پوتین و ترامپ در آرژانتین دیدار می‌کنند

پنج شنبه،۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷

رسانه های روسی از برنامه دیدار سران روسیه و آمریکا در آرژانتین در حاشیه اجلاس سران بیست کشور صنعتی (جی 20) خبر دادند که قرار است روز شنبه برگزار شود.

پوتین و ترامپ در آرژانتین دیدار می‌کنند

رسانه های روسی ازجمله خبرگزاری ریانووستی و روزنامه ایزوستیا گزارش دادند که دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برای روز شنبه در بوئنوس آیرس برنامه ریزی شده و دو ساعت به طول می انجامد.
یک مقام هیات روسیه در اجلاس جی 20 به ریانووستی گفت: دیدار سران روسیه و آمریکا ساعت 17 و 30 دقیقه به وقت مسکو در هتل پارک هیات بوئنوس آیرس برگزار می شود. 
یوری اوشاکوف دستیار امور بین الملل رئیس جمهوری روسیه نیز گفته است: روسای جمهوری روسیه و آمریکا درخصوص یافتن راه حلی برای خروج از بن بست موجود و بهبودی روابط گفت وگو می کنند.
وی افزود: دیدار سران روسیه و آمریکا در ابتدا بدون حضور اعضای هیات های دو کشور و سپس با پیوستن آنها به مذاکرات ادامه می یابد.
بخش دیدار انفرادی سران روسیه و آمریکا بدون حضور هیات های دو کشور 20 دقیقه به طول خواهد انجامید.
رئیس جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد که امیدوار به دیدار با ترامپ در آرژانتین است.
وی در همین حال خاطرنشان کرد که آمریکا باید از سیاست های یکجانبه و تدابیر مغایر با قوانین بین المللی صرف نظر کند و راه هایی برای کسب توافق جستجو کند.
دمیتری پسکوف سخنگوی پوتین نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد امکان لغو دیدار پوتین و ترامپ گفت که اطلاعی در این باره ندارد.
وی گفت که دیدار مورد توافق قرار گرفته و مقدمات آن فراهم می شود و موضوعات اصلی مذاکرات را ثبات راهبردی، مسائل بین المللی و روابط بین دو کشور تشکیل خواهد داد. 
در همین حال به تازگی جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت که در دستور کار مذاکرات سران روسیه و آمریکا مسائل امنیتی، کنترل بر تسلیحات و مسائل منطقه ای قرار دارد.
قرار است رئیس جمهوری روسیه با سران چندین کشور ازجمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هم در حاشیه اجلاس جی 20 دیدار کند. 
آخرین دیدار سران روسیه و آمریکا تابستان امسال در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد و سران دو کشور در آن دیدار درخصوص موضوعات روابط دوجانبه و مسائل بین المللی گفت وگو کردند.
روابط روسیه و آمریکا از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بویژه آمریکا به شرق اروپا و دریای بالتیک، اوضاع اوکراین و همچنین سوریه تیره شده است. 
آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور و الحاق کریمه به خاک روسیه، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.
آمریکا یکی از دلایل ناکامی خود در سوریه را روسیه می داند و به همین دلیل درصدد اعمال تحریم های جدید علیه روسیه است.