آینده صنایع با هوش مصنوعی

دوشنبه،۲۵ دي ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
مرکز ملی هوش مصنوعی تشکیل می شود

این روزها، از هر گوشه و کنار، اخبار و مطالبی درخصوص توسعه و کاربردای مختلف هوش مصنوعی منتشر می شود و به این ترتیب، موضوع این بخش از مقوله هوشمند سازی و تحول دیجیتال، به یک روند یا ترند خبری تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد کارا ، در واکنش به تلاطم و جریانی که در لایه سیاست گذاری، فعالیتهای فناورانه و رسانه ها شاهد هستیم، اخیرا با حکم رئیس جمهور، شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به ریاست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آقای دهقانی فیروز آبادی تشکیل شد تا  ایران نیز در توسعه این ظرفیت تازه و استفاده از فرصتهای پیش رو، از آمادگی بهتری برخوردار باشد.

محورهای مورد نظر در تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی ایران از این قرار است:

- ایجاد زنجیره کامل و پایدار چرخه ایده تا ثروت( بازار) در هوش مصنوعی،

- استفاده از فرصت جهانی هوش مصنوعی برای پیشرفت اقتصادی کشور،

- تلاش برای دستیابی به جایگاه پیشتاز در میان کشورها

- شناسایی، پرورش و شکوفا سازی سرمایه انسانی نخبه  در حوزه هوش مصنوعی با بهره گیری از ظرفیت جامعه علمی اعم از دانشگاهها، پژوهشگاه ها، اندیشکده ها و شرکتهای دانش بنیان

- برنامه ریزی برای ایجاد زیرساختها و توانمندی های فناورانه داخلی به منظور دستیابی به مرجعیت علمی کشور و تحریم ناپذیری

آینده صنایع با هوش مصنوعی مولد

بازارهای کار به‌‌‌ دلیل‌‌‌ عواملی‌‌‌ مانند رشد اقتصادی، ژئوپلیتیک‌‌‌، پایداری و فناوری، تغییرات قابل‌توجهی‌‌‌ را تجربه‌‌‌ می‌کنند. براساس گزارش آینده مشاغل‌‌‌ ٢٠٢٣، پیش‌بینی‌‌‌ می‌شود که‌‌‌ ٢٣‌درصد مشاغل‌‌‌ جهانی‌‌‌ در پنج‌‌‌‌سال آینده دستخوش تغییراتی‌‌‌ شوند. این‌‌‌ تغییر با پیشرفت‌‌‌ فناوری‌های هوش مصنوعی‌‌‌ مولد صورت می‌گیرد.

معاونت بررسی‌‌‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان «مشاغل آینده با ظهور فناوری‌‌‌های نوین» تاکید می‌کند هوش مصنوعی‌‌‌ و فناوری‌های پردازش متن‌‌‌، تصویر و صدا از اولویت‌‌‌های اصلی‌‌‌ کسب‌وکارها هستند. بسیاری از سازمان‌ها، برنامه‌‌‌هایی‌‌‌ برای استفاده از هوش مصنوعی‌‌‌ و این‌‌‌ فناوری‌ها در عملیات خود دارند که‌‌‌ این‌‌‌ امر نگرانی‌ها را در مورد تاثیر فناوری‌‌های جدید بر سازمان‌ها و بازارهای کار در سراسر جهان افزایش‌‌‌ می‌دهد.

این‌‌‌ گزارش به‌‌‌ این‌‌‌ موضوع می‌‌‌پردازد که‌‌‌ چگونه‌‌‌ وظایف‌‌‌ شغلی‌‌‌ را می‌‌‌توان با استفاده از مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ به‌‌‌ صورت اتوماسیونی‌‌‌ انجام داد یا آن را افزایش‌‌‌ داد. وظایف‌‌‌ روتین‌‌‌ می‌‌‌توانند توسط‌‌‌ مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ اتوماسیونی‌‌‌ شوند، در حالی‌‌‌ که‌‌‌ وظایفی‌‌‌ که‌‌‌ نیاز به‌‌‌ تعامل‌‌‌ انسانی‌‌‌ دارند، از طریق‌‌‌ همکاری با مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ ارتقا می‌‌‌یابند. مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ دارای پتانسیل‌‌‌ تحول‌آفرین‌‌‌ هستند و به‌طور قابل‌توجهی‌‌‌ چشم‌انداز اشتغال آینده را تغییر خواهند داد.

بررسی مشاغل آینده با  ظهور فناوری‌های نوین، تاثیر تحول‌آفرین‌‌‌ مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ بر مشاغل‌‌‌ و ماهیت‌‌‌ وظایف‌‌‌ را برجسته‌‌‌ می‌کند. با پذیرش مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ، مشاغل‌‌‌ خاصی‌‌‌ جایگزین‌‌‌ مشاغل‌‌‌ فعلی‌‌‌ می‌‌‌شوند، در حالی‌‌‌ که‌‌‌ برخی‌‌‌ دیگر از مشاغل‌‌‌ بهبود یافته‌‌‌ و در کنار آنها نقش‌‌‌های کاملا جدیدی ایجاد خواهد شد. برای اطمینان از اینکه‌‌‌ پتانسیل‌‌‌ هوش مصنوعی‌‌‌ مولد به‌‌‌ نفع‌‌‌ همه‌‌‌ افراد جامعه‌‌‌ است، برای کسب‌وکارها و دولت‌‌‌ها ضروری است‌‌‌ که‌‌‌ به‌‌‌ طور فعال نیروی کار را برای این‌‌‌ تحول قریب‌‌‌الوقوع آماده کنند.

این‌‌‌ گزارش، رویکردی ساختاریافته‌‌‌ برای ارزیابی‌‌‌ جامع‌‌‌ تاثیر مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ بر مشاغل‌‌‌، با در نظر گرفتن‌‌‌ جنبه‌‌‌های مثبت‌‌‌ و منفی‌‌‌ دارد. با پرداختن‌‌‌ مسوولانه‌‌‌ به‌‌‌ چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های مرتبط‌‌‌ با مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ، ذی‌نفعان می‌‌‌توانند به‌‌‌ طور موثر در این‌‌‌ چشم‌‌‌انداز دگرگون‌کننده حرکت‌‌‌ کنند. سیاستگذاران نقشی‌‌‌ حیاتی‌‌‌ در تطبیق‌‌‌ استراتژی‌های خود با این‌‌‌ تغییرات ایفا کرده و امکان ‌گذار هموار و فراگیر را برای نیروی کار فراهم‌‌‌ می‌کنند.

سیاستگذاران باید قابلیت‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی استراتژیک‌‌‌ نیروی کار، سیستم‌های یادگیری مادام‌العمر و شبکه‌‌‌های ایمنی‌‌‌ اجتماعی‌‌‌ را برای مدیریت‌‌‌ دوره اختلالات آتی‌‌‌ بهبود دهند. تحلیل‌‌‌ مشابهی‌‌‌ که‌‌‌ در این‌‌‌ گزارش به‌‌‌ اشتراک گذاشته‌‌‌ شده است‌‌‌ می‌‌‌تواند به‌‌‌ ارائه‌‌‌ دیدگاه‌های دقیق‌‌‌تری از وضعیت‌‌‌ در جغرافیای خاص کمک‌‌‌ کند.

دولت‌‌‌ها همچنین‌‌‌ می‌‌‌توانند با کارفرمایان و موسسات آموزشی‌‌‌ همکاری و از آنها حمایت‌‌‌ کنند تا برنامه‌‌‌های آموزشی‌‌‌ را ارائه‌‌‌ دهند که‌‌‌ نیروی کار را برای مشاغلی‌‌‌ که‌‌‌ با رشد همراه هستند و بیشترین‌‌‌ بهره را از مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ می‌‌‌برند، آماده کنند. به‌‌‌علاوه، در کنار تجسم‌‌‌ مجدد شبکه‌‌‌های ایمنی‌‌‌ اجتماعی‌‌‌ و کمک در ‌گذار به‌‌‌ نقش‌‌‌های جدید، آنها به‌‌‌طور دقیق‌‌‌تر برای کسانی‌‌‌ که‌‌‌ بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌‌‌گیرند، هدف‌گذاری می‌‌‌شوند.

رهبران کسب‌وکار می‌‌‌توانند از بینش‌‌‌هایی‌‌‌ درباره تاثیر مستقیم‌‌‌ مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ بر مشاغل‌‌‌ استفاده کنند تا بفهمند کدام نقش‌‌‌ها بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌‌‌گیرند و به‌صورت مسوولانه‌‌‌ از انتقال کارگران به‌‌‌ نقش‌‌‌ها و روش‌های جدید وظایف‌‌‌ حمایت‌‌‌ کنند. برنامه‌‌‌ریزی داخلی‌‌‌ نیروی کار، یادگیری و توسعه و شیوه‌های مدیریت‌‌‌ استعداد نیز باید برای حمایت‌‌‌ از پذیرش هوش مصنوعی‌‌‌ مولد در محل‌‌‌ کار، جذب استعدادهای جدید در مشاغل‌‌‌ رو به‌‌‌ رشد یا سرمایه‌گذاری هنگفت‌‌‌ روی مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت کارگران در جهت‌‌‌ نقش‌‌‌های رو به‌‌‌ رشد تقویت‌‌‌ شوند.

مدل‌های زبانی‌‌‌ بزرگ فرصتی‌‌‌ برای گسترش پتانسیل‌‌‌ انسانی‌‌‌، رشد صنایع‌‌‌ و تقویت‌‌‌ اقتصادهای جهانی‌‌‌ است‌‌‌. با این‌‌‌ حال، پذیرش سریع‌‌‌ آنها شامل‌‌‌ ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌هایی‌‌‌ برای نیروی کار است‌‌‌. رویکرد ارائه‌‌‌‌شده در این‌‌‌ گزارش‌‌‌ به‌‌‌ برنامه‌‌‌ریزی برای تاثیر مستقیم‌‌‌ بر وظایف‌‌‌ و مشاغل‌‌‌ کمک‌‌‌ می‌کند و دولت‌‌‌، مشاغل‌‌‌ و کارگران را در مورد اقداماتی‌‌‌ که‌‌‌ اکنون می‌‌‌توانند در جهت‌‌‌ آماده شدن برای آینده انجام دهند، آگاه می‌‌‌سازد.

در حالی‌‌‌ که‌‌‌ تغییرات سریع‌‌‌ تکنولوژیک‌‌‌ اغلب‌‌‌ باعث‌‌‌ پیش‌بینی‌‌‌ و نگرانی‌‌‌ در مورد تاثیر آن بر مشاغل‌‌‌ می‌شود، نوآوری‌های پیشین‌‌‌ به‌‌‌ طور کلی‌‌‌ به‌‌‌ فرصت‌‌‌های شغلی‌‌‌ بیشتر، بهبود کیفیت‌‌‌ شغلی‌‌‌ و بهبود کیفیت‌‌‌ زندگی‌‌‌ منجر شده است‌‌‌. با این‌‌‌ حال آنها نیز باعث‌‌‌ ایجاد اختلال و جابه‌جایی‌‌‌ شده‌اند. هدف این‌‌‌ گزارش، ارائه‌‌‌ ‌‌‌تحلیلی‌‌‌ دقیق‌‌‌ است‌‌‌ که‌‌‌ درک روشنی‌‌‌ از تاثیر، فرصت‌‌‌ها و آمادگی‌‌‌ لازم در پرتو این‌‌‌ تغییرات ارائه می‌دهد.