افزایش سرمایه‌ها در بانک صادرات به طور جدی پیگیری می شود

شنبه،۲۲ دي ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی گفت: چطور ممکن است پروژه اي که 4 الی 6 ماه است انرژي و هزینه صرف آن شده، تجدید ارزیابی دارایی و کارشناسی انجام شده، به این راحتی کنسل شود؟

افزایش سرمایه‎ها در بانک صادرات بطور جدی پیگیری می‎شود

چنین شایعاتی واقعاً بی پایه و اساس است

بهروز خدارحمی افزود:چنین شایعاتی واقعاً بی پایه و اساس است. افزایش سرمایه ها به طورجدي پیگیري می شود.

 وی با اشاره به اینکه تعدادي از بانک ها در حال حاضر به طورجدي پیگیر برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هستند، گفت: واقعیت این است که بانک ها با سه مجموعه سازمان بورس، سازمان حسابرسی و بانک مرکزي به عنوان نهاد ناظر مواجه اند. هر تصمیمی که از جنس افزایش سرمایه و نرخ تسعیر ارز و یا تغییر گزارشی باشد باید هر سه این نهاد را هماهنگ و همراه کنند. این در حالی است که وقتی اتفاق جدیدي رخ میدهد همراه و هماهنگی این سه نهاد ناظر بر عهده خود بانک ها است. به این مفهوم که یک کمیته یا کارگروهی وجود ندارد که متشکل از هر سه نهاد ناظر بر عهده خود بانک ها است. به این مفهوم که یک کمیته یا کارگروهی وجود ندارد که متشکل از هر سه این نهاد ناظر باشد تا نمایندگان آن ها باهم جمع شوند و براي موضوعی تصمیم واحد بگیرند. وي ادامه داد: بنابراین وقتی بحث افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها براي بانک ها مطرح می شود باید جداگانه با هرکدام از این نهادهاي ناظر هماهنگ شوند و نظرها را یکسان کنند. وي این فرآیند را زمان بر دانست و افزود: معمولاً در این دوره، فرصتی پیدا می شود براي دامن زدن به شایعات بی اساس.

نتیجه اي واحد و مثبت براي افزایش سرمایه

خدا رحمی تأکید کرد: کلیه اخباري که راجع به افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی وجود دارد، درروند خوبی قرار دارد و خبرهاي پیرامون آن همه مثبت است. به این مفهوم که تضادها و اختلاف نظرها کم شده و هر سه نهاد در حال رسیدن به یک نتیجه واحد هستند که در آن نتیجه واحد نفع سهامداران بانک ها لحاظ شده است. حال در میان این روند مثبت، پیشرفت ها و تلاش هایی که بانک ها براي انجام افزایش سرمایه در شرایط بهتر انجام می دهند، چنین شایعاتی واقعاً تأسف برانگیز است.

خبرهاي خوب درراه است

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در ادامه به موضوع تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز در بانک ها اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این موضع نیز در مسیري مثبت و همراه با اخبار خوب براي سهامداران قرار دارد، گفت: سطح تصمیم گیري در حکایت تسعیر ارز و ملاحظات آن از سطح بانک مرکزي هم بالاتر است.وي با اشاره به گرفتاري هایی که در حوزه ارزي و نوسانات ارزي در 5  الی 6 ماهه گذشته رخ داده است، گفت: این گرفتاري ها آن قدر به کشور و اقتصاد آسیب زده که به نوعی تصمیم در این رابطه حیثیتی است و کنترل آن باعث شده برخی نهادهاي خارج از وزارت اقتصاد هم حساس و وارد میدان شوند.

مذاکرات به نفع سهامداران

وي طولانی شدن تصمیم گیري در خصوص این فرایند را طبیعی دانست و گفت: هدف این است که این تغییر به گونه اي رخ ندهد که مشکل گزارش گري بانک ها حل شود اما اثر روانی منفی ایجاد شود. چراکه وقتی این نرخ وارد صورت هاي مالی بانک ها شود به عنوان یک لنگر و تکیه گاه براي بازار ارز است که نسبت به آن تصمیم گیري کرده و برمبناي آن نرخ تعیین می کنند. به همین دلیل نرخ تسعیر ارز بانک ها حوزه خاصی است که علاوه برنهادهاي ناظر معمول، برخی نهادهاي خارج از وزارت اقتصاد هم براي اخذ بهترین تصمیم واحد، وارد این موضوع شدند. ولی روند چانه زنی و مذاکره کاملاً مثبت و به نفع سهامدار است.

وي در خصوص اینکه اثر تورمی ارز در همه صنایع به جز کالاهاي اساسی تخلیه شده و رییس کل بانک مرکزي بارها در خصوص افزایش سرمایه بانک ها از محل سود تسعیر ارز اظهارنظر مساعد داشته و از سویی دیگر یک فرد در سازمان مدیریت برنامه وبودجه نیز نرخ تسعیر ارز را براي همه حوزه ها به جز کالاهاي اساسی در سال 98 ،8 هزار تومان اعلام می کند و چنین آشفته بازاري از خبرها باعث دامن زدن به شایعات و افزایش ابهامات می شود، گفت: همه این خبرها نیز نشان می دهد که جهت و روند مذاکرات مثبت است و این آشفتگی اخبار بین مسئولان بانک مرکزي و نهادي مثل سازمان مدیریت برنامه وبودجه و امثال این ها از مهم ترین دلایل این تأخیر است.

جهت دهی مثبت مذاکرات براي تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات بازهم به جهت دهی مثبت این مذاکرات تأکید کرد و گفت: به طورقطع پیش از پایان سال جاري این ابهامات برطرف و همان طور که صورت هاي مالی بانک ها ازلحاظ ظاهري شفاف شده و به سمت استانداردهاي بین المللی حرکت کرده، ازلحاظ ابهام زدایی نیز بستري فراهم خواهد شد که صورت هاي مالی بانک ها شفاف و نرخ تسعیر ارز تعیین تکلیف شود. به گفته خدا رحمی تعیین نرخ تسعیر ارز بانک ها در مسیر خوبی قرار دارد و به طورقطع به زودي خبرهاي مثبتی از منابع رسمی منتشر خواهد شد.