بیکاری در بخش صنعت به سمت خدمات مولد هدایت می‌شود

دوشنبه،۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پارسال 420 هزار شغل در بخش خدمات ایجاد شد، گفت: بر اساس پیش بینیِ رشد بیکاری در بخش صنعت، اشتغال به سمت خدمات مولد و بخش فناوری اطلاعات هدایت می‌شود.

بیکاری در بخش صنعت به سمت خدمات مولد هدایت می‌شود

«عیسی منصوری» در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی کار (ایران جابکس) در خصوص کاهش سهم اشتغال در بخش صنعت در سال 1397، گفت: در دوران چالش یا رکود اقتصادی بخش صنعت به ویژه صنعت بزرگ کارخانه ای دچار ریزش می شود. 
وی افزود: پارسال میزان اشتغال صنعت در مقایسه با سایر بخش ها کمتر بود و پیش بینی ما نیز همین بود؛ بر این اساس راهکارهایی اندیشیده شد و در اختیار دولت و دیگر نهادها قرار دادیم. 
معاون وزیر کار گفت: از جمله تمهیدات این بود که تمرکز حمایت ها را به سمت خدمات مولد همچون گردشگری متناسب با ظرفیت کشور، بخش فناوری اطلاعات با تاکید بر تولید محتوا و نه زیرساخت ها و توسعه بنگاه های خرد و متوسط و تسهیل شرایط برای آنها معطوف کردیم. 
منصوری گفت: این سیاست سال گذشته پاسخ داد و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال با الگوهای خاصی همچون تامین مالی خرد، تامین مشاغل خانگی با الگوی جدید توسعه ای، ایجاد اشتغال روستایی داشته است. 
به گفته وی حدود 420 هزار اشتغال از 464 اشتغال خالصی که در سال گذشته ایجاد شد به این بخش ها اختصاص داشته است. 
بر اساس این گزارش، مرکز ملی آمار ایران جداولی از سهم اشتغال در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات در سال 1397 و نسبت به سال قبل از آن (1396) منتشر کرده است.
بررسی‌های جداول آماری نشان می‌دهد که سهم اشتغال در بخش صنعت در سال گذشته 32 درصد بود که نسبت به سال 1396 کاهش سه دهم درصدی را تجربه کرد.
همچنین سهم بخش های کشاورزی و خدمات در اشتغال، در دوره زمانی سال 1397 به ترتیب دو دهم درصد و یک دهم درصد افزایش یافته است.