موسفید رفت، یادش همیشه می ماند

يکشنبه،۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
در سوگ درگذشت پیشکسوت صنعت سد سازی و پل سازی

محمد عباسی از پیشکسوتان صنعت پل و سد سازی در ایران که بیش از 3 دهه در این حوزه فعالیت داشت و فعالان صنعت به ویژه حوزه نیرو و انرژی ، او را در این عرصه ها به عنوان یک برند شخصی می شناختند، 7 خردادماه امسال زودهنگام و در کمال ناباوری بدلیل ایست قلبی در تاجیکستان بدرود حیات گفت.

موسفید رفت، یادش همیشه می ماند

متخصص ایرانی که در گوشه و کنار ایران و خارج از ایران در بیش از 30 پروژه بزرگ پل سازی از جمله احداث پل های زیرقوسی کارون سه و چهار که بزرگترین پل های زیرقوسی خاورمیانه محسوب می شود، مشارکت داشت، در حین فعالیت در اتمام سد راغون تاجیکستان چشم از جهان فرو بست.

نیروگاه برق‌آبی راغون (در ۱۱۰ کیلومتری شمال‌شرق دوشنبه در تاجیکستان)، نیروگاهی در حال ساخت در تاجیکستان با ظرفیت تولید ۳٬۶۰۰ مگاوات است و محمد عباسی بدلیل تجربه موفق اش در ساخت سدی در کشور سریلانکا، به این پروژه دعوت شده بود. پروژۀ سد و نیروگاه راغون یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی سد سازی در جهان بوده که بر روی رودخانۀ وخش در حال اجراست و کارفرمای اصلی آن، وزارت انرژی جمهوری تاجیکستان می‌باشد.

طرح احداث پل بندرعباس به قشم نیز از جمله طرح هایی بود که او به مقامات برای اجرا و اتمام به دست متخصصان و مهندسان ایرانی پیشنهاد داده بود که فرصت تحقق نیافت.

مهندس محمد عباسی که فارغ التحصیل رشته عمران و از مدیران صنعتی ماشین سازی اراک بود، در مدت اقامتش در تاجیکستان علاوه بر تلاش های نوآورانه و فناورانه در ساخت این طرح عظیم، به پیرامون و مردم منطقه توجه داشت و به مناسبت های مختلف، همسایگان بومی این طرح را با مهربانی و دست پختهای خود میهمان می کرد. برای همین به گفته فرزندش محمود که کنار پدر کار می کرد، اهالی منطقه راغون از مرگ ناگهانی این ایرانی عاشق که او را مو سفید می نامیدند، به غایت متاثر شدند.

موسفید رفته است با هزاران خاطره از توانمندی ها و انسانیتش. شیوه و مرام او در زندگی مثل مسیرها و سازه هایی که ساخت، خاصیت پل بودگی داشت نه دیوار مسلکی و برای همین همیشه راهگشا بود و بن بست شکن. پیکر محمد عباسی که زاده روستای شاهسواران بود، پس از بازگشت به میهن در کنار اجدادش، آشنایانش و تبارش به خاک سپرده شد.

خاک شاهسواران هر سال عزیزتر می شود.