سپاه کنار کیش جزیره می سازد

سه شنبه،۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش: سازمان منطقه آزاد کیش صاحب جزیره مصنوعی به ابعاد ۵۰۰ هزار متر مربع می‌شود که برای آن کاربری‌های تفریحی و مسکونی در نظر گرفته شده است.

سپاه کنار کیش جزیره می سازد

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این مطلب گفت: تفاهم‌نامه همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در زمینه لایروبی حوضچه شرقی بندرتجاری کیش و احداث جزیره مصنوعی ۵۰۰ هزار مترمربعی امضا شد.

به گزارش اقتصاد کارا به نقل از دفاع‌ پرس، در نشست مشترک با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تفاهم‌نامه همکاری بین مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش و «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران امضا شد.

تکمیل مطالعات و اجرای پروژه عملیات لایروبی حوضچه شرقی بندرتجاری کیش و احداث جزیره مصنوعی به صورت طرح و ساخت (EPC) که شامل طراحی و مهندسی ساخت این جزیره مصنوعی است، ساخت دایک موقت، لایروبی، استحصال و تراکم دینامکی ازجمله مفادی است که در تفاهم‌نامه مذکور به امضا دو طرف رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به اینکه کیش میزبان طرح‌های بزرگ و در سطح ملی است، کیفیت انجام طرح برای سازمان منطقه آزاد کیش حایز اهمیت است؛ بنابر این، سازمان سعی دارد با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های مطرح داخلی گام‌های اساسی را در زمینه رشد و توسعه کیش و عملی کردن ماموریت‌های این سازمان بردارد.

مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص گفت: هدف این سازمان از لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا نیست. بلکه فراهم کردن امکان پهلوگیری شناورهای سنگین در اسکله ۳۵ تنی کیش است. وی در نشستی خبری درباره لایروبی اسکله ۳۵ تنی تجاری کیش و ساخت جزیره مصنوعی، از بلا استفاده بودن میلیاردها تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در اسکله ۳۵ تنی کیش به علت عدم لایروبی خبر داد. بنا به گفته وی، عمق آب در بعضی نقاط اطراف اسکله تنها به ۱.۵ متر می رسد، این در حالی است که حداقل عمق مناسب برای پهلوگیری شناورهای بزرگ، ۱۱ متر است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: به منظور بهره برداری از اسکله، لایروبی کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن‌ها در جزیره کیش موجب هدر رفت چندین هکتار زمین و همچنین ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود، حمل این حجم مصالح به شهرهای دیگر نیز، علاوه بر هزینه بسیار سنگین، موجب تخریب شدید محیط زیست آن منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه حل، این است که ۳.۵ میلیون متر مکعب مصالح حاصله از لایروبی  در نقطه‌ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال شود که می تواند تبدیل به جزیره مصنوعی با ارزش افزوده بالا به وسعت  ۵۰۰ هزار متر مربع  برای استفاده به عنوان منطقه گردشگری ویژه شود. خانزادی هزینه‌های پیش‌بینی شده برای لایروبی اسکله ۳۵ هزار تنی کیش را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و هزینه تجهیز این اسکله را ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: تمام هزینه ها و منابع مالی پروژه برابر دستور و مصوبه هیئت دولت از طریق تهاتر تامین خواهد شد. وی مدت استحصال و لایروبی را حداقل دو سال پیش بینی کرد.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین اطمینان داد که بحث رعایت مقررات زیست محیطی مورد توجه سازمان منطقه آزاد کیش هست و در این ارتباط از نظرات کارشناسان و افراد معتبری چون دکتر یگانه از دانشگاه علم و صنعت  در حوزه محیط زیست دریایی استفاده شده است. وی افزود: کف دریا و محلی که برای دپو مصالح و استحصال زمین در نظر گرفته شده مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخرب برای مرجان‌ها و بستر دریا نخواهد داشت. قرار بر این بود که برای اجرای این طرح بزرگ از مشاورین خارجی استفاده شود ولی با توجه به تحریم‌های اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی استفاده کند. وی ادامه داد: تنها دستگاه لایروبی که امکان انجام این نوع بستر سخت را در داخل کشور دارد، شناور پردیس هفت شرکت مکین دریا است. با توجه به انحصاری بودن شناورِ لایروب، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور نیز منتفی شد.

معاون سازمان منطقه آزاد کیش افزود: هنوز هیچگونه قراردادی فیمابین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت مکین دریا منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاهمنامه برای شروع برخی همکاری های مشترک در زمینه امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش به صورت ( ای پی سی) به امضا رسیده است.