مدیریت صادرات با راهبری 10 شرکت دانش بنیان

چهارشنبه،۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

توسعه بازار صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان با حمایت‌ از 10 شرکت مدیریت صادرات تخصصی دانش‌بنیان  توسعه می یابد.

مدیریت صادرات با راهبری 10 شرکت دانش بنیان

به گزارش اقتصاد کارا ، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان رییس‌جمهور دراین نشست با اشاره به نقش توانمندی‌ها و خدمات صادراتی در رونق زیست‌بوم دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های مدیریت صادراتی (EMC) دانش‌بنیان‌های عرصه صادرات هستند که با تجربه، تخصص و توانمندی‌شان می‌توانند مسیر را برای ورود یک محصول یا خدمت، به بازار کشور هدف هموار کنند.

روح اله دهقانی با تاکید براین ‌که صادرات محصولات دانش‌بنیان یک خدمت دانش‌بنیان محسوب می‌شود و نیازمند تخصص است، ادامه داد: همان‌ گونه که طراحی و ساخت با استفاده از فناوری به تولید یک محصول دانش‌بنیان منجر می‌شود، صادرات محصول دانش‌بنیان نیز در شمار خدمات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. صادرات محصولات، نیازمند مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌ها است که استفاده دقیق و هوشمندانه از این توانمندی‌ها در نهایت ورود یک محصول یا یک‌ خدمت دانش بنیان به بازار کشورهای هدف را رقم‌ می‌زند.

به گفته وی، تشخیص توانمند بودن یک شرکت دانش‌بنیان برای ورود به بازار بین‌المللی و شناخت مقصد صادراتی، مسئولیت سنگین و ‌کار مهمی است که یک گروه متخصص و توانمند از شرکت‌های مدیریت صادرات را می‌طلبد. معاونت علمی در نظر دارد با هم‌فکری جمعی توانمند از شرکت‌های مدیریت صادرات، ریل‌گذاری و ایجاد یک گروه متخصص، اختیارات و‌ حمایت های لازم برای مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان را نیز به این گروه متخصص اعطا می کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که لازمه موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان تخصیص بازار و ایجاد مسیری هموار برای حضور در بازارهای جهانی است عنوان کرد: آن‌چه که زنجیره ارزش فناوری را تکامل می‌بخشد، حضور در بازارهای داخلی و بین‌المللی یک محصول یا خدمت دانش‌بنیان است. یکی از چالش‌های کشور در عرصه دانش‌بنیان را می‌توان تمرکز بیش از حد بر روی ساخت محصول و تکنیک‌زدگی در نگاه عموم جامعه دانست، در حالی‌که برای موفقیت حوزه دانش‌‌بنیان، بیش از هر چیزی به متخصصانی از حوزه کسب و کار و بازار احتیاج داریم. در واقع مهم‌ترین چالش در مسیر تکامل جریان علم و فناوری و‌ اقتصاد آن کمبود متخصصانی است که بتوانند بازارسازی کنند و‌ محصول را بفروشند.

دهقانی با اعلام حمایت از شکل‌گیری یک برند برجسته تخصصی صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: در قالب این همکاری مشترک بین معاونت علمی و شرکت‌های توانمند عرصه مدیریت صادرات، ریل‌گذاری مسیر و گشایش دروازه صادراتی بازارهای هدف به روی محصولات و خدمات دانش‌بنیان محقق می‌شود. این کار را با همکاری 10 شرکت EMC پیش می‌بریم و  به کمک این برند شاخص متشکل از متخصصان مدیریت صادرات از بخش خصوصی و اعطای اختیارات و حمایت های معاونت علمی، موضوع صادراتی شدن محصولات و خدماتی را که دارای ظرفیت بالقوه صادراتی هستند دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که رویکرد معاونت علمی، حرکت منطبق با الزامات و نظرات بخش خصوصی است، ادامه داد: نگاهمان این است که موضوعات و محورهایی را که با بخش خصوصی هم نظر هستیم و نسبت به آن‌ها توافق داریم، مورد حمایت قرار دهیم و این گونه نیست که اول دیدگاه را پیاده کنیم و‌ به دنبال مجری آن در بخش خصوصی باشیم. آن چه را که بخش خصوصی به عنوان متخصص و صاحب تجربه در حوزه صادرات می‌داند و می تواند انجام دهد تسهیل و حمایت می کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، ایجاد یک شرکت برجسته و توانمند مشترک در حوزه مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان به کمک فعالان صاحب تجربه که جوان‌تر هستند و برای حرکت در مسیر صادرات دانش‌بنیان انرژی، انگیزه و علاقه کافی دارند را هدف این برنامه دانست و گفت: تلاش داریم با خلق این EMC دانش‌بنیان یک مسیر رسمی و مشخص برای تحقق صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان تعریف شود تا گشایش دروازه و ریل‌گذاری مسیر صادرات دانش‌بنیانی به صورت تخصصی و جامع صورت بگیرد در این مسیر جنس حمایت های معاونت علمی نه از جنس ایجاد محدودیت و صدور مجوز، بلکه از جنس اعتباربخشی و حمایت‌های تسهیل‌گرانه است.

عمران بائوج رئیس هیات مدیره پترو نیرو صبا نیز گفت: نگاه های بخشی و مقطعی به موضوع صادرات، عدم حمایت های کلان از بنگاههای خصوصی نظیر آنچه در کشورهای موفق صادرکننده مشاهده می شود، ناهماهنگی دستگاههای سیاستگذار و در نهایت بی توجهی به موضوع طراحی بازار و اهمیت استراتژی از جمله موانع رشد و توسعه صادرات است و اهتمام حوزه حکمرانی به رهیافت های نوین در مدیریت صادرات لازم و ضروری است.

عمران بائوج همچنین گفت: در مسیر صادرات، سنگلاخ ها و موانع بیشماری وجود دارد که باید با سیاست گذاری درست و خردگرا، این امر تسهیل شود و ایران به صادرات چند صد میلیارد دلاری دست یابد. وی در پایان ضمن تقدیر از طرح جدیدی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انتخاب شرکتهای منتخب برای مدیریت صادرات ارزش آفرین در دستور کار قرار داده، گفت: پترو نیرو صبا آماده همکاری حداکثری در این زمینه است.

وی در ادامه گفت: شرکت پترونیرو صبا از ابتدای تاسیس تا کنون با نگاه مساله محور و راه حل ساز فعالیت خود را ادامه داده و با تاکید بر اقدام گرایی و واقع گرایی، توانسته مسیر رشد و توسعه خود را طی کند. براین اساس، شرکت علاوه بر حضور درطرح های ملی، ورود به اجرای طرح های تولیدی، صنعتی و صادراتی به کشورهای منطقه و آفریقا را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است در این نشست مدیران 10 شرکت مدیریت صادراتی دیدگاه‌ها و تجربیاتشان را با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری مطرح کردند.