شبانه‌روزی فعال است، از مردم خواست در رصد انبارها و گران‌فروشی‌ها به سازمان حمایت کمک کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صرف انتقاد از دولت بازار آرام نمی‌شود، مردم می‌توانند برای برخورد با سودجویان سیاسی یا اقتصادی به ما کمک کنند.

افزایش ۸ درصدی بازرسیها

تابش سومین وظیفه سازمان حمایت را بازرسی عنوان کرد و افزود: در سال  ۹۶ تعداد بازرسی‌ها به لحاظ عددی ۸ درصد بیشتر شده است.

وی اعلام کرد: به لحاظ ارزشی هزار و ۲۴۵ درصد افزایش پرونده ، ۷۶ درصد افزایش جرایم وصولی، ۳۲ درصد افزایش گشت های مشترک و ۷۶ درصد افزایش پرونده مبارزه با قاچاق داشته‌ایم؛ اما این‌ها کفایت نمی‌کند و در سال جدید برای وصول دو برابری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

خودروسازان اجازه پیش‌فروش ندارند

معاون وزیر صنعت درباره انتقادات به سازمان حمایت به دلیل ناکارآمدی در ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد: برای اصلاح خودروسازی، بسته سیاستی تهیه شده است. در مقطعی روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌شد در حالی که حدود یک میلیون دستگاه خودرو پیش‌فروش شده بود.

وی ادامه داد: وقتی مطالبات از تولید بیشتر شود طبیعی است که قیمت‌ها در بازار گران می‌شود. در یک سال اخیر موفق شدیم تولید در هر یک از دو خودروساز بزرگ را تا سطح دو هزار دستگاه در روز افزایش دهیم.

تابش با اشاره به رصد تحویل خودروها به صورت روزانه تاکید کرد: ما به خودروسازان اعلام کرده‌ایم تا زمان که تحویل همه خودروها انجام نشود، هیچ یک از خودروسازان، حق ثبت نام جدید برای پیش فروش خودرو را نخواهند داشت.

پاک کردن قیمت روی محصولات تخلف است، آن را گزارش دهید

معاون وزیر صنعت تاکید کرد: مصرف‌کنندگان باید توجه داشته باشند که هرگونه پاک کردن قیمت و درج قیمت جدید و یا برچسب قیمتی جدید بر روی قیمت‌های قبلی یک تخلف آشکار است و مردم می‌توانند این موارد را به سامانه رایگان ۱۲۴ گزارش دهند.

تابش همچنین تاکید کرد: فروش اجباری محصولات دیگر در کنار یک محصول چه از سوی کارخانجات و چه از سوی اصناف نیز یک تخلف محرز است.

طرح جدید برای صفر کردن ممنوعیت‌های صادراتی

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت‌های صادراتی و رفع مجدد آنها گفت: در برخی موارد پیش از تامین نیاز بازار داخل اقدام به صادرات می‌شود که با آن مخالف هستیم، البته که به دلیل نیاز ارزی نمی‌توان به صادرات بی‌توجه بود.

وی با اشاره به طرح جدید سازمان حمایت برای صادرات بیان کرد: این مدل جدید که به ستاد تنظیم بازار نیز ابلاغ شده، استفاده از عوارض صادراتی برای کالاهاست تا به این ترتیب ممنوعیت صادراتی را در کشور به صفر برسانیم.

این مقام مسئول توضیح داد: اگر در داخل، مصرف‌کنندگان با قیمت مناسب به کالا دسترسی نداشته باشند، با افزایش عوارض صادراتی سعی می‌کنیم شیب بازار و صادرات را متعادل کنیم.