نرخ تورم، 35 درصد

شنبه،۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

رشد بی‎محابای تورم بسیاری از مردم را نگران آینده خود کرده است.

نرخ تورم، 35 درصد

به گزارش اقتصاد کارا دور جدید افزایش قیمت‎ها که از خرداد امسال و در پی تحریم‎های نفتی و بانکی اغاز شده است، نرخ کالاهای اساسی و غیر اساسی را دستخوش افزایش بی‎سابقه‎ای کرده است. این افزایش تمامی حوزه‎ها را در برگرفته است؛ از مسکن و خودرو تا پوشاک و لبنیات و سایر اقلام مصرفی و خدماتی.

به تازگی و بعد از انکار تورم مهار گسیخته توسط شماری از دولتی‎ها، درگاه ملی آمار وابسته به مرکز آمار ایران در گزارشی از تورم نزدیک به 35 درصدی در آبان 97 نسبت به آبان سال 96 خبر داده است.

به اعتقاد کارشناسان، اگرچه در بررسی‎های آماری مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، معمولا سبدی عمومی و کشوری از کالا و خدمات برای سنجش تورم درنظر گرفته می‎شود، باز هم تورم نزدیک به 35 درصد تائید شده است. تورمی که مقایسه‎هایی دم دستی نشان از بالاتر بودن تورم  حتی از میزان اعلام شده دارد.

گزارش اخیر علاوه بر نشان دادن یک بحران در معیشت مردم و تجربه تورمی بسیار بالا، اذعان می‎کند که این بار تورم در روستاها نیز نزدیک به شهرها بوده است.

در بندی از گزارش شاخص قیمت مصرف کننده ویژه آبان 97 مرکز آمار، به صراحت قید شده است که خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤,٩ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.