وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

سه شنبه،۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هیچکدام از مدل های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.

وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

«فرهاد دژپسند» روز سه شنبه در نخستین نشست خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: «گفته می شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می یابد».

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده ایم، گفت: در نیمه اول پارسال ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی اضافه کرد: ۹۷ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ به ارزش ۱۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شد در حالی که برخی حداکثر تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را پیش بینی می کردند.

دژپسند افزود: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکنند و بر این اساس تاکید کردیم که برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درآمدهای غیرنفتی در سال ۹۷ به رغم همه فشارها کمترین کاهش را داشت، گفت: در سه ماه نخست امسال نیز صادرات غیر نفتی روند مطلوب و قابل قبولی داشته است.

وی به حمایت از سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول پارسال ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

دژپسند گفت: در راستای حمایت از سرمایه گذاری خارجی، تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده ایم و بر این اساس پیش بینی می شود امسال عملکرد خوبی در ورود سرمایه گذاری های خارجی داشته باشیم.

تهیه راهکارهای ۱۲ گانه استفاده تهاتری از درآمدهای نفتی

وی گفت: راهکارهای ۱۲ گانه ای را برای استفاده تهاتری از درامدهای نفتی طراحی کرده ایم که بر اساس آن درامدهای کشور، سرمایه گذری ها و فعالیت های پیمانکاری تقویت شود.

وزیر اقتصاد افزود: جزییات این راهکارها را نمی توانیم اعلام کنیم زیرا باعث گرا دادن به دشمنان برای تحریم می شود.

دژپسند افزود: در نحوه واگذاری ها و خصوصی سازی اصلاحاتی را با هدف جلوگیری از تضییع حقوق دولت انجام داده ایم.

وی اضافه کرد: بر این اساس در برخی واگذاری ها قیمت ها را افزایش داده و تلاش کردیم این بنگاه ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود تا آسیب های پیشین وجود نداشته باشد.