کاریز کیش به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده می‎شود؟

جمعه،۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

جلسه مشترک مدیران کاریز کیش و قنات قصبه گناباد با هدف معرفی هرچه بیشتر قنات‎های ثبت شده در فهرست میراث ملل در جزیره زیبای کیش برگزار شد.

کاریز کیش به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده می‎شود؟

به گزارش اقتصاد کارا ، در دیدار مدیر پایگاه قنات قصبه از شهر زیرزمینی کیش که بر قنات تاریخی این جزیره استوار گردید، ضمن بررسی اشتراکات این 2 سازه آبی، محورهای تعامل و همکاری مشترک در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کاریز شناخته شده مورد بررسی قرار گفت.

هدف از برگزاری این جلسه، ایجاد زمینه‎های لازم برای معرفی سایر قناتهای جهانی ایران از جمله قنات قصبه گناباد در کاریز کیش به گردشگران داخلی و خارجی بود. در این نشست توافق شد،وب سایتهای این دو مجموعه ظرفیت‎های معرفی یکدیگر را به اشتراک بگذارند.

محمد حاجی حسینی قائم مقام شهر زیرزمینی کیش( کاریز کیش) با اظهار خرسندی از حصول چنین توافقات فرهنگی گفت: شهر زیرزمینی  کیش بر قنات تاریخی این جزیره استوار شده و طی بیست سال این سازه تمدنی خلق شده است. وی در خصوص همکاری با قنات قصبه گفت: در آینده،  تفاهم نامه همکاری مشترک در سطوح مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل استان خراسان رضوی با کاریز کیش منعقد خواهد شد.

لازم به ذکر است یکی از 23 محور و اثر تاریخی ایران که در فهرست آثار جهانی ثبت شده، موضوع "قنات" است که مشتمل بر 11 قنات از 6 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، استان مرکزی، استان یزد، استان کرمان و استان اصفهان است. بی بدیل بودن این قنات‌ها شامل فناوری‌های مرتبط با احداث آن‌ها با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فردشان، مانند عمیق‌ترین، طولانی‌ترین، یا قدیمی‌ترین قنات ایران بوده‌است. این ۱۱ قنات شامل: قنات قصبه گناباد، قنات بلده فردوس، قنات حسن‌آباد مشیر و قنات باغ زارچ، قنات ابراهیم‌آباد اراک، قنات مزدآباد و قنات عمومی وزوان، قنات مون، قنات گوهرریز جوپار، قنات اکبرآباد بم و قنات قاسم‌آباد بم است.

بنظر می‎رسد مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‎توانند با درخواست الحاقیه‎ای در سند ثبت جهانی قنات، از یونسکو بخواهند پس از بازدید از این مجموعه و مشاهده مستندات، کاریز کیش هم به عنوان قنات دوازدهم در این فهرست مورد حمایت قرار گیرد.

شهر زیر زمینی کیش یا همان کاریزمجموعه ای زیبا و بی بدیل است که در محل اتصال سه رشته قنات ساخته شده است.این سه رشته قنات قدیمی قدمتی 2000 ساله دارد و طول آن نیز 15 کیلومتر است .

 در گذشته های دور و خصوصا سده های پنجم و ششم که جزیره کیش مرکز تجارت در خلیج فارس و دریای عمان محسوب  میشد با 274 حلقه چاه از این قناتها آب میکشیدند و به مصرف ساکنان جزیره و ساحل نشینان جنوب خلیج فارس می رساندند. تمدن ساخت قنات به ایران برمیگردد و سپس تکنیک ساخت آن از اینجا به کشورهای دیگر برده شده است.

کاریز کیش به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده می‎شود؟