تاپ، طرحی برای توانمندسازی تولید و اشتغال پایدار

چهارشنبه،۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

معاون آموزش، پژوهش و فناورى وزارت صمت با تشریح اهداف این بخش در سال ٩٨ گفت: طرح "تاپ" در صدر فهرست اهداف پژوهشى امسال این وزارتخانه قرار دارد.

تاپ، طرحی برای توانمندسازی تولید و اشتغال پایدار

به گزارش اقتصاد کارا، برات قبادیان در نشستی خبرى با بیان عملکرد و اهداف این بخش در سال جارى اظهار کرد: در سال جارى سه پروژه مهم در دست کار داریم که مهم‌ترین آن طرح تاپ (توانمند سازى تولید و توسعه اشتغال پایدار) است و تا زمانى که صنعت و دانشگاه برپا باشد، این طرح پابرجا است. تا کنون ٦٧٩ بنگاه در سامانه تاپ نام‌نویسى کرده‎اند و از این تعداد ٢٠٤ نیاز و ٢٥١پروژه ثبت شده است.

قبادیان با تاکید بر این که طرح تاپ یکى از طرح‎هاى پخته کشور طى چند سال گذشته است، اضافه کرد: این طرح دو بخش دارد، بخش اول تقاضا است و تقاضاى کلیه بنگاه‎هاى صنعتى، معدنى و تجارى را شامل مى‎شود. برخى از این بنگاه‎ها تقاضاى علمى فناورى دارند و این تقاضاها باید در جایى ثبت شود. از این رو سامانه تاپ را در سال گذشته طراحی کردیم و امسال از آن رونمایى شد.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: استان‌های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران ۵ استان برتر در زمینه ثبت نام در سامانه تاپ هستند.

 او با بیان اینکه طرح تاپ، یک طرح ملی است و علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت در نفت، نیرو، کشاورزی و سایر وزارتخانه‎ها، می‌تواند نقش آفرینی کند و بهترین جای آن شورای عالی "عتف" می‌توانست باشد، گفت: بیشترین ارتباط را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تاپ خواهیم داشت.

قبادیان با تاکید بر اینکه اولویت ما در طرح تاپ به دلیل دانش پایه بودن طرح، بنگاه‌هایی است که واحد " تحقیق و توسعه" دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۳ هزار بنگاه واحد واحد تحقیق و توسعه دارند که بخش بیشتر آن‌ها در همین سال‌ها مجهز به این واحد شدند.

معاون وزیر صنعت افزود: بخش دیگر این طرح، عرضه است که ما در این بخش نیروى انسانى متبحر را تعریف کرده‎ایم. ما در کشور بیش از یک میلیون دانشجوى ارشد و دکترى داریم که اگر در سال  ٩٨بتوانیم ٥ درصد این جمعیت را به سمت این طرح سوق دهیم، یعنى ٥٠ هزار مسئله اقتصادى در بخش صنعت، معدن و تجارت حل خواهد شد.

قبادیان درباره طرح دوم بخش پژوهشى وزارت صمت توضیح داد: طرح دیگر ما بهره‎ورى در بخش صنعت، معدن و تجارت است و با توجه به این که همه کشورهاى جهان سوم در بحث بهره‎ورى عقب هستند، نیاز داریم در این بخش که بیش از ٣٠ درصد تولید ناخالص ملی را شامل مى‌شود، بیشتر تمرکز کنیم.

او ادامه داد: بخش سوم برنامه پژوهشى وزارت صمت، انقلاب صنعتى چهارم است که آینده اقتصاد کشورها را از لحاظ صنعتى و غیرصنعتى رقم خواهد زد. این طرح که در حوزه صنایع پیشرفته و دانش بنیان است، تمام ابعاد زندگى آحاد بشر را شامل مى‌شود و ما از این نظر مستثنى نیستیم.

این مقام مسئول با تشریح طرح آخر این بخش گفت: با توجه به مشکلات ناشى از تحریم‎ها، در طرح چهارم تلاش کرده‎ایم تا ٢٠صنعت ارزبر کشور را در سال ٩٨ به سمت بومى شدن سوق دهیم.