طومار مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به جهانگیری رسید

چهارشنبه،۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

جمعی از ناشران تهران و شهرستان‌ها، طی طوماری برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اعلام کردند که این نامه در نهایت به معاون رئیس جمهوری ارسال شد.

طومار مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به جهانگیری رسید

پس از تعیین زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سوی شورای سیاستگذاری این نمایشگاه در تاریخ ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۹۹ گمانه زنی های ناشران و کتابفروشان در مورد محل برگزاری نمایشگاه و تغییر آن از مصلی به شهر آفتاب جمعی از ناشران تهران و شهرستان‌ها را بر آن داشت طوماری برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در راستای برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی ارسال کنند.

در این نامه خطاب به رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آمده است: اخیرا زمزمه‌هایی درباره احتمال انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهر آفتاب به گوش می‌رسد که اگرچه یک هزینه ـ فایده گذرا حتی می‌تواند امکان تحقق این اقدام را منتفی کند، ولی موجب نگرانی قاطبه اهالی فرهنگ مطالعه در کشور شده است. در این سال‌ها که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مکان مصلی برگزار می‌شود زیر ساخت‌های نسبتا مناسب آن، ترافیک کنترل شده و روان اطراف نمایشگاه و امکان بازدید دو یا چندباره علاقه مندان کتاب از آن، آشنایی تعداد کثیری از کسانی که این فرصت‌ را طی سال نداشته‌اند، با فضای معنوی شبستان مصلی، امکان دسترسی آسان دانش آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی به نمایشگاه و مواردی از این دست موجب شده در نظرسنجی‌های به‌عمل آمده در نمایشگاه‌های سنوات گذشته درصد بالایی از ناشران صاحب غرفه از مکان این نمایشگاه ابراز رضایت کنند. رضایتی که می‌تواند مشتی از خروار نظر جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه هم باشد.

این در حالی است که تمام موارد فوق الذکر در مورد شهر آفتاب برعکس و منفی است، از ترافیک وحشتناک آزادراه خلیج فارس (اتوبان تهران قم) در این ۱۰ روز گرفته تا بعد مسافتی که خیلی از بازدیدکنندگان بالقوه را از مراجعه به نمایشگاه منصرف می‌کند، تا امکان نداشتن رفت و آمد دانش‌آموزان به دلیل چنین مسافت زیاد و صرف وقتی که این کار را دشوار می‌کند و نیز فقدان زیرساخت‌های لازم از جمله کمبود فضاهای مسقف. از همه مهمتر مکان مناسب مصلی در مرکز شهر تهران به گونه ای است که به خصوص به وسیله مترو ساکنان شمال، جنوب، شرق و غرب شهر در زمانی کم و بیش برابر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و همین امکان مهم در این سال‌ها موجب شده ترکیب جمعیتی بازدیدکنندگان از نمایشگاه در مصلی، ترکیبی متعادل و همگانی از مردم همه نقاط شهر تهران باشد. در حالی که این امکان برابر در دسترسی همه ساکنان شهر تهران به شهر آفتاب وجود ندارد و رفت و آمد مردم بیشتر نقاط شهر از جمله شمال، شمال شرق، شمال غرب و مرکز به شهرآفتاب با دشواری مواجه بوده و خیلی‌ها را از بازدید از نمایشگاه منصرف می‌کند، با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصادی ناشی از تحریم ها که منجر به نابسامانی بسیار در عرضه و تقاضای کتاب شده است جابجایی نمایشگاه از مصلا به شهر آفتاب می تواند ضربه مهلکی بر پیکر صنعت نشر کشور باشد. 

در تازه ترین اقدام، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی نامه‌ای به پیوست نامه ناشران، از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری درخواست کرد به دغدغه ناشران برای منتقل نشدن نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب رسیدگی کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به معاون اول رئیس جمهوری اینگونه نوشت: با سلام و احترام. به پیوست، تصویر طومار چند صد ناشر تهرانی و شهرستانی در خصوص مشکلات ناشی از انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی امام (ره) به شهر آفتاب آن هم در شرایط کنونی اقتصادی تقدیم حضور می‌گردد. موجب امتنان است مساعدت لازم را جهت عدم این انتقال مبذول فرمایید.