تراکنش مالی فقط تا 100 میلیون تومان در روز بر اساس کد ملی

يکشنبه،۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶

اعمال سقف تراکنش روی کد ملی مشتریان که از اوایل آذرماه در شبکه بانکی کشور آغاز شده بود، تکمیل شد و از این پس هر فرد می‌تواند در مجموع 100 میلیون تومان در شبانه روز در بستر سامانه شتاب تبادل مالی داشته باشد.

تراکنش مالی فقط تا 100 میلیون تومان در روز بر اساس کد ملی

محدودیت تراکنش روی کد ملی شهروندان از اوایل آذرماه توسط شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)  از بانک های کوچک آغاز شد و به تدریج این برنامه با افزودن بانک‌های متوسط روی سامانه شتاب گسترش یافت.
اکنون با پیوستن بانک‌های بزرگ از 17 آذرماه به طور رسمی این روش در انتقال مبادلات مالی برای مشتریان تمام بانک‌ها اجرایی شد.
با این اقدام که در گام نخست برای مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم و در گام بعدی با هدف جلوگیری از گردش بالای نقدینگی با هدف ساماندهی بازار ارز انجام شده است، هر شهروند در شبانه روز می تواند از هر کارت بانکی حداکثر به میزان 50 میلیون تومان خرید الکترونیکی با پایانه‌های فروشگاهی داشته باشد.
این محدودیت برای هر کد ملی با هر میزان کارت بانکی در مجموع 100 میلیون تومان است؛ از آنجا که بیش از 80 درصد تراکنش‌ها ارقامی کمتر از سقف تعیین شده است، انتظار می رود مشکلی در فرآیندها و دادوستدهای روزانه مردم پیش نیاید.
با این حال ابزارهای دیگر پرداخت شبکه بانکی یعنی انواع چک و سامانه‌های ساتنا و پایا همچنان برقرار است و کسانی که قصد دارند در مبالغ بالاتر از این سقف‌ها مبادله مالی داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی آن را دنبال کنند.