بحران عمیق سیاسی در عربستان ادامه دارد

جمعه،۰۷ دي ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

درپی صدور فرمان پادشاه عربستان مبنی بر تشکیل مجدد کابینه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، برخی وزرای سعودی بر کنار شدند.

بحران عمیق سیاسی در عربستان ادامه دارد

به گزارش اقتصاد کارا در روند تغییر ساختار کابینه عادل الجبیر برکنار و ابراهیم العساف به عنوان جانشین وی انتخاب شد. همچنین عبدالله بن بندر  به عنوان وزیر گارد ملی عربستان تعیین شد .محمد بن نواف سفیر عربستان در لندن نیز در جریان این امر، از ماموریت خود کناره گرفت.

پس از بحران عمیق سیاسی عربستان که در پی قتل فجیعانه جمال خاشقچی رخ داد، دستگاه حاکمه عربستان دچار دو دستگی شده است. عده‎ای اعتقاد دارند با ترمیم کابینه سیاست‎های تازه‎ای منطبق با شرایط جدید در دستور کار قرار گیرد که چنین تغییراتی در این رویکرد قرار می‎گیرد. رویکردی که به پاک کردن صورت مساله می‎ماند نه حل ریشه‎ای و ساختاری معضلات حکومتداری در این شبه جزیره نفتی. درعین حال شماری دیگر اعتقاد دارند عربستان برای مقابله با انزوای فزاینده موجود که دست از گریبان این کشور حتی در سالهای آتی هم برنخواهد داشت، ناچار به تغییر ولیعهد جوان و ناپخته‎ هستند و این تغییرات هم در تحلیل نهایی راه به جایی نخواهد برد.

دوری حاکمان جهان در اجلاس اخیر جی 20 در آرژانتین از بن سلمان و انصراف چهره‎های بزرگ سیاسی و اقتصادی از حضور و سرمایه‎گذاری در کشوری که اینگونه با منتقدین و مخالفان سیاسی برخورد می‎کند، موجب شکست اجلاس داووس صحرا و لغو صدها میلیارد دلار سرمایه‎گذاری خارجی در این کشور شده است. دو قطعنامه کنگره آمریکا در محکومیت جنگ یمن و قتل خاشقچی بدون یک رای منفی نیز نشان از ایجاد گسل‎های عمیق سیاسی در روابط آتی آمریکا و عربستان خواهد داشت.

کنار رفتن عادل الجبیر از وزارت امور خارجه در هفته‎ای که آمریکا اعلام کرده از سوریه خارج می‎شود و در روزی که سفارت امارات متحده عربی در دمشق گشایش یافت، از نشانه‎های شکست سیاست خارجی عربستان در سطح جهانی و منطقه‏‎ای است.

حال باید دید دامنه تغییرات در عربستان تا کجا ادامه پیدا می کند.