بانک توسعه صادرات و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی

دوشنبه،۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: تلاش بانک توسعه صادرات شکوفایی بیش از پیش ظرفیت‌های اقتصادی صادراتی در استان‌های مختلف است و یافتن راهکارهای موثر برای رشد و توسعه صادرات در استان‌ها در دستور کار این بانک دارد.

بانک توسعه صادرات و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی

علی صالح آبادی روز دوشنبه در نشست صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی شهر یاسوج با اشاره به عملکرد 40 شعبه بانک توسعه صادرات استان، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داده که سطح عملکرد هر شعبه متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی استان مورد نظر رابطه مستقیم دارد.
وی افزود: صادرات، یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در واقع اشتغال پایدار، توسعه در گرو رشد صادراتی است.
صالح آبادی بیان کرد: در طول دهه‌های گذشته سایه اقتصاد نفتی، مانع ورود به عرصه توسعه صادراتی شده و تنها در کمتر از 2 دهه، تا حدی نگاه ها به سمت صادرات کالای غیرنفتی جلب شده است اما همچنان تا رسیدن به ایده آل ها فاصله وجود دارد.
وی عنوان کرد: بدون تردید این توان در صادرات کشور وجود دارد که ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده و تا حد قابل توجهی کشور را از درآمدهای نفتی بی نیاز کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به برگزاری این نشست در یاسوج تصریح کرد: از اهداف مهم برگزاری این جلسه، شنیدن نظرات شفاف بخش خصوصی و تعامل نزدیک با این بخش است.
وی افزود: باید سه طرح بزرگ ملی برای کهگیلویه و بویراحمد تعریف شود تا ظرفیت تولید، صادرات، اشتغالزایی و ارزآوری این استان افزایش یابد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ابراز داشت: پتروشیمی گچساران یکی از مهمترین طرح های تامین مالی شده توسط این بانک است.
وی بیان کرد: پتروشیمی گچساران یکی از طرح های مهمی است که با در نظر گرفتن 220 میلیون یورو تسهیلات، عملیاتی شده است.
صالح آبادی عنوان کرد: این واحد صنعتی در حدود 24 درصد ظرفیت نفت و گاز استان را پوشش می دهد و باوجود محدودیت های ارزی تا امروز 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی یادآور شد: 150 میلیون یورو از منابع مورد نیاز پتروشیمی گچساران را بانک توسعه صادرات و ۷۰ میلیون یورو را نیز بانک تجارت بر عهد گرفته است که در واقع تامین مالی این طرح در قالب کنسرسیوم 2 بانک صورت پذیرفته و مدیر آن بانک توسعه صادرات است.
صالح آبادی افزود: حضور ما بعنوان متولی تامین مالی صادرات در استان بیانگر آمادگی بانک توسعه صادرات برای کمک و حمایت از صادرات است و علاقه مندیم در مسیر ارائه این خدمات، سهل ترین و سریع ترین شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: هم اینک نسبت پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات به سپرده ها 6 برابر است و پیرو حمایت همه جانبه از صادرات غیر نفتی، این نسبت را افزایش نیز خواهیم داد.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، این بانک به هیچ عنوان در تخصیص منابع، سهمیه بندی ندارد.
به گفته صالح آبادی هر استان بسته به ظرفیت ها و قدرت جذب در حوزه توسعه صادرات می تواند منابع بیشتری را از بانک دریافت کند حتی در برخی استان ها پس از بررسی های انجام شده حجم تسهیلات تا سه برابر افزایش یافته است.
صالح آبادی تصریح کرد: برخی از ضوابط بانکی، کشوری بوده و بانک اجازه دخل و تصرف در آن را ندارند اما در مواردی مانند ملاک قرار گرفتن گردش مالی، وثیقه ها، صدور ضمانت نامه ها تا حد زیادی در اختیار بانک بوده و همکاری های لازم در این ارتباط با مشتریان انجام خواهد شد.
وی گفت: بانک توسعه صادرات آمادگی دارد پروژه هایی با ظرفیت صادراتی را در استان کهگیلویه و بویراحمد حمایت کند که در این راستا همکاری و تعامل متقابل شعبه و فعالان اقتصادی ضروری است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست گفت: در سال های اخیر با حضور نسل جدید فعالان اقتصادی تلاش‌های خوبی در زمینه صادرات انجام شده است و این نسل می‌توانند شرایط را تغییر دهند.
جبار کیانی پور اظهار داشت: صنایع قوی در استان نوپای کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد، اما نسل درحال شکل گیری صنعتگران و فعالان اقتصادی می توانند شرایط را تغییر دهند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد اما ظرفیت های خدادادی که در این منطقه وجود دارد برابر با چندین استان کشور است.
کیانی پور بیان کرد: این استان 10 درصد از آب کل کشور، هشت درصد از کل جنگل ها و حدود 17 تا 25 درصد نفت ایران را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه فرصت های فوق العاده ای برای گردشگری در استان وجود دارد، عنوان کرد: مهمترین مزیت های کهگیلویه و بویراحمد وجود اقلیم چهارفصل، همسایگی با استان های بزرگ و همچنین قرارگیری در کریدور شمال به جنوب کشور است.
کیانی پور ابراز داشت: از 33 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات کشور در سال جاری سهم استان 2 میلیون و 900 هزار دلار بود که رقم بسیار پایینی است.