روسیه در پی تثبت جایگاه خود در قاره سیاه

چهارشنبه،۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶

نخستین نشست روسیه و آفریقا که در آن روسای همه کشورهای این قاره و همچنین رهبران انجمن‌ها و سازمانهای مهم منطقه‌ای قاره سیاه حضور دارند در حالی در سوچی آغاز شده است که روس‌ها آن را فرصتی برای محکم شدن جای پای کرملین در این قاره می‌دانند.

روسیه در پی تثبت جایگاه خود در قاره سیاه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ابتدای این اجلاس که با حضور سران چندین کشور آفریقایی آغاز شد با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های روسیه با کشورهای آفریقایی خاطرنشان کرد که توسعه روابط با این کشورها از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است.
روسیه از سران بسیاری از کشورهای آفریقایی برای شرکت در اجلاس روسیه-آفریقا که دو روز بطول می انجامد، دعوت کرده است.
پوتین این اجلاس را با دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر آغاز کرد تا نشان دهد مصر بیش از همه برای مسکو اهمیت دارد.

وی در گفت و گو با السیسی در خصوص همکاریهای مسکو و قاهره ازجمله در عرصه‌های فنی-نظامی گفت وگو و مذاکره کرد.
مطابق برنامه اعلام شده، پوتین امروز با سران هشت کشور آفریقایی دیدار می‌کند و هر یک از این دیدارها ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.
اجلاس روسیه-آفریقا و همایش اقتصادی در چارچوب آن در محدوده موسسه نواوریهای سیریوس در سوچی برگزار می‌شود و سازمان روس کنگرس برگزار کننده آن است و در دو روز گفت‌وگوهای این اجلاس عرصه‌های مختلف مشارکت روسیه و کشورهای افریقایی ازجمله در حوزه فناوریها بررسی خواهد شد.
در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تسلیحات روسی ازجمله بالگردهای ام.آی -۳۵پ ی و آنسات و نیز جنگنده‌های سوخو-۳۰ برپا شده است.
مقام‌های روس انتظار دارند در این اجلاس زمینه برای عقد موافقتنامه در عرصه‌های اقتصادی و نظامی به ارزش میلیاردها دلار با کشورهای آفریقایی فراهم شود.
رئیس جمهوری روسیه به تازگی با انتقاد از سیاست کشورهای غربی در قاره سیاه اعلام کرد: ه بود: آنها برای اینکه هیچکس مانع سیاست‌های یک جانبه غرب در آفریقا نشود، از گسترش روابط روسیه با کشورهای آفریقایی جلوگیری می‌کنند.
پوتین با اشاره به سیاست فشار کشورهای غربی به کشورهای آفریقایی اظهار کرد: این کشورها می‌خواهند از این راه نفوذ و موقعیت برتر از دست رفته خود در کشورهای مستعمره سابق را باز یابند.
وی ادامه داد: آنها تلاش می‌کنند درآمدهای بسیار بالا کسب کنند و از ثروت‌های طبیعی قاره آفریقا بدون توجه به خواسته‌های مردم این کشورها و با نادیده گرفتن ریسک‌ها از جمله ریسک‌های اقتصادی بهره برداری کنند.
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری هم گفت: روسیه برای رقابت به منظور برقراری همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی آمادگی دارد.
وی با بیان اینکه روابط دوستانه، روسیه را با کشورهای آفریقایی پیوند می‌دهد، اظهار داشت: کشور ما در آزادسازی قاره آفریقا (از زیر یوغ استعمال غرب) و کمک به مبارزه ملت‌های آفریقایی علیه استعمارگری، نژادپرستی و آپارتاید نقش بزرگی ایفا کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما به کشورهای آفریقایی در دفاع از استقلال و حق حاکمیت خود و برقراری حکومت و شکل‌گیری اقتصاد ملی و ایجاد ارتش توانمند کمک می‌کنیم.